طرز تهیه خا سوئی؛ نودلی متفاوت از میانمار

به گزارش ناق، در مجموعه غذای ملل، با دستور پخت یکی از غذاهای دنیا به آن کشور سفر می کنیم. امروز با طرز تهیه غذای لذیذ خا سوئی، به میانمار در آسیای شرقی سفر خواهیم کرد.

طرز تهیه خا سوئی؛ نودلی متفاوت از میانمار

خبرنگارانقصد دارد هر روز با انتشار یک دستور پخت از جهان متنوع غذاهای بین المللی، شما را راهی سفری به سراسر قاره ها کند. شما می توانید بدون ترک کردن آشپزخانه تان، از مزه کردن بخشی از مقصد موردعلاقه خود در جهان، لذت ببرید. امروز قرار است به میانمار یا همان برمه سابق سفر کنیم و غذای خوشمزه و محبوب خا سوئی (khow suey) یا نودل خامه ای شیر نارگیل را بپزیم که به کشورهای زیادی سفر نموده است و شبیه به غذای ویژه و محبوب خائو سوی (khao soi) در شمال تایلند است.

خا سوئی چیست؟

مبدا خا سوئی یا نودل معطر برمه ای، استان شان (Shan State) در میانمار است. این غذا با ترکیبی شجاعانه از طعم ها و بافت ها به عنوان غذایی با شعار غذای خودت را بساز سرو می گردد و در آشپزی برمه ای از جایگاه خاصی برخوردار است.

خا سوئی، یک سوپ نودل متشکل از نودل های رشته ای، کاری مرغ یا گوشت گاو و شیر نارگیل است و با مخلفات متنوعی مانند آب لیمو سرو می گردد. این غذا در میانمار ابداع شد و در حین جنگ جهانی دوم با مهاجران هندی به شرق هند سفر کرد. این غذا در کشورهای دیگری چون پاکستان و تایلند نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.

خا سوئی به احتمال زیاد، جد غذای بین المللی مشهور خائو سوی در شمال تایلند و محبوب در شهرهای چیانگ مای و لائوس است. دستور تهیه و مواد لازم این دو غذا بسیار به هم شباهت دارند، اما ادویه استفاده شده در آن ها به سلیقه و مزاج محلی ها تنظیم می گردد.

مواد لازم

برای 4 نفر

برای خمیر کاری

  • 5 سانتی متر زنجبیل تازه پوست کنده و خردشده در قطعات بزرگ
  • 5 عدد حبه سیر بزرگ پوست کنده
  • 2 تا 3 عدد فلفل قرمز تند
  • 1 عدد پیاز میانه پوست کنده و درشت خردشده

برای کاری

  • روغن نباتی به میزان لازم
  • ا قاشق چای خوری زردچوبه
  • 1 کیلوگرم مرغ بدون پوست و استخوان، به صورت تکه های 2,5 سانتیمتری
  • 800 میلی لیتر شیر نارگیل
  • 1 قاشق غذاخوری آرد نخود
  • 370 گرم نودل
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

برای چاشنی غذا

  • یک دسته برگ گشنیز تازه با ساقه درشت خردشده
  • 1 لیوان پیازچه خردشده
  • 1 عدد پیاز بنفش پوست کنده و خلالی ریز خردشده
  • 4 عدد تخم مرغ کاملا پخته و قاچ شده
  • 4 عدد لیموترش قاچ شده
  • پودر فلفل چیلی کمی تفت داده شده در فر یا ماهیتابه

دستور پخت

1. برای تهیه خمیر کاری، زنجبیل، سیر، فلفل قرمز تند و پیاز را با استفاده از غذاساز، آسیاب یا هاون آسیاب کنید تا به یک خمیر ضخیم تبدیل گردد.

2. میزان 2 قاشق غذاخوری روغن را در یک ماهیتابه چدنی بریزید و خمیر کاری و زردچوبه را به آن اضافه کنید. ماهیتابه را روی حرارت کم قرار دهید و تا زمانی که عطر این ترکیب دربیاید، آن را هم بزنید و سرخ کنید.

3. مرغ را اضافه کنید و کمی نمک به آن بیفزایید و به مدت 10 تا 15 دقیقه، آن را بپزید تا تکه های مرغ ترد شوند.

4. نصف شیر نارگیل را اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه این ترکیب را بجوشانید.

5. یک ظرف بردارید و آرد نخود را در بقیه شیر نارگیل بریزید و هم بزنید. سپس آن را به مخلوط کاری مرغ اضافه کنید و روی حرارت کم قرار دهید.

6. نودل ها را در یک قابلمه آب جوش، طبق دستور بسته بپزید و سپس آبکش کنید و کنار بگذارید.

7. میزان 1.5 لیوان روغن را در یک قابلمه کوچک بریزید تا کاملا داغ گردد. این فرآیند حدودا 5 دقیقه به طول می انجامد. 2 لیوان نودل پخته را بردارید و به چهار قسمت تقسیم کنید. هر بار یک قسمت از این نودل ها را در قابلمه روغن بیندازید و آن ها را سرخ کنید. با یک چنگال آن ها را از هم جدا کنید تا به هم نچسبند.

8. زمانی که نودل ها به رنگ طلایی درآمدند، با یک کفگیر آن ها را از روغن دربیاورید و روی دستمال کاغذی با کاغذ روغنی بگذارید تا روغن اضافه آن ها کشیده گردد. آن ها را برای سرو به قسمت های کوچک تر برش دهید.

9. برای سرو، نودل های پخته شده را در کاسه ریخته و یک قاشق از کاری مرغ را روی آن بریزید. سپس با گشنیز، پیازچه، پیاز بنفش، قاچ تخم مرغ پخته و نودل های سرخ شده آن را تزئین کنید. کمی آب لیمو روی آن بچکانید و کمی پودر فلفل چیلی روی آن بریزید تا غذای شما آماده خوردن گردد.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به میانمار با طعم خا سوئی

نودل های خامه ای آغشته به شیر نارگیل و کاری را سر بکشید و تازگی طعم گشنیز، پیازچه و زنجبیل را زیر زبانتان حس کنید. از بافت برشته و صدای قرچ قرچ نودل های سرخ شده لذت ببرید تا نوبت به فلفل تند چیلی و طعم آتشین آن برسد.

چکاندن آب لیموترش تازه را نباید فراموش کنید، نباید فراموش کنید که ترکیب این طعم های ساده است که به خلق غذایی منحصربه فرد و ویژه به نام خا سوئی منجر می گردد.

خا سوئی غذایی مناسب برای مهمانی و سرگرم کردن گروه های بزرگ است. نودل ها، کاری مرغ یا گوشت و مخلفات دیگر را در ظرف هایی جداگانه روی میز بگذارید و از مهمان هایتان بخواهید تا نسخه مخصوص خودشان را بسازند.

آیا تا به امروز پیروز شده اید غذاهای بین المللی ارائه شده در مجموعه 50 غذای خوشمزه جهان را طبخ کنید؟ نظرات خود را برای ما و دیگز خوانندگان خبرنگاران بنویسید یا از غذاهای خود عکس بگیرید و با تگ کردن خبرنگاران در اینستاگرام (@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / lonelyplanet
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1939

به "طرز تهیه خا سوئی؛ نودلی متفاوت از میانمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خا سوئی؛ نودلی متفاوت از میانمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید