اعداد محرمانه برای برداشت از صندوق توسعه

به گزارش ناق، گزارش تفصیلی تفریغ بودجه 97 توسط دیوان محاسبات کشور منتشر شد. در این گزارش منابع وصول شده در بودجه سال 97 حدود 1740 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود، اما میزان تحقق این منابع 133 درصد عنوان شده است. از سوی دیگر پس از اعمال تغییرات و مبالغ پرداختی بابت مصارف حدود 128 درصد از مصارف بودجه کل کشور که بالغ بر 1727 هزار میلیارد تومان است، به واقعیت پیوست.

اعداد محرمانه برای برداشت از صندوق توسعه

گزارش تفریغ بودجه، توسط دیوان محاسبات ارایه می گردد و به نوعی عملکرد دولت در اجرای سند اقتصادی بودجه را نشان می دهد. در واقع پایبندی دولت به عنوان مجری این سند اقتصادی، در گزارش تفریغ بودجه منعکس می گردد. پیش از این، اطلاعات اولیه ای از گزارش تفریغ بودجه سال 97 منتشر شده بود.

اما حالا دیوان محاسبات به طور جزیی این گزارش را منتشر نموده و البته این گزارش باید در صحن علنی مجلس قرائت گردد. در تبصره 14 گزارش تفریغ بودجه 1397 که همان منابع و مصارف اجرای هدفمندی یارانه هاست، پیش بینی منابع واریزی به حساب هدفمندی یارانه ها نزد خزانه داری 98 هزار و 834 میلیارد تومان بوده که حدود 86 هزار و 769 میلیارد تومان آن محقق شده است.

نکته دیگر درخصوص بند د تبصره 4 بودجه 97 است. این تبصره مربوط به عملکرد تسهیلات ارزی و صندوق توسعه ملی است که عبارت محرمانه است در گزارش دیوان محاسبات دیده می گردد. این بند مربوط به عملکرد اعتباراتی است که از صندوق توسعه ملی به ردیف های موردنظر مانند صدا و سیما، بازسازی مناطق زلزله دیده و بافت فرسوده، برطرف مشکل برق و مقابله با ریزگرد ها در خوزستان و... باید پرداخت می شد.

پیش تر دیوان محاسبات در زمان ریاست عادل آذر بخشی از گزارش تفریغ بودجه سال 97 را منتشر نموده بود که ناپدید شدن 4.8 میلیارد دلار ارز دولتی و عدم واردات کالا با وجود دریافت ارز دولتی توسط 275 شخص حقیقی و حقوقی از مهم ترین نکات آن بود. در آن موقع بحث هایی درخصوص فسادزا بودن ارز دولتی مطرح شد که با وجود ارایه آمار ها دولت همچنان برای واردات کالا های اساسی تا سال آینده نیز آن را در بودجه قرار داده است.

تفریغ ماده واحده بودجه 97

براساس این گزارش منابع عمومی دولت در سال مورد آنالیز حدود 394 هزار و 430 میلیارد تومان بوده که نشان از پیش بینی 102 درصدی منابع عمومی دارد. از سوی دیگر از درآمدی که دولت برای وزارتخانه ها و سایر دستگاه های اجرایی وابسته به دولت پیش بینی نموده بود، 71 درصد آن که حدود 40 هزار میلیارد تومان بود، وصول شد.

منابع تحقق یافته شرکت ها و بانک های دولتی نیز 148 درصد بود و به 1346 هزار میلیارد تومان رسید. پیش بینی این ردیف در بودجه سال 97 حدود 839 هزار میلیارد تومان بود. در قسمت درآمد های دولت، جمع منابع عمومی 386 هزار و 786 میلیارد تومان بود که در گزارش تفریغ نشان دهنده رسیدن آن به رقم 394 هزار و 430 تومان است.

این در حالی است که 98 درصد از منابع بودجه عمومی دولت محقق شدند. با وجود کاهش درآمد اختصاصی وزارتخانه ها، اما به دلیل عملکرد حدود 151 درصدی واگذاری دارایی های اقتصادی و 103 درصدی واگذاری دارایی های سرمایه ای که عمدتا نشأت گرفته از فروش اموال منقول و غیرمنقول دولت بود، منابع عمومی دولت توانست افزایش داشته باشد و با وجود کاهش ورودی پترودلارها، 102 درصد محقق گردد. در سوی دیگر و با وجود تحقق 102 درصدی منابع عمومی دولت، 87.5 درصد مصارف عمومی محقق شد. کمترین تحقق در قسمت مصارف بودجه عمومی، به تملک دارایی سرمایه ای با ضریب 66.6 درصد اختصاص داشت.

87.7 درصد از منابع هدفمندی یارانه ها محقق شدند

براساس آنچه دیوان محاسبات از بودجه 97 منتشر نموده، تنها 87.7 درصد از منابع هدفمندی یارانه در سال گذشته محقق شده که عمده دلیل عدم تحقق مابقی آن لغو معافیت های خرید نفت توسط عمده کشور های متقاضی نفت ایران و تاثیر آن بر انقباض بودجه بود. براساس آنچه این دیوان محاسبه نموده، بیشترین کاهش در منابع وصولی برای شرکت مهندسی آب و فاضلاب، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی است. که بین 79 تا 84 درصد درآمدهای شان محقق شد.

حمایت از فراوری محقق نشد

براساس بند (ص) تبصره 6 قانون بودجه دولت مکلف بود که از فراوری داخلی حمایت کند و در این راه از راه چاره هایی مانند حمایت از فراوری بیشتر محصولات صادرات محور، مدیریت واردات، توسعه و ارتقای سهم صادرات و بهبود تراز تجاری حداکثر یک درصد میانگین به نرخ تعرفه موثر کلیه کالا های وارداتی که از مشابه داخلی برخوردارند، اضافه کند و درآمدی که حاصل می گردد (هزار و 300 میلیارد تومان) به وزارت صمت بدهد.

هدف از این کار بهبود بنیه فراوریی بود. گزارش تفریغ بودجه نشان می دهد که اقدام موثری جهت تحقق احکام این بند صورت نگرفته و در نتیجه درآمدی نیز وصول نشده که برای تقویت فراوری داخل به کار رود. قرار بود وزارت صمت با همکاری وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جلسات متعددی در راستای حمایت از فراوریات داخلی برگزار کرد و فهرستی شامل 11 قلم کالا که عبارت از کاغذ چاپ و تحریر و گلاسه، تایر انواع خودرو، دوچرخه و موتورسیکلت، لوازم التحریر، اسپیلت یونیت، ماشین ظرفشویی، اجاق ماکروویو، تارنوری، تلفن همراه، پوشاک و کالای خواب را به دستگاه های ذی ربط ابلاغ نموده است.

سهمیه فاینانسی در سال 97 ایجاد نشد

در تفریغ تبصره دیگری که دیوان محاسبات منتشر شد، در سال مورد آنالیز از سهمیه جدی تسهیلات اقتصادی خارجی مربوط به سال 97 استفاده نشده و شورای اقتصاد صرفا از محل باقی مانده سهمیه سال های قبل اقدام به اختصاص تسهیلات اقتصادی خارجی فاینانس به طرح های مشمول داشته است.

منبع: اعتماد

منبع: فرارو
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1319

به "اعداد محرمانه برای برداشت از صندوق توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعداد محرمانه برای برداشت از صندوق توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید