آیا در همه گیری کووید 19 به دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

به گزارش ناق، سلامت دهان و دندان ها جزء مهمی از سلامت عمومی بدن انسان محسوب می گردد.انجام معاینات دوره ای دندانپزشکی برای جلوگیری از بروز مسائل دندانی و درمان بیماری های دهان و دندان و در نتیجه آن حفظ سلامت کلی بدن ضروری است.

آیا در همه گیری کووید 19 به دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

به تعویق انداختن انجام درمان های دندانپزشکی می تواند خطرات جدی برای سلامت افراد در درازمدت ایجاد کند. نادیده دریافت مسائلی مثل یک پرکردگی دندان شکسته می تواند باعث مسائل شدیدتری مانند عفونت عصب دندان و ایجاد تورم و درد شدید در آینده گردد.

از آنجا که بین سلامت لثه ها و بیماری هایی مثل دیابت و بیماری های قلبی رابطه قطعی وجود دارد، انجام درمان های مربوط به لثه و بافت های نگه دارنده دندان ها مثل جرمگیری نیز لازم است.

یکی از مسائلی که باعث افزایش مسائل دندانی در دوران عالمگیری کرونا شده، تغییر رژیم غذایی افراد و مصرف بیشتر مواد قندی و نوشیدنی های کربناتی است که می تواند به افزایش مدت زمان حضور افراد در خانه مربوط باشد. ازطرفی همین مسأله در خانه ماندن سبب کاهش انگیزه افراد برای انجام امور بهداشتی دهان ودندان مثل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شده است.

در اوایل آغاز عالمگیری کرونا برای کنترل شیوع بیماری، ارائه خدمات دندانپزشکی به انجام درمان های اورژانسی محدود شد.

اورژانس دندانپزشکی شامل مواردی مانند درد دندان، تورم در لثه یا سایر نقاط فک وصورت، لق شدن دندان، ضربه خوردن به دندان، فک و بافت های دهان و شکستگی دندان است. با گذشت زمان و به دست آمدن اطلاعات بیشتر در خصوص این بیماری و نحوه انتقال آن، پروتکل های خاصی برای جلوگیری از انتشار این ویروس به مراکز خدمات دندانپزشکی ارائه شد تا دندانپزشکان بتوانند به انجام خدمات درمانی ایمن تا بیشترین حد ممکن ادامه دهند.

با رعایت پروتکل های بهداشتی مخصوص مراکز دندانپزشکی و انجام احتیاط های مناسب، خطر ابتلا به بیماری کووید- 19 به وسیله دندانپزشکی بسیار پایین است و از آنجا که تصور دقیقی از زمان سرانجام این همه گیری وجود ندارد به تعویق انداختن درمان هایی که به سلامت دهان ودندان ها مربوط است ، منطقی به نظر نمی رسد.

هنگام مراجعه به مراکز دندانپزشکی، همکاری شما به عنوان مراجعه کننده در رعایت نکات بهداشتی اهمیت بسیار ویژه ای دارد. استفاده از ماسک تا زمان نشستن روی جایگاه دندانپزشکی و انجام معاینه لازم است. حتما در زمان مشخص شده مراجعه کنید نه زودتر و نه دیرتر.

درغیر این صورت باعث ایجاد ازدحام در اتاق انتظار می شوید که این امر می تواند به افزایش خطر انتشار ویروس منجر گردد.

ممکن است از شما خواسته گردد در صورت شلوغ بودن اتاق انتظار، بیرون از ساختمان در هوای آزاد یا در خودروی شخصی تان منتظر بمانید. بهتر است در زمان دیدار دندانپزشکی از آوردن همراه خصوصا بچه ها خودداری کنید.

در صورتی که علائمی مثل تب و بدن درد دارید یا مشکوک به ابتلا به بیماری کووید 19 هستید یا در تماس با افرادی بوده اید که به این بیماری دچارند، وقت دیدار دندانپزشکی خود را به یک ماه بعد موکول کنید.

اگر مشکوک به ابتلا یا مبتلا به کووید 19 هستید و مشکل دهان ودندانتان اورژانسی است، دندانپزشک تان را از وجود موارد فوق آگاه کنید تا از اقدامات حفاظتی بیشتری حین درمان شما استفاده گردد.

دکتر نیکو اثنی عشری - دندانپزشک / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1276

به "آیا در همه گیری کووید 19 به دندانپزشکی مراجعه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا در همه گیری کووید 19 به دندانپزشکی مراجعه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید