نگهبانان تاح محل در تهران ، تئاتر دانشگاهی را جدی بگیرید

به گزارش ناق، کارگردان نمایش نگهبانان تاج محل که این روزها در تالار مولوی روی صحنه رفته است، اعلام کرد: اینجا تنها مرکز آکادمیک در کشور است و می تواند یکی از ناب ترین سالن های تئاتر کشور باشد که به خودش افتخار کند اما به آن کم توجهی شده، این در حالی است که همه جای جهان تئاتر تجربی و دانشگاهی منبع الهام تئاتر حرفه ای است.

نگهبانان تاح محل در تهران ، تئاتر دانشگاهی را جدی بگیرید

کاظم نظری درباره داستان این اثر و وجه تسمیه آن به خبرنگاران شرح داد: همانطور که از اسم نمایش معین است این اثر درباره بنای تاج محل هندوستان است که توسط شخصی به نام عیسی خان شیرازی که یک معمار ایرانی بوده ساخته شده است، چون این بنا بسیار زیبا و بی نظیر بوده و حاکم وقت نمی خواسته شبیه آن در هیچ مکان دیگری ساخته نشود، دستور می دهد دست 20000 نفر را قطع نمایند اما متاسفانه کسی نمی داند پشت این بنای بسیار زیبا چه روایت هایی نهفته است بنابر این نمایشنامه این اثر از یک واقعه تاریخی نوشته شده است.

این کارگردان یادآور شد: این نمایشنامه در سال 2018 نوشته شده و تاکنون هیچ اجرایی نداشته اما نکته اینجاست که در حال حاضر دو گروه نمایشی به صورت همزمان در حال اجرای این نمایشنامه هستند، ما در تالار مولوی و هنرمندان دیگری هم در تالار ایرانشهر این کار را اجرا می نماید. این اتفاق معمولی نیست و باید مثلاً با یک فاصله زمانی این اتفاق می افتاد. البته تفاوت هایی زیادی ببین این دو اثر در زمان اجرا وجود دارد و تئاتر ما از 10 دی ماه روی صحنه رفته و تا 5 بهمن اجرا خواهد داشت. در کنار گروه ما یک گروه از بچه های آموزشگاه تئاتر موزیکال هندی و مالزیایی حضور دارند به این معنی که آبتین جاوید یکی از دانشجویان ما که ایرانی است با هماهنگی استادان خود به اجرای حرکات موزون کاتاکالی هند می پردازند. ما این قسمت را برای جذابیت و تلفیق اجرای مدرن و سنتی اضافه کردیم.

او با اشاره به اینکه در این اثر جلوه های بصری و کارهای پشت صحنه زیادی وجود دارد بیان نمود: این نمایش با همکاری و همراهی دانشجویانی از دانشگاه های صداوسیما، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه سوره و همچنین اساتید این حوزه فراوری شده است که مانند یک تجربه علمی و اجرایی برای دانشجویان است و به پیشرفت آنها یاری خواهد نمود. همچنین ما در این اثر با مقدار تغییری که در داستان ایجاد کردیم به جای استفاده از دوبازیگر جوان، کاراکتر یکی از نقش ها را به فردی پا به سن گذاشته تغییر دادیم و از استاد خسرو بامداد برای بازی در این نقش استفاده کردیم.

نظری در این باره اضافه نمود: خسرو بامداد حدود 80 سال سن دارد و عمرش را در تئاتر گذاشته است. او از سال 1340 تاکنون در تئاتر فعالیت داشته است و از قدیمی ترین فعالان حوزه تئاتر است. این هنرمند همچنان باهوش و حواس خوبی که دارد توانسته در نمایش گفت وگو محور ما به خوبی از پس حفظ و بیان دیالوگ ها بر آمده است. ما برای اینکه قدردانی ای از بزرگان هنر تئاترمان داشته باشیم از او دعوت کردیم تا در کنار ما باشند و دانشجویان شرایطی برای بهره بردن از تجربیات او را به دست می آورند.

این کارگردان ادامه داد: همایون که کاراکتر خسرو بامداد است خصوصیات خاص خودش را دارد و سعی دارد تجربیاتش را به بابر که علیرضا زرگوشیان آن را بازی می نماید منتقل کند. این نکات در خود نمایش وجود ندارد و کاراکترهای نمایش هر دو جوان بودند اما ما یکی از این شخصیت را به فرد با تجربه ای تغییر دادیم که آقای بامداد ایفاگر آن هستند.

وی با اشاره به اینکه گروه دیگری هم در تماشاخانه ایرانشهر در حال اجرای همین نمایشنامه هستند، گفت: تفاوت ما با این گروه علاوه بر دراماتورژی ای که در نمایش ما اجرا شده در این است که آنها از عروسک استفاده نموده اند اما دکور ما یک فضای خالی است و فقط با یاری تصاویر صحنه سازی های آن اجرا شده همچنین از انیمیشن هم استفاده کردیم و برای هر کدام از بازیگران طراحی لباس اجرا شده است. بازیگری هم که حرکت های موزون را انجام می دهد دقیقا همان لباس و گریم هندی را دارد تا نمایانگر همان فرهنگ و آداب و رسوم باشد.

او درباره اجرای این نمایش در تالار مولوی و شرایط این سالن نمایشی هم گفت: متاسفانه مقداری ناهماهنگی در تحویل سالن رخ داد. درواقع گروه قبلی استانداردهای همکاری را رعایت نکردند و ما مجبور شدیم زمان زیادی را برای تمیز کردن سالن اختصاص دهیم در صورتی که اصلاً وظیفه ما نبوده و باید در آن موقع به تنظیم نور، صدا و تمرین بازیگران می پرداختیم. البته دکتر حریری که مدیریت این تالار را برعهده دارد شرایط خوبی را در این سالن به وجود آورده با این حال باید مسئولین مرتبط از نظر تجهیزات، امکانات و تجهیز سالن به تکنولوژی های جدید توجه ویژه تری داشته باشند.

نظری در سرانجام گفت: اینجا تنها مرکز آموزشگاهک در کشور است و می تواند یکی ناب ترین سالن های تئاتر کشور باشد که به خودش افتخار کند اما به آن کم توجهی شده است. وزارت علوم و همچنین مرکز هنرهای نمایشی باید به تئاتر دانشجویی یاری کند تا بتواند موفقیتی را که انتظار دارد در حوزه تئاتر به دست بیاورد. همه جای جهان تئاتر تجربی و دانشگاهی منبع الهام تئاتر حرفه ای است. بنابر این باید مسئولین این حوزه توجه جدی تری به این موضوع داشته باشند و آن را مورد حمایت خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگاران، نمایش نگهبانان تاج محل هر شب تا 30 دی ماه روی صحنه تالار مولوی خواهد بود. خسرو بامداد و علیرضا زرگوشیان بازیگران این نمایش هستند.

همچنین از دیگر عوامل این اثر می توان به نویسنده: راجیو جوزف، مترجم: عارفه بهرامی، کارگردان: کاظم نظری، اجرای حرکات سبک اودیسی (تئاتر موزیکال هندی): آبتین جاوید، طراحی حرکات: استاد راملی ابراهیم (مالزی)، استاد گاجندرا کومار (هند)، کمپوزیسیون موسیقی: پاندیت گوپال، آوا: سانگیتا پاندا و ساتیا باراتا کاتا، نوازندگان: راماچاندرا بهرا، جاباهار میشرا، اس. چاکرابورتی، مدیر فراوری: علی بهرامی، جلوه های ویژه: حامد حاج حسین زاده، سید عماد کریمی فرد، دستیار کارگردان: نازنین نظری، سینا پورعلیزاده، مدیر صحنه: هما جهانی، تنظیم افکت و صدا: شکوفه رحمتی، طراح لباس: الهام باقرپور، طراح نور: ابوالفضل سلحشور، طراح پوستر و بروشور: فرهاد راهنمایی، عکاس: عباس قرابی، پویا صالحی علی کردستانی، مسئول صحنه: علیرضا لطفی زاده، مهدی عبدی، ساخت تیزر: علی معصومی، کامران سیف اللهی، امیرحسین حمیدزاده، روابط عمومی: امیرحسین سیدآقایی اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 127

به "نگهبانان تاح محل در تهران ، تئاتر دانشگاهی را جدی بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهبانان تاح محل در تهران ، تئاتر دانشگاهی را جدی بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید