صدور بخشودگی مالیاتی تا سرانجام اردیبهشت ماه

به گزارش ناق، مدیرکل امور مالیاتی استان لرستان گفت: بخشودگی مالیاتی تا انتها اردیبهشت ماه صادر شد.

صدور بخشودگی مالیاتی تا سرانجام اردیبهشت ماه

به گزارش خبرنگاران لرستان؛ هادی ملکشاهی گفت: به منظور حمایت از فراوری و تکریم فعالان مالی در سال فراوری، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها و با عنایت به اثرات ویروس کرونا بر فضای کسب و کار، تا انتها اردیبهشت ماه دستورالعمل بخشودگی جرایم مالیاتی صادر شد.

وی اضافه کرد: بخشودگی جرائم موضوع این دستورالعمل برای هر دوره یا سال در هر منبع حسب مورد به ترتیب: پرداخت مانده بدهی طبق برگ قطعی ابلاغ شده تا انتها خرداد ماه 1399 حداکثر تا تاریخ، 1400/01/31 برای کلیه فعالان مالی تا 72%، پرداخت مانده بدهی طبق برگ قطعی ابلاغ شده از تاریخ 1399/04/01 حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ برگ قطعی تا 100% خواهد بود.

ملکشاهی در مورد تبصره این بخشودگی ادامه داد: در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده پس از مهلت های مشخص شده به توضیح بند های فوق به ازای هر ماه 2% از بخشودگی موضوع این بندکسر می شود.

مدیر کل امور مالیاتی توضیح داد: در اجرای بند (ز) تبصره 8 قانون بودجه سال 1398 و بند (م) تبصره 6 قانون بودجه سال 1399، محاسبه و اخذ جریمه دیرکرد بابت آن بخش از مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش اضافه کرده که به واسطه مطالبات از دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه توسط کارفرما به پیمانکار پرداخت نشده است، برای دوره های یادشده و تا زمان پرداخت مالیات و عوارض توسط دستگاه های فوق الذکر موضوعیت ندارد.

ملکشاهی گفت: میزان بخشودگی جرائم آن دسته از مؤدیانی که بدهی خود اعم از مالیات و عوارض و جرائم غیرقابل بخشش و جرائمی که با بخشودگی آن موافقت نشده است را پرداخت یا تسویه کرده اند.

وی توضیح داد: اما پرداختی یا تسویه مؤدی توسط اداره کل امور مالیاتی ذی ربط بابت دوره یا عملکرد مربوطه یا ردیف درآمدی مربوطه منظور نشده است ضمن تاکید بر اصلاح اشتباهات اجرا شده و دقت در موارد آینده، تابع شرایط مقرر در زمان پرداخت مانده بدهی خواهد بود.

ملکشاهی تاکید نمود: مودیان موظفند درخواست بخشودگی جرائم را به اداره امور مالیاتی ذی ربط تسلیم کنند.

وی اعلام کرد: محدودیت زمانی در ارائه درخواست برای اعمال بخشودگی وجود ندارد و در هر صورت تابع شرایط بخشودگی مشخص شده در دستورالعمل های حاکم بر زمان پرداخت خواهد بود و اعمال بخشودگی جرائم برای هر یک از سنوات یا دوره ها در هر منبع با پرداخت بدهی قطعی آن سال یا دوره، امکان پذیر می باشد و در صورتی که مؤدیان مالیاتی مشمول خسارت تاخیر موضوع ماده 242 قانون مالیات های مستقیم و تبصره 6 ماده 17 قانون مالیات بر ارزش اضافه کرده باشند، ابتدا باید مبالغ مذکور بدون در نظر دریافت دوره/سال/منبع مربوط از جرائم مالیاتی کسر و سپس نسبت به بخشودگی جرائم اقدام شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان لرستان ادامه داد: مؤدیانی که مشمول پرداخت مالیات نبوده و یا طبق مقررات مشمول معافیت بودند لیکن مشمول جرائم عدم انجام تکالیف قانونی شده اند به استثنای جرائم موضوع بند 9 این دستورالعمل، حسب مورد از بخشودگی تا 100% جرائم برخوردار خواهند شد و همچنین ملاک تاریخ مشخص قطعیت بدهی برای مودیان در مورد بدهی ابرازی، تاریخ سررسید پرداخت مقرر در قوانین موضوعه می باشد.

ملکشاهی اعلام کرد: شرط برخورداری از بخشودگی صد در صدی جرائم موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم برای عملکرد سال های 1391 لغایت 1394، پرداخت بدهی مالیاتی عملکرد آن سال فارغ از زمان پرداخت می باشد. لیکن برای سال 1395 به بعد شرط برخورداری از بخشودگی جرائم موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم علاوه بر پرداخت بدهی آن سال، ارسال فهرست معاملات هر یک از سال های مذکور می باشد.

مدیرکل امور مالیاتی لرستان مطرح نمود: در صورتی که تمام یا بخشی از فهرست معاملات در سنوات اخیرالذکر بنا به دلایلی خارج از اختیار مؤدی با تشخیص مدیران کل امور مالیاتی ارائه نگردیده باشد، بخشودگی جرائم یادشده به شرط پرداخت بدهی مالیاتی عملکرد سال مربوطه می باشد. بخشودگی جرائم موضوع این بند به ادارات امور مالیاتی تفویض می شود.

وی توضیح داد: همچنین مفاد این دستورالعمل مانع از اعمال بخشودگی جرائم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات و عوارض ارزش اضافه کرده ظرف مهلت های اعلامی به موجب بخشنامه های صادره توسط سازمان نخواهد بود و جرائم تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات و عوارض در مهلت های اعلام شده مشمول بخشودگی 100% خواهد شد. ایشان در انتها گفت: سامانه تلفنی 1526 نیز آماده پاسخگویی به هرگونه ابهام و یا سوال در این زمینه خواهد بود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1562

به "صدور بخشودگی مالیاتی تا سرانجام اردیبهشت ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور بخشودگی مالیاتی تا سرانجام اردیبهشت ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید