اثرات کاهش قیمت نفت بر گردشگری درمانی منطقه خلیج فارس

به گزارش ناق، همزمان با کاهش قیمت جهانی نفت، گردشگری درمان در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از کاهش بودجه در بخش دچار زیان شده است.

اثرات کاهش قیمت نفت بر گردشگری درمانی منطقه خلیج فارس

همزمان با کاهش قیمت جهانی نفت گردشگری درمانی به دلیل کمبود بودجه درتامین زیرساخت های پزشکی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از کاهش بودجه در بخش دچار زیان شده است.

همزمان با افزایش هزینه درمان و کاهش قیمت جهانی نفت بیماران در کشورهای عضو GCC که برای بهره گیری از مهارت و خدمات سطح بالای پزشکی در درمان برخی بیماری های سخت ناگزیر به سفر بوده اند با سختی های جدی روبرو شده اند. این کمبود مالی زیان جدی به گردشگری درمانی درمنطقه را نیز در پی داشته است.

این مسائل عمدتا ناشی از کاهش بودجه خدمات درمانی از سوی دولت های منطقه و تحت فشار مالی فزاینده ناشی از کاهش قیمت نفت رخ داده که به محدودیت خدمات از یک سو و افزایش قیمت ها از دیگر سو انجامیده است.

افزایش قیمت ها به مسائل بیماران در زمینه کمبود مهارت های پزشکی و مراقبت های تخصصی دربیماری هایی چون سرطان و بیماری های قلب و عروق که سبب افزایش گردشگری پزشکی و سفر به مقصدهای دور می شد، دامن زده است.

اساسا کشورهای منطقه خلیج فارس از کمبود نیروهای ماهر و متخصصان کارآمد و همچنین تسهیلات کافی در تامین نیازهای درمانی منطقه روبرو است. این کمبودها درحالی به قوت خود به جای مانده که دردو دهه گذشته برای بهبود سیستم بهداشت و درمان و افزایش قابلیت ها و کیفیت مراقبت در بیمارستان های عمومی و کلینیک های تخصصی در کل کشورهای منطقه تلاش های جدی نیز صورت گرفته است.

تراکم و شمار تخت های بیمارستانی در سراسر منطقه همچنان پایین تر از میانگین رشد جهانی دراین زمینه است. طبق بررسی های اعلام شده در سال 2006 تا 2012 تراکم تخت های بیمارستانی درمنطقه 17 تخت برای هر 10 هزار نفر برآورد شده است. یعنی رقمی بشدت کمتر از میانگین 27 تخت برای هر 10 هزار نفر در دیگر منطقه ها جهان و نیز با فاصله ای زیاد با کشورهای پردرآمد که این رقم به 54 تخت به ازاری هر 10 هزار نفر جمعیت برآورد شده است.

همچنین تراکم و شمار تخت ها درکل منطقه خلیج فارس با وجود 3/5 درصد رشد از سال 2008 تا 2013 هنوز نسبت به رشد جمعیت درمنطقه کم و توسعه تسهیلات و زیرساخت های درمانی به تناسب رشد جمعیتی که همچنان ادامه دارد، بسیار کند است.

همچنین میزان تقاضا برای تخت های بیمارستانی در منطقه حدود 3 درصد سالانه رشد دارد که تا سال 2020 بیش از 13800 تخت مورد نیاز خواهد بود. این ارقام نیز نشان می دهد که توسعه زیرساخت های درمانی در کل منطقه خلیج فارس کندتر از میزان رشد جمعیت در کل منطقه است.

دو کشور قطر و امارات در عین حال دو کشور برتر از نظر سرانه هزینه های مراقبت های بهداشتی و ارایه تامین تسهیلات درمانی به ازای جمعیت رو به رشد کشور شناخته شده اند.

متخصصان دراین گزارش پیش بینی کرده اند که میزان پولی که در امارات در بخش بهداشت و درمان هزینه شده بالغ بر 19/5 میلیارد دلار تا سال 2020 خواهد بود. این رقم در سال گذشته 10/7 میلیارد دلار بوده است.

مدیر عامل شرکت Alpen Capital که این بررسی ها را انجام داده می گوید:

در شرایطی که اقتصاد کشورهای منطقه تحت فشار باشد دولت ها که همچنان ناگزیر به افزایش زیرساخت های درمانی هستند به میزان شدیدی وابسته به بخش خصوصی و مجبور به اتکا به سرمایه های خصوصی می شوند. دولت ها در منطقه خلیج فارس درست به دلیل نبود همین تجهیزات پزشکی تا کنون برای فرستادن بخش بزرگی از جمعیت متقاضیان خدمات درمانی خود به مقصدهای خارج از کشور برای دریافت درمان های با کیفیت و پیشرفته مبالغ هنگفتی هزینه کرده اند. در صورتی که دولت ها زیرساخت های درمانی پیشرفته را درکشورهای خود ایجاد کنند، می توانند با درمان بخش بزرگی از بیماران درکشور تا حد بسیار زیادی از خروج سرمایه و پول از کشور پیش گیری کنند.

منبع: کجارو / chn.ir
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1892

به "اثرات کاهش قیمت نفت بر گردشگری درمانی منطقه خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات کاهش قیمت نفت بر گردشگری درمانی منطقه خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید