صورت های مالی سه خودروساز بزرگ کشور زیر ذره بین

به گزارش ناق، خبرنگاران : شرکت های خودرو ساز در ماه های اخیر یکی از پر سر و صداترین صنایع در بازار های داخلی بودند.

صورت های مالی سه خودروساز بزرگ کشور زیر ذره بین

به گزارش ناق نوسان قیمت خودروهای داخلی موجب شد بار دیگر موضوع قیمت گذاری خودرو به موضوعی پر مناقشه تبدیل شود. اقدام شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو، مداخله وزیر صنعت در فرایند عرضه خودرو و پیش فروش خودرو با قرعه کشی تنها بخشی از اتفاقاتی است که خودروسازان در بهار سال جاری پشت سر گذاشته اند. با وجود آنکه قیمت خودرو همچنان در کشاکش سیاست گذاری ها قرار گرفته؛ سهام خودروسازان به آرامی به موتور محرک بازار سهام تبدیل می شود.

سهم خودروساز ها از بازار

گفته می شود صنعت خودرو پس از صنعت نفت بزرگترین صنعت ایران است و شرکت های فعال در این صنعت 5 درصد از کل ارزش بازار سهام را به خود اختصاص داده اند. در بین شرکت های گروه خودروساز و قطعه ساز حاضر در بورس و فرابورس، ارزش سه شرکت ایران خودرو، سایپا و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو نیمی از ارزش کل گروه را شامل می شود. در سال 98 بازده سهام گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو 856 درصد، ایران خودرو 301 درصد و سایپا 184 درصد بوده است. بر اساس صورت های مالی دو ماهه شرکت های خودرو ساز تولید انواع خودرو در 2 ماه ابتدای سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 3/ 3 درصد افت داشته است. در این مدت تولید ایران خودرو 8 درصد افزایش و تولید سایپا 16 درصد کاهش را تجربه کرده اند.تولید انواع خودرو در دوماه ابتدای سال جاری با افت 3/ 3 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به 126 هزار و 535 دستگاه رسید. در این مدت تولید سواری نسبت به دوماه ابتدای سال قبل 1/ 4 درصد افت داشت و به 117 هزار و 176 دستگاه رسید. در مورد فرایند تولید خودرو در اردیبهشت سال جاری نیز باید به رشد 3/ 166 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کنیم به طوری که در دومین ماه سال جاری 101 هزار و 612 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است. تولید سواری در این مدت معادل 93 هزار و 911 دستگاه بوده که نسبت به اردیبهشت 98 با رشد 1/ 16 درصدی همراه است.

سهم تولید کنندگان عمده

در بررسی شرایط تولید گروه صنعتی ایران خودرو در دوماه ابتدای سال جاری باید به رشد 9/ 7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کنیم به طوری که در این مدت 66 هزار و 845 دستگاه خودرو در این گروه صنعتی به تولید رسیده است. در 2ماهه سال جاری 65 هزار و 600 دستگاه سواری در ایران خودرو تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/ 6 درصد رشد داشته است. تولید گروه خودروسازی سایپا نیز در دوماه اول سال جاری با افت 1/ 16 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده و به 53 هزار و 672 دستگاه رسیده است. تولید سواری در سایپا در دوماه سال جاری با کاهش 8/ 17 درصدی به 47 هزار و 150 دستگاه رسیده است.

رشد کوچک تر ها

در این میان شرکت پارس خودرو نیز با تولید 16هزار و 64خودرو به جمع تولید کنندگان بزرگ بازار نزدیک شده است. این شرکت 14هزار و 92 دستگاه فروخته و توانسته درآمد 6/ 344 میلیاردتومانی به دست آورد؛ درآمدی که 232 درصد بیشتر از دوماه ابتدای سال 98 است. زامیاد نیز با تولید 3722 دستگاه و فروش 2894 دستگاه درآمد 8/ 233 میلیارد تومانی به دست آورده که مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته از افزایش 99 درصدی حکایت دارد.

زیان انباشته خودروساز ها

به گفته رئیس انجمن قطعه سازی، خودروسازان تا سرانجام پارسال 43 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته اند و توان پرداخت مطالبات قطعه سازان را ندارند. به تعبیر او مسائل مالی خودروسازان آنها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. صورت های مالی دو شرکت خودرو ساز نیز نشان می دهد زیان انباشته سایپا و ایران خودرو تا سال 97 به عددی معادل 7/ 13 هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با سال 96 رشدی 20 برابری را نشان می دهد. به عبارت بهتر، زیان انباشته دو خودروساز بزرگ نسبت به سال 96 معادل 9/ 1 هزار درصد رشد کرده و این فرایند در سال 98 نیز ادامه یافته است.

بر اساس گزارش های 6 ماهه این دو شرکت زیان انباشته شرکت سایپا همچنان صعودی بوده و با 51 درصد رشد به 1/ 10 هزار میلیارد تومان رسیده است. در این بازه زمانی نیز زیان انباشته ایران خودرو با 66 درصد رشد به 3/ 13 هزار میلیارد تومان رسید. اگر صورت های مالی مجموعه ایران خودرو و سایپا را به صورت تلفیقی مورد بررسی قرار دهیم، اعداد و ارقام مرتبط با زیان انباشته آنها بیشتر خواهد شد.

پارس خودرو

در اردیبهشت ماه 307 میلیارد تومان فروش داشت که بیشترین فروش ماهانه این شرکت از ابتدای سال 98 بوده است. فروش فروردین ماه 37 میلیارد تومان و میانگین فروش ماهانه خپارس در سال 98، معادل88 میلیارد تومان بود. فروش گروه Q200، از مهمترین دلایل رشد فروش پارس خودرو در ماه اخیر است به طوری که در اردیبهشت ماه 3 هزار دستگاه از این گروه محصول را به فروش رسانده است. پارس خودرو در دو ماه ابتدای سال 99 در مجموع 344 میلیارد تومان فروش داشته که 232 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

ایران خودرو

در اردیبهشت ماه 23 هزار دستگاه انواع خودرو به فروش رسانده، این عدد در ماه قبل 6 هزار دستگاه بوده است. نرخ فروش محصولات گروه پژو با رشد 6 درصدی نسبت به ماه قبل در سطح 57 میلیون تومان به ازای هر دستگاه قرار گرفته است. در نتیجه شرکت در اردیبهشت ماه حدود 1410 میلیارد تومان فروش داشته ، این در حالی است که فروش شرکت در ماه گذشته 386 میلیارد تومان بوده است. مجموع فروش 2ماهه نخست سال جاری به 1797 میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد رشد را نشان می دهد.

سایپا

در اردیبهشت ماه به فروش 923 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه قبل 35 درصد بیشتر بوده است. مقدار فروش تیبا و پراید در این ماه حدود 11 هزار و 15 هزار دستگاه بوده، در حالی که این اعداد در فروردین ماه به ترتیب 11 هزار و 5 هزار دستگاه گزارش شده است (رشد 200 درصدی در مقدار فروش پراید). نرخ فروش پراید نسبت به ماه قبل تغییر محسوسی نداشته، ولی نرخ فروش تیبا با افت 11 درصدی روبرو شده است. سایپا فروش 2 ماه نخست سال جاری را به 1605 میلیارد تومان رسانده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 61 درصد رشد را نشان می دهد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1037

به "صورت های مالی سه خودروساز بزرگ کشور زیر ذره بین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صورت های مالی سه خودروساز بزرگ کشور زیر ذره بین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید