وزارت ورزش یا دولت برای حفظ دماوند وارد عمل شوند

به گزارش ناق، یک کوهنورد ایرانی معتقد است که باید درآمد فدارسیون شفاف سازی گردد و بارها این موضوع از طرف کوه نوردان درخواست شده است.

وزارت ورزش یا دولت برای حفظ دماوند وارد عمل شوند

مسعود فرح بخش در گفت و گو با خبرنگاران، در باره مسائل کوه دماوند، گفت: کوه دماوند مهمترین نماد طبیعی ایران است. اگر بخواهیم عکسی از طبیعت ایران به خارجی ها نشان دهیم قطعا اولین گزینه چشم انداز کوه دماوند است. علاوه بر این کوه دماوند بلندترین کوه خاورمیانه و بلندترین کوه آتشفشانی آسیا است. این کوه به علت محبوب بودن و دلایل بالا در فصل تابستان که شرایط صعود کمی راحت تر است افراد زیادی را به سمت خود می کشاند و کوهنودان می توانند کار صعود را شروع می نمایند. کوه دماوند چهار راستا اصلی صعود دارد که در بین این صعود نماینده ها هم افراد ایرانی و هم خارجی دیده می شوند

او اضافه نمود: تمرکز اصلی جمعیت روی جبهه جنوبی است اما امکانات جبهه جنوبی احتیاج آن همه کوه نورد را نمی تواند رفع کند. باید برای رفع کردن این احتیاجها ابتدا مدیریت وجود داشته باشد. یکی از مسائل اصلی در دماوند تراکم جمعیت زیاد است و چون نظارت، مدیریت و آموزشی نیست شاهد هستیم در بین این جمعیت، کوهنوردان بی مسئولیتی وجود دارند که زباله های خود را در طبیعت رها می نمایند. این زباله ها وزن زیادی ندارد و عدم انتقال این زباله ها به پایین کوه باعث زشت شدن چهره کوه دماوند می گردد.

او بابیان اینکه افراد خارجی زیادی برای صعود به کوه دماوند می آیند، گفت: زباله های رها شده در طبیعت علاوه بر اینکه چهره محیط را زشت می نماید و باعث گسترش آلودگی نیز می گردد، چهره کشور ایران را در مقابل افراد خارجی و در سطح جهانی خدشه دار می نماید.

این کوه نورد ایرانی کافی نبودن سرویس بهداشتی را دومین مشکل دماوند خواند و اظهار کرد: فضولات انسانی در نقاط مختلف کوه و اطراف کمپ ها و بالای ارتفاع 4000 متر دیده می گردد. این مواد در آن ارتفاع به دلیل سرد بودن هوا دیر تر تجزیه می گردد و عناصر بیماری زا را به خاک و آب اضافه می نماید و باعث آلودگی شدید آن ناحیه می گردد.

وی ادامه داد: افراد زیادی بعد از صعود دچار مسائل پوستی و گوارشی می شوند. از آنجا که هیچ کنترل و نظارتی بر ورود و خروج کوهنوردان وجود ندارد و اینکه چون تعداد محدودی سرویس بهداشتی و آن هم فقط در یکی از راستاها در دسترس کوهنوردان است شاهد هستیم که با ازدحام جمعیت همه نمی توانند از سرویس بهداشتی استفاده نمایند و در نتیجه هر شخصی هر نقطه ای را که بهتر دید اقدام به دفع فضولات انسانی می نماید.

او با انتقاد از عدم شفاف سازی فدراسیون کوه نوردی در رابطه با آمار افراد خارجی که صعود می نمایند، گفت: مجوز صعود در کوه دماوند 50 دلار و علم کوه که دومین کوه مرتفع ایران است 30 دلار است. بارها از فدراسیون درخواست شده که در خصوص تعداد افراد خارجی و هزینه های دریافتی شفاف سازی کند اما متاسفانه انجام نمی گردد.این عدم شفاف سازی در آمار افرادی که مجوز صعود می گیرند باعث می گردد که هیچ کس نداند درآمد فدارسیون چه مقدار است. این درآمد چه مقدارخرج پناهگاه ها و یا کوه دماوند می گردد؟ آیا نسبتی بین درآمد و هزینه هایی که خرج تجهیز و نگهداری پناهگاه ها می گردد وجود دارد؟

این کوهنورد و راهنمای گردشگری کوهنوردان درباره استفاده کوهنوردان ایرانی از پناهگاه های کوه دماوند گفت: اکثر کوه نوردهای ایرانی قید استفاده از پناهگاه را می زنند و برای اقامت از چادر استفاده می نمایند. در جبهه جنوبی دماوند پناهگاهی وجود دارد که به کوهنوردان خدمات مناسبی نمی دهد و شرایط نامساعدی دارد.

وی همچنین اضافه نمود: فدراسیون کوهنوردی سال گذشته کوشش کرد که صعودها در راستا جنوبی دماوند را مدیریت کند و به همین دلیل محدودیت هایی برای کوهنوردی در آن راستا وضع کرد. محدودیت ها البته فعلا اجرایی نشده است اما همین اعلام آن سبب شده بسیاری از کوهنوردان از راستاهای دیگر صعود نمایند. راستاهای دیگر دماوند سخت تر از راستا جنوبی اند و هیچ گونه امکانات امدادی در آنها وجود ندارد و چنانچه حادثه ای رخ دهد تا امداد به مصدوم برسد زمان بسیاری از دست می رود.

فرح بخش در خاتمه اضافه نمود: به اعتقاد من باید نهادی بالاتر از فدارسیون مانند دولت و یا وزارت ورزش به موضوع حفظ دماوند وارد شوند در غیر این صورت چهره ایران در برابر ورزشکاران و گردشگران خارجی خدشه دار می گردد و باید ورود و خروج کوه نوردان را مدیریت کرد. همچین نکته مهم دیگر آموزش به افراد محلی ساکن در کوهپایه های دماوند است چرا که آن نفرات با هر کوهنوردی که وارد دماوند می گردد برخورد دارند و می توانند در رفتار کوهنوردان بسیار تاثیر گذار باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 306

به "وزارت ورزش یا دولت برای حفظ دماوند وارد عمل شوند" امتیاز دهید

1 کاربر به "وزارت ورزش یا دولت برای حفظ دماوند وارد عمل شوند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت ورزش یا دولت برای حفظ دماوند وارد عمل شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید