سوغات سنندج را از کجا بخریم؟

به گزارش ناق، سوغات سنندج چیست؟ تا حرف از سوغات سنندج به میان می آید یاد گیوه و فرش هایش می افتیم. اما سوغات این شهر محدود به همین ها نیست و چیزهای دیگری را هم در برمی گیرد از انواع و اقسام لباس تا شیرینی های خوشمزه.

سوغات سنندج را از کجا بخریم؟

شیرینی کنجدی

شیرینی کنجدی معروف ترین سوغات سنندج است. کردها شیرینی کنجدی را در دو نوع انگبین و شکری درست می نمایند. انگبین، شهد حشره ایست کوچک که در اواخر تابستان و بیشتر در خوانسار و بعضی از نواحی چهارمحال و بختیاری و کوهستان ها و دشت های کردستان، روی ساقه یا برگ های درخت گز انگبین می نشیند و شهد فراوری می نماید. چیزی شبیه به کار زنبور عسل. ولی این شهد هم خیلی کم پیدا می گردد و هم قیمتش بالاست. بنابراین خیلی ها معتقدند آن چیزی که در گز یا شیرینی کنجدی به عنوان انگبین می ریزند، انگبین واقعی نیست.

برای تهیه شیرینی کنجدی گز انگبین یا کنجد گزون (کردها به انگبین گزو می گویند) کنجد را بو می دهند و شهد انگبین یا عسل را اضافه می نمایند. و بعد آن را روی قطعه ای پهن می نمایند و می بُرند. شیرینی کنجدی شکری هم به همین شکل درست می گردد با این تفاوت که تویش به جای انگبین شکر می ریزند.

نان برنجی و کاک

خیلی ها مثل خود ما تا قبل از این فکر می کردیم که نان برنجی سوغات کرمانشاه یا سوغات شیراز است. اما در سنندج هم نان برنجی ها و کاک های خوشمزه ای می توان پیدا کرد.

کاک، شیرینی ایست سبک که از لایه های خیلی نازک خمیر تشکیل شده که با ساج های مخصوص درست می گردد و تویش آرد گندم، شکر یا آرد قند، تخم مرغ، دارچین، روغن، هل و آب می ریزند.

کلانه

کلانه یا به زبان کردی که لانه، درست است که خیلی شبیه نان است، ولی برای کردها در حکم یک وعده غذایی کامل محسوب می گردد. خمیر این نان از آرد گندم و با نوعی گیاه کوهی به نام پیچک که در بهار می روید پر می گردد. در بقیه فصل ها به جای پیچک از پیازچه یا سیر استفاده می گردد. خمیر را روی ساج می پزند و با کره یا روغن حیوانی چربش می نمایند و با دوغ یا ماست محلی می خورند. همه این شیرینی ها را به اضافه بادام عسلی می توان از خیابان فردوسی سنندج و نرسیده به پل خرید.

فرش و گلیم و قالیچه

سنندج را به فرش و گلیم اش هم می شناسند. کردها به گلیم به ر یا به ره می گویند. گلیم کردستان یا همان گلیم سنه از لحاظ بافت، طرح و نقش و رنگ های به کار رفته در آن متفاوت از سایر گلیم هاست. در بافت گلیم های سنه از روش چاکدار استفاده و در این روش گلیم طوری بافته می گردد که از هر دو رویش می توان استفاده کرد. طرح ماهی درهم بیشترین طرح مورد استفاده قالی سنندج است. و باید بدانید قالی اصیل سنندجی از نوع پود ضخیم است که دارای پرزهای کوتاه هم هست.

گیوه

یکی از معروف ترین سوغات سنندج که در روستاهای استان کردستان مثل اورامانات و هجیج هم می توان آن را پیدا کرد و به شهرهایی مثل تهران هم رسیده، گیوه است. کفشی که در گرمای طاقت فرسای تابستان پاهایمان را خنک نگه می دارد. لاش که نوعی گیوه بافته شده از پنبه است و کفی پارچه ای محکمی دارد و بسیار سبک و نرم است، یکی از معروف ترین انواع گیوه است.

پارچه و لباس

در بازار سنندج که بچرخید علاوه بر فرش و گلیم و شیرینی و گیوه، لباس و پارچه هم پیدا می کنید. قسمتی از بازار سنندج مثل بانه است و مخصوص اجناس وارداتی ست. در این بازار تخته نرد و شطرنج هم پیدا می گردد. می توانید آنها را خریداری کنید و وقتی بازی می کنید بازار رنگارنگ این شهر در ذهنتان تداعی گردد. بازار سنندج در خیابان فردوسی است و در راسته بازار نازک کاران تخته نرد واقع در خیابان شهدا، جنب پارک شهدا می توانید تخت نردهای خوبی پیدا کنید.

در سنندج به کدام مراکز خرید برویم؟

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1954

به "سوغات سنندج را از کجا بخریم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سوغات سنندج را از کجا بخریم؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات سنندج را از کجا بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید