کتابی که فیلم تصاویرش را در تلفن همراه می توان دید

به گزارش ناق، در کتاب انگاره های معمارانه منظر: درآمدی بر آفرینش پارک های شهری که به تازگی منتشر شده، خواننده با استفاده از قابلیت های چندرسانه ای (مولتی مدیا) می تواند با اسکن کردن QRCODE های کنار تصاویر درون کتاب، فیلم مرتبط با محتوای آن بخش از کتاب را در تلفن همراه خود مشاهده کند.

کتابی که فیلم تصاویرش را در تلفن همراه می توان دید

آزاده شاهچراغی، دانشیار و مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات که نویسنده این کتاب است در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: هدف استفاده از این قابلیت، علاوه بر گویاتر کردن محتوای تخصصی کتاب، صرفه جویی در مصرف کاغذ، کمک به حفظ محیط زیست و ترویج فرهنگ کتاب خوانی است.

او در ادامه اظهار داشت: برای ایجاد این امکان برای خواننده، از قبل فیلم های آن پروژه ها بر روی وب سایت های معتبر داخلی بارگذاری شده و QRCODE برای هر یک از تصاویر پروژه در کتاب آورده شده که فرد حین مطالعه با استفاده از اپلیکیشن خوانش بارکد (که در دسترس همگان است) می تواند فیلم آن تصاویر و پروژه های معماری منظر را در گوشی تلفن همراه خود مشاهده کند.

مولف این کتاب با بیان این که در چاپ کتاب های هنر و معماری به علت وجود تصاویر و نقشه های فراوان میزان استفاده از کاغذ افزایش می یابد، گفت: بدین ترتیب و با استفاده از این قابلیت می توان ضمن علاقه مند کردن افراد به مطالعه تا حدود زیادی در مصرف کاغذ صرفه جویی کرد.

شاهچراغی با بیان این که این کتاب سومین اثر اما نخستین تجربه اش در حوزه چندرسانه ای است، اظهار داشت: موضوع این کتاب درباره آفرینش معمارانه پارک های شهری است، این که در کلان شهرها، پارک ها آخرین پناهگاه سبز شهروندان درون شهرها هستند که هنوز با ساختمان ها پر نشده و امکان تعاملات اجتماعی و ارتباط با طبیعت در آن محیط وجود دارد.

او با اشاره به وجود ایده های معمارانه در برخی پارک ها و فضاهای سبز ایران و جهان اضافه کرد: براساس نتایج بررسی ها توانستم 67 نمونه پیروز پارک طراحی شده توسط معماران در ایران و جهان را شناسایی کنم تا این که دریابم ردپای پیروزیت آن ها کجاست، که بتوان با ایده معمارانه فضا و پارک شهری مناسبی را برای سبک زندگی در شهرهای امروز طراحی کرد.

این استاد دانشگاه گفت: به عنوان مثال در کتاب به طراحی بوستان فردوسی در تهران که در واقع طرح گسترش پارک جمشیدیه بود اشاره شده است و این بوستان جوایز معتبر بین المللی جهان را به لحاظ طراحی معمارانه دریافت کرده است و حدود 30 هکتار مساحت دارد. اما برای تشریح چنین پروژه هایی در کتاب همراه با چاپ تصاویر متعدد از آن ها به صفحات زیادی نیاز بود، بنابراین با هدف صرفه جویی در مصرف کاغذ بالاخره ایده چاپ کتاب به صورت چندرسانه ای (مولتی مدیا) مطرح و تأیید شد.

او یادآور شد: در ابتدا درنظر داشتیم برای به نمایش گذاشتن این فیلم ها از سی دی (لوح فشرده) استفاده شود اما به عللی از جمله ضد محیط زیست بودن و داشتن مسائل تکنیکی این راه چاره مورد قبول واقع نشد، از این رو بررسی های بیشتری شد تا این که به این ایده نهایی رسیدیم.

انگاره های معمارانه منظر سومین اثر دکتر آزاده شاهچراغی، دارنده مدرک دکترای معماری، دانشیار و مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات است و از سوی انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران منتشر شده است.

پیش تر او نخستین کتاب خود را با عنوان پارادایم های پردیس به چاپ هفتم رسانده که اثر شایسته تقدیر کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده است.

دومین کتاب این مولف با عنوان محاط در محیط در همکاری با دکتر علیرضا بندرآباد نوشته شده و درباره تأثیر معماری و شهرسازی بر رفتار مردم است که به زودی برای چهارمین بار به چاپ می رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 541

به "کتابی که فیلم تصاویرش را در تلفن همراه می توان دید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابی که فیلم تصاویرش را در تلفن همراه می توان دید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید