کنگره چطور امروز پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تایید می کند؟

به گزارش ناق، از آنجا که در کنگره کنونی آمریکا، 26 ایالت دارای اکثریت جمهوریخواه در هیات نمایندگی خود نزد مجلس نمایندگان ایالات متحده هستند، قابل پیش بینی خواهد بود که نامزد جمهوریخواهان در این انتخابات پیروز شود.

کنگره چطور امروز پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تایید می کند؟

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشست مشترک مجالس کنگره ایالت متحده آمریکا برای بررسی نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 و معرفی رییس جمهوری بعدی این کشور، ساعت یک بعدازظهر روز چهارشنبه ششم ژانویه به وقت شرق آمریکا (21:30 به وقت تهران) در ساختمان کاپیتول هیل در شهر واشنگتن دی سی آغاز می گردد.

به نقل از ان بی سی نیوز، جلسه تائید نتیجه آرای الکترال کالج در کنگره ایالات متحده همواره نشستی تشریفاتی و فاقد اهمیت ملی بوده است. سابقه برپایی چنین نشستی به دهه 1880 باز می گردد که قانونی برای بررسی نتایج آرای الکترال در کنگره به تصویب رسید.

بر اساس این قانون، رییس جمهوری آمریکا زمانی به طور رسمی معرفی می گردد که نتایج آرای الکترال کالج به تائید کنگره برسد. این قانون به سناتور ها اجازه می دهد که فرآیند انتخابات در یک یا چند ایالت را به چالش بکشند. در چنین وضعیتی، هر دو مجلس کنندگان و سنا به طور جداگانه وارد شور می شوند و در نهایت نظر خود را در مورد اعتبار نتایج انتخابات در ایالت یا ایالت های مورد مناقشه اعلام می کنند. برای ابطال نتایج آرای الکترال هر ایالت نیز نظر موافق هر دو مجلس کنگره الزامی است.

با این حال، طی حدود 140 سال اخیر، در کمتر زمانی، نتایج آرای الکترال کالج از سوی کنگره آمریکا به چالش کشیده شده است. از این رو، جلسه مشترک کنگره در ماه ژانویه اغلب تشریفاتی و حتی بدون پوشش گسترده رسانه ای برگزار می شد.

فرایند شمارش آرا توسط رئیس سنا آغاز شده و مورد نظارت قرار می گیرد که این بار مایک پنس، معاون رئیس جمهور ترامپ مسئول آن است.

این شمارش آخرین گام در تایید پیروزی جوبایدن دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری مورد مناقشه ای است که ترامپ از زمان اعلام نتایج آن را به چالش کشیده و نتایج را جعلی و تقلبی خوانده است. این نشست با اعلام 306 رای آرای الکترال برای بایدن در برابر 232 رای ترامپ آغاز خواهد شد.

پنس پاکت های مهر و موم شدن آرای الکترال هر ایالت را که درون صندوق هایی خاص این امر حمل می گردد براساس حروف الفبا باز می کند و آن ها را به یکی از چهار کننده - بطور رسمی جمهوری خواه و دموکرات از هر دو مجلس- می دهد و آن ها نتیجه هر ایالت را با صدای بلند اعلام می کنند.

این فرایند بدون وقفه ادامه خواهد داشت مگر اینکه مخالفتی صورت بگیرد که این مخالفت نیز باید بصورت کتبی با امضای حداقل یک عضو مجلس کنندگان و سنا باشد.

گروهی از جمهوری خواهان مجلس کنندگان پیش از این از تصمیم خود برای مخالفت با آرای الکترال در برخی ایالت ها خبر داده اند.

پس از ارائه مخالفت رسمی شمارش متوقف می گردد و قانونگذاران برای دوساعت به بحث نشسته و سپس بطور جداگانه درباره ادامه مخالفت یا تغییر تصمیم خود نظرشان را اعلام خواهند کرد. برای تغییر آرای الکترال هر ایالت هر دو مجلس کنگره باید برخلاف نظر کنندگان الکترال رای دهند، مثلا برای تغییر آرای الکترال ایالت جورجیا که در حال حاضر به بایدن رسیده است باید مجلس کنندگان و سنا هر دو این آرا را باطل اعلام کنند اگر یکی از این دو بر خلاف این رای دهد، نتیجه به نفع بایدن باقی خواهد ماند. این فرایند برای هر ایالت بطور جداگانه انجام می گردد. به همین دلیل ممکن است این جلسه حتی تا فردا نیز طول بکشد.

با این حال تحلیل گران براین باور هستند از آنجا که اکثریت مجلس کنندگان در دست دموکرات ها است چالش جمهوری خواهان با آرای الکترال راه به جایی نخواهد برد و دموکرات ها دربرابر هر مخالفت احتمالی با نتایج انتخابات ریاست جمهوری متحد می ایستند. با توجه به اینکه تعداد زیادی از جمهوری خواهان نیز گفته اند به نفع بایدن رای خواهند داد.

در سنا که تحت کنترل جمهوری خواهان است نیز این چالش راه به جایی نمی برد، چون تعدادی از سناتور های حزبی به صراحت گفته اند که در تلاش ها برای برگرداندن نتیجه آرای الکترال مشارکت نخواهند کرد.

ترامپ بعد از همه تلاش ها برای تغییر نتیجه این بار به وفاداری پنس چشم دوخته است، اما مایکل بشلوس، تاریخ نگار آمریکایی و متخصص در امور ریاست جمهوری می گوید نقش پنس در نشست امروز کنگره فقط در حد یک اعلام کننده است نه تصمیم گیرنده.

در یک احتمال بسیار ضعیف، اگر کنگره به هر دلیلی نتواند رییس جمهوری بعدی آمریکا را معرفی کند، این وظیفه برعهده مجلس کنندگان قرار می گیرد. بر اساس متن قانون اساسی، هرگاه هیات های الکترال کالج نتوانستند از میان نامزد ها یکی را به عنوان رییس جمهوری انتخاب کنند یا هیچ نامزدی نتوانست حد نصاب لازم ارای الکترال را بدست آورد، مجلس کنندگان تشکیل جلسه می دهد تا از میان دو تن از دارندگان بالاترین آرای الکترال، یکی را به ریاست جمهوری برگزیند. در این فرایند، هر ایالت در مجلس کنندگان فارغ از سهم آن از میان کل اعضای مجلس، فقط یک رای خواهد داشت. از آنجا که در کنگره کنونی آمریکا، 26 ایالت دارای اکثریت جمهوریخواه در هیات کنندگی خود نزد مجلس کنندگان ایالات متحده هستند، قابل پیش بینی خواهد بود که نامزد جمهوریخواهان در این انتخابات پیروز گردد.

یک احتمال دیگر که در مقایسه با احتمال قبلی حتی ضعیف تر نیز هست، این که تا ظهر 20 ژانویه 2021، مناقشه انتخاباتی انتها نیابد و دوره قانونی چهار ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ و معاونت مایک پنس در موعد مقرر انتها یابد. در این صورت، براساس قانون رییس مجلس به عنوان دومین فرد در فهرست جانشینی ریاست جمهوری - پس از معاونت ریاست جمهوری - عهده دار مسوولیت خواهد شد. این فرد در حال حاضر نانسی پلوسی، رییس دموکرات مجلس کنندگان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1382

به "کنگره چطور امروز پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تایید می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنگره چطور امروز پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تایید می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید