علت باز نشدن مرز هوایی ترکیه با ایران چیست؟

به گزارش ناق، ایسنا/ این خبر به آنالیز و توضیح علت باز نشدن مرز هوایی ترکیه با ایران پرداخته است.

علت باز نشدن مرز هوایی ترکیه با ایران چیست؟

داستان چیست؟

ترکیه از اسفندماه 98 همزمان با تایید سرایت ویروس کرونا به ایران، تمام مرزهای مشترک را بست. اواخر خرداد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به ترکیه رفت، برای بازگشایی مرزهای زمینی و هوایی دو کشور حدس هایی شد تا اینکه روزنامه های ترکیه به نقل از وزیر امور خارجه این کشور نوشتند: مرز هوایی دو کشور از اول ماه اگوست برابر با 11 مردادماه باز می گردد. با این وجود شرکتهای هواپیمایی ایرانی زودتر از آن موعد، یعنی از اوایل تیرماه بلیت فروشی را شروع کردند و در اطلاعیه هایی هم اعلام نمودند این پروازها فقط برای شهفرایندان ترکیه، افراد دارای کارت اقامت و ویزای کار این کشور است. ترکیش ایرلاین هم اعلام نمود که پروازهای ترکیه به تهران از 16 جولای از سر گرفته می گردد، هرچند چندین بار این تاریخ را تغییر داد و هرگز پروازی را برقرار نکرد.

در همان روزها، حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید نمود که مرزها برای مسافران و سفرهای جهانگردی باز نشده و هشدار داد که شرایط بازگشایی مرز هوایی ایران و ترکیه قطعی نیست، چرا که ایرلاین ترک تا به حال چندین بار تعلیق پروازهای این جهت را تمدید نموده و تاریخ برقراری پروازها را تغییر داده است.

حدود دو هفته بعد، در حالیکه تعدادی از شرکتهای هواپیمایی ایرانی و یک شرکت هواپیمایی ترک درحال فروش بلیت در جهت تهران ـ استانبول بودند، سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت که تبلیغات انجام تور و اعزام جهانگرد به ترکیه صحت ندارد و مسافران باید از صحت و سقم بلیتی که دریافت می نمایند، آگاه باشند.

بعد از آن (21 تیرماه)، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی از مردم خواست تا زمانیکه به صورت رسمی و قطعی راه اندازی پروازهای خارجی اعلام نشده بلیت آن را از سایتهایی که آن را تبلیغ می نمایند، نخرند. مقصود اسعدی سامانی در ادامه آن اظهارات گفت که در گذشته که هواپیمایی ترکیه خرید بلیت برای مردم ایران را شروع نموده بود هشدار داده بودیم که معلوم نیست که این پروازها چه زمانی انجام گردد و اینکه ایرلاین های خارجی بلیت بفروشند و امکان پرواز وجود نداشته باشد تنها حاصل آن این است که پول بلیت مردم را پیش خودشان نگه خواهند داشت.

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی هم پیرامون علت باز نشدن مرز هوایی ترکیه با ایران اعلام نمود: آژانس های مسافرتی کار غیرقانونی نمی نمایند. اگر مرز باز نیست، چرا پرواز را برقرار نموده اند؟ اگر مرز باز است و هواپیمایی ها بلیت می فروشند، چرا به آژانسها ایراد می گیرند که بلیت پرواز و هتل فروخته اند!؟ پس مسافر از کجا باید این خدمات را بخرد؟ از طرفی مردمی که الان به ترکیه می فرایند قصد تفریح و آفتاب دریافت در ساحل را ندارند و انگیزه ها بیشتر کاری و تجاری است.

یک هفته بعد از این کنش ها و واکنش ها، ترکیه اعلام نمود که مجوز پروازها از ایران و افغانستان را لغو کرد. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی 29 تیرماه گفت که شب قبلش، کشور ترکیه اعلام نموده که از ساعت صفر بامداد امروز پروازهای ایران و افغانستان اجازه ورود به ترکیه را ندارند. برنامه ریزی شده بود که پروازهای ترکیش ایرلاین به شهرهای ما بیاید همچنین پروازهای شرکت های هواپیمایی داخلی به ترکیه انجام گردد اما شب گذشته ترکیه با صدور این پیغام، اجازه انجام پرواز از ایران و افغانستان به ترکیه را صادر نکرد.

همان روز دو شرکت هواپیمایی ایرانی که در این جهت بلیت فروخته بودند به اطلاع مسافرانشان رساندند: با توجه به اعمال محدودیت های جدید کشور ترکیه و بسته شدن مرزهای این کشور، پروازهای تهران-استانبول-تهران تا اطلاع ثانوی لغو شد. براساس اعلام کشور ترکیه، این موضوع بنا به دستور وزارت حمل و نقل و وزارت بهداشت ترکیه صادر شده و در حال حاضر مجوز پروازهای ایرانی به ترکیه کلا لغو شد.

حدس های غیر رسمی درباره علت لغو پروازهای تهران ـ استانبول زیاد است؛ از خبری که درباره عبور 25 میلیون ایرانی از ویروس کرونا که در 28 تیرماه اعلام شد تا تشکیک در صدور مجوز پروازهای تهران ـ استانبول. با این حال تعدادی از آژانس های ایرانی خبر داده اند که هواپیمایی ترکیه در نامه جدیدی، لغو ناگهانی این پروازها را بر گردن ویروس کرونا انداخته است. مقامات ترکیه تا به امروز اظهارنظری در این رابطه نداشته اند. در نامه شرکت هواپیمایی ترکیه نیز نوشته شد: در ادامه شیوع ویروس کرونا، تمام پروازهای این شرکت از مبدا ایران تا تاریخ 15 اگوست 2020 برابر با 25 مردادماه کنسل است.

این آژانسها برای حفظ منافع کاری، به رقم بدهی شرکت های هواپیمایی در ماه های گذشته اشاره دقیق نمی نمایند اما می گویند این شرکت هواپیمایی ترک و یکی از ایرلاین های ایرانی هنوز بدهی بلیت های کنسل شده در ماه های گذشته را کامل نداده اند، یک بدهی جدید بالا آورده اند و مردم را بار دیگر سرگردان نموده اند.

آمار وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه نشان می دهد: ایران در سه ماه نخست سال 2020، پیش از مسدود شدن مرزهای دو کشور بدنبال شیوع ویروس کرونا، جز پنج کشور نخست بود که بیشترین تعداد جهانگرد را در ترکیه داشتند. دولت ترکیه از اول ماه جولای، مرزهای خود را به روی تعدادی از کشورها که ویروس کرونا را کنترل نموده اند، باز کرد، اما هنوز مرز هوایی و زمینی ایران و ترکیه بسته است و دسترسی به دو کشور به وسیله پروازهای قطر امکانپذیر خواهد بود.

منبع: همگردی
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1086

به "علت باز نشدن مرز هوایی ترکیه با ایران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت باز نشدن مرز هوایی ترکیه با ایران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید