11 رویداد موزه بزرگ خراسان در شورای بین المللی ایکوم تایید و ثبت شد

به گزارش ناق، رئیس موزه بزرگ خراسان گفت: 11 رویداد موزه بزرگ خراسان برای اولین بار در شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) تایید و ثبت و در روزنامه این شورا منتشر شد.

11 رویداد موزه بزرگ خراسان در شورای بین المللی ایکوم تایید و ثبت شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد رکنی با اعلام این خبر اضافه نمود: هرساله ایکوم (شورا بین المللی موزه ها) فراخوانی مبنی بر اعلام و ثبت رویدادهای موزه ها را اطلاع رسانی می کند، این رویدادها باید در محور شعار سالانه ایکوم و با لحاظ برنامه زمانبندی، عنوان، هدف، محدوده سنی و نوع باشد.

او ادامه داد: موزه ها تا قبل از روز جهانی موزه (18 می = 28 اردیبهشت) فرصت دارند تا برنامه ریزی وهدف گذاری اجرا شده، لیست رویدادها را به مدیرسایت اعلام کنند که پس از بررسی های لزم توسط مدیر سایت ایکوم، تایید و ثبت اعلام می شود.

رکنی یادآورشد: موزه ها از طریق رویدادهای خلاقانه و فعالیت های مربوط به موضوع روز بین المللی موزه ضمن برقراری ارتباط با مردم ، اهمیت نقش موزه ها به عنوان مؤسساتی که به جامعه و توسعه آن خدمت می کنند، برجسته می شود.

رئیس موزه بزرگ خراسان درباره اهداف برنامه های روزنامه بین المللی موزه گفت: موزه ها یک ابزار مهم تبادل فرهنگی، غنی سازی فرهنگ ها و توسعه درک متقابل، همکاری و صلح و افزایش آگاهی مردم است و رویدادها و فعالیت های برنامه ریزی شده برای جشن روز جهانی موزه می تواند یک روز، آخر هفته یا یک هفته تمام باشد.

رکنی به روند استقبال مردم از موزه ها در جهان اشاره کرد و اضافه نمود: مشارکت در روز بین المللی موزه در میان موزه های سراسر جهان در حال افزایش است و سال 2018، بیش از 40،000 هزار موزه در این رویداد از 158 کشور شرکت داشتن که تاکنون از ایران هیچ موزه ای رویدادهای خود را به ثبت نرسانده است و موزه بزرگ خراسان برای اولین بار 11 رویداد خود را به ثبت رسانده است.

او ادامه داد: رویدادهای موزه بزرگ و منطقه ای خراسان و هم چنین رویداد سایر موزه های جهان در نقشه گسترده و به تفکیک پراکندگی در پورتال موزه قابل مشاهده است.

رئیس موزه بزرگ خراسان با بیان این که رویداهای موزه بزرگ خراسان با موضوع شعار 2019 ایکوم موزه ها به عنوان کانون های فرهنگی در آینده سنت است، شرح داد: اولین رویداد تهیه کارت پستال از پوستر روز جهانی موزه و هدیه به بازدید کنندگان موزه با هدف احیای سنت ایرانی است.

رکنی گفت: راه اندازی مرکز روابط بین الملل در موزه بزرگ خراسان باهدف معرفی ملی و فراملی موزه ، اجرای برنامه عصری در موزه با هدف و شعار موزه مکان فرهنگی و متعلق به تمام اقشار جامعه است ، برنامه سفر به خراسان سرزمین اسطوره ها با هدف معرفی و شناخت فرهنگ و سنت خراسان ، طرح آزمایشی راهنما نوجوان در موزه با هدف آشنایی نوجوان متقاضی کار در موزه با چالش های موزه ، حفاظت و مرمت 20 قلم شی تاریخی و رونمایی در روز جهانی موزه با هدف معرفی پیشینه خراسان بزرگ تاریخی، همایش مشترکات فرهنگی- تاریخی ایران و قزاقستان با تاکید بر خراسان بزرگ باهدف تعامل ملی با کشور همسایه، چهار روایت از معمار و استاد با هدف معرفی و شناخت معمار و فیلسوف تاریخی ایران شیخ بهایی، برگزاری سمینار معماری زنده، معماری خاک و نشست تخصصی معماران مشهد در موزه بزرگ و سمینار معماری مشهد در موزه بزرگ خراسان دیگر رویدادهای ثبت شده در ایکوم است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 273

به "11 رویداد موزه بزرگ خراسان در شورای بین المللی ایکوم تایید و ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 رویداد موزه بزرگ خراسان در شورای بین المللی ایکوم تایید و ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید