موکت های بی کیفیت خارجی، گلیم ایرانی را تهدید می نماید

به گزارش ناق، به گزارش خبرنگاران، مرتضی طالع ماسوله شامگاه پنجشنبه در اولین جشنواره دلبافته های داری هنرمندان گلیم باف شهرستان مرزی بندر آستارا اظهار کرد: متأسفانه بازار داخلی قالی و گلیم در ایران به تسخیر موکت های بی کیفیت، فانتزی و بدون اصالت خارجی درآمده و این سیاست واردات در ایران، آسیب جبران ناپذیری بر پیکره گلیم و فرش ایرانی وارد نموده است.

موکت های بی کیفیت خارجی، گلیم ایرانی را تهدید می نماید

وی با تأکید بر اینکه گلیم ایرانی هویت ما است و می ارزد که بر روی آن سرمایه گذاری کلان انجام گیرد، اضافه کرد: گلیم از بهترین صنایع اشتغال زا است و جلوی مهاجرت روستاییان را می گیرد و در بسیاری از روستاهای ایران، زندگی مردم متکی بر درآمد گلیم، قالی و فرش است.

طالع ماسوله با اشاره به اینکه پسته محور مالی استان کرمان بوده و هنر گلیم و گلیم بافی باید محور اقتصاد استان گیلان و به ویژه شهرستان آستارا باشد، گفت: مدت ها است که شاهد مرگ بام های سفالی در این شهرستان مرزی و تاریخی کشورمان هستیم و نباید اجازه دهیم که هنر گلیم بافی در آن نیز به دست فراموشی سپرده گردد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: شهرستان های آستارا و تالش، مهد و صندلی اصلی هنر گلیم و گلیم بافی در استان گیلان است و باید به این یادگار نیاکان گیلانی اهمیت ویژه ای داده شده و این هنر جدی گرفته گردد.

وی خواهان ایجاد یک غرفه ویژه گلیم بافی در بازار بزرگ ساحلی آستارا شد و توضیح داد: آستارا از شهرهای مهم گردشگرپذیر ایران است و باید از این ظرفیت در راستای توسعه گلیم بافی و فروش آن و کسب درآمد منطقه ای بهره لازم را برد.

طالع ماسوله پیشینه گلیم بافی در آستارا را یادآور شد و گفت: گلیم های فراوریی بانوان هنرمند آستارایی دارای نقش و نقش مایه های متنوعی است و باید با حمایت همه جانبه مردم و مسئولین، این هنر را زنده نگه داشت.

فعالیت 700 قالیباف روستای عنبران محله آستارا

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نیز در این جشنواره با اشاره به اینکه شهرستان آستارا از شهرستان های مطرح ایران در فراوری گلیم می باشد، اظهار کرد: در روستای عنبران محله آستارا 700 هنرمند قالیباف، بهترین قالی و گلیم های زیبا را فراوری می نمایند و در معرض فروش به مسافرین ورودی داخلی و خارجی به این شهرستان مرزنشین قرار می دهند.

سلمان شاه محمدی با بیان اینکه امکان صادرات گلیم های فراوریی در آستارا به خارج از کشور وجود دارد، اضافه کرد: یکی از اقدامات آینده در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، برنامه ریزی برای ایجاد دهکده صنایع دستی گیلان با موضوع گلیم در آستارا و در روستای عنبران محله این شهرستان است.

وی اهمیت اشتغال بانوان هنرمند منطقه به وسیله قالی و گلیم بافی را یادآور شد و گفت: گلیم ایرانی در روسیه و کشورهای منطقه محبوبیت ویژه ای دارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان خواهان ورود تجار، صادرنمایندگان و خیّرین استان گیلان و شهرستان آستارا جهت ایجاد شرایط لازم برای صادرات این محصولات بومی فراوریی کشور به دنیای خارج شد و تأکید کرد: هنرمندان صنایع دستی، پاسداران فرهنگی کشور هستند و باید از زحمات آنها حمایت همه جانبه گردد.

به گزارش خبرنگاران، اجرای موسیقی محلی، شعرخوانی، رونمایی از دار قالی با سبکی جدید توسط یکی از هنرمندان مرد گلیم باف و همچنین گلیم بافی در اندازه های مختلف توسط بانوان روستای عنبران محله آستارا در جشنواره دل بافته های داری هنرمندان گلیم باف آستارایی از جمله برنامه های ویژه این جشنواره بود که با همکاری و هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، فرمانداری شهرستان آستارا، فرماندهی هنگ مرزی و بخشداری مرکزی آستارا برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 803

به "موکت های بی کیفیت خارجی، گلیم ایرانی را تهدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موکت های بی کیفیت خارجی، گلیم ایرانی را تهدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید