شرایط 789 ورزشکار حرفه ای پس از ابتلا به کرونا!

به گزارش ناق، بر اساس یک پژوهش به منظور آنالیز غربالگری قلبی و بازگشت به ورزش حرفه ای پس از ابتلا به کووید19 نشان می دهد که اغلب ورزشکاران بهبود یافته از بیماری خفیف تا میانه با آزمون طبیعی غربالگری غیرتهاجمی، می توانند بدون محدودیت به فعالیت ورزشی خود بازگردند.

شرایط 789 ورزشکار حرفه ای پس از ابتلا به کرونا!

به گزارش خبرنگاران، بین بیماران مبتلا به بیماری شدید کووید-19 که نیازمند بستری در بیمارستان بودند، شواهد درگیری قلبی (بالا بودن آنزیم های قلبی) نسبتا شایع است و به علاوه عوارض قلبی متعدد مثل میوکاردیت و سکته های قلبی به دلیل بالا بودن خطر لخته های عروقی دیده شده است.

به منظور آنالیز درگیری قلبی بعد از ابتلا به کووید-19، بازیکنان لیگ آمریکای شمالی مورد ارزیابی قرار گرفتند که از بین 789 ورزشکار (میانه سن 25 سال و 98 درصد مردان)، 58 درصد بیماری علامت دار کووید-19 و 42 درصد علائم خفیف یا بدون علامت بیماری را تجربه کردند و در همه این افراد غربالگری با انجام تست تروپونین، نوار قلب و اکوکاردیوگرافی صورت گرفت و افرادی که هرگونه یافته غیر طبیعی در این آزمایش ها داشتند، تحت ام آر آی قرار گرفتند.

بر اساس این مطلب که از سوی لاله حاکمی، نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار خبرنگاران قرار گرفته آمده است: 30 نفر (8.3 درصد) دست کم یک یافته غیر طبیعی (تروپونین 0.8 درصد، نوار قلب 1.3 درصد، اکوکاردیوگرافی 2.5 درصد) داشتند که متعاقبا ام آر آی انجام شد که در سه نفر (0.6 درصد) میوکاردیت و در 2 نفر پریکاردیت معین شد. این 5 نفر به طور موقت از ادامه فعالیت ورزشی حرفه ای محروم شدند و تمام موارد درگیری التهابی قلبی و اکوکاردیوگرافی غیرطبیعی داشتند. بعلاوه همه 784 ورزشکار دیگر بدون هیچ مسئله ای فعالیت ورزشی حرفه ای خود را از سر گرفتند.

این یافته ها که روی تعداد نمونه زیاد انجام شد، نشان می دهد درگیری قلبی در پی بیماری خفیف یا بدون علامت کووید-19 در ورزشکاران نادر است (کمتر از 1 درصد) و حداقل در بین ورزشکاران جوان و حرفه ای اکوکاردیوگرافی استاندارد 2 بعدی حساس ترین روش تشخیصی است که البته اختصاصی بودن آن کم و ام آر آی باید فقط برای اثبات التهاب قلبی در افراد دارای یافته غیرطبیعی در غربالگری انجام گردد.

این مطالعه به پزشکان اطمینان می دهد که اغلب ورزشکاران بهبود یافته از بیماری خفیف تا میانه با آزمون طبیعی غربالگری غیرتهاجمی، می توانند بدون محدودیت به فعالیت ورزشی خود بازگردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1760

به "شرایط 789 ورزشکار حرفه ای پس از ابتلا به کرونا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط 789 ورزشکار حرفه ای پس از ابتلا به کرونا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید