اگر تبریز پایتخت کتاب ایران گردد میلیاردی هزینه می کنیم

به گزارش ناق، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در آذربایجان شرقی، معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری تبریز در نشست تخصصی پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز که با حضور جمعی از اعضای هیئت داوران این جایزه همراه بود، برگزاری این جایزه را زمینه ای برای کسب عنوان پایتختی کتاب در سال 1401 بیان کرد.

اگر تبریز پایتخت کتاب ایران گردد میلیاردی هزینه می کنیم

حجت السلام احمد حمیدی با اشاره به کوشش های اجرا شده در رابطه با برگزاری جایزه ملی کتاب سال تبریز گفت: پنجمین جایزه کتاب سال تبریز یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی این شهر به شمار می رود که بعد از وقفه چند ساله با هدف حمایت از ناشران و مولفان و ارتقای سرانه مطالعه دوباره شروع به کار نموده است.

وی در پاسخ به نکته خبرنگار ایبنا درباره اینکه انتخاب تبریز به عنوان پایتختی کتاب ایران در شرایط فعلی چندان دست یافتنی به نظر نمی رسد، گفت: ما در مجموعه سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تبریز بارها در رابطه با حمایت اقتصادی در این زمینه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اعلام آمادگی نموده ایم و چنانچه تبریز عنوان پایتختی کتاب ایران را به دست بیاورد، ما حاضر به سرمایه گذاری میلیاردی در این زمینه هستیم.

حمیدی با اعلام آمادگی کامل برای هرچه بهتر برگزار شدن جایزه ملی کتاب سال تبریز، تاکید نمود: با توجه به استقبال اهالی قلم مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا 25 اسفندماه 99 اطلاع داد.

وی بیان نمود: عموم نویسندگان، مؤلفان، مترجمان، ناشران و پدیدآورندگان کتاب می توانند آثار خود را که بین سال های 93 تا 93 تدوین شده است، به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

حمیدی ادامه داد: تمامی نویسندگان، مؤلفان، مترجمان و ناشران ساکن استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان امکان شرکت در این رویداد فرهنگی را داند، هم چنین پدیدآورندگان و مولفان، به غیر از استان های ذکرشده در صورتی می توانند در این رویداد شرکت نمایند که محتوای اثرشان از نظر موضوع و مضمون درباره تبریز و آذربایجان باشد.

وی در تشریح محورهای برگزاری جایزه کتاب سال تبریز گفت: علاوه بر بخش اصلی، علاقه مندان می توانند در بخش جنبی جشنواره شامل ناشر نمونه سال، گرافیست نمونه سال و تصویرساز نمونه سال و بخش ویژه؛ با موضوع شهریار و شهریار شناسی(بدون در نظر دریافت شرایط بومی بودن نویسنده و ناشر) شرکت نمایند.

حمیدی گفت: با توجه به اینکه در دوره های قبل سطح جوایز اعطایی به جشنواره های مرتبط با حوزه کتاب در استان در شأن اهالی قلم نبوده است، در این دوره میزان جوایز را مطابق با اِشل های ملی در نظر گرفته ایم. به همین منظور برای نفرات برگزیده در بخش اصلی مبلغ شش میلیون تومان و سایر منتخبان سه میلیون تومان، برای نفرات برگزیده در بخش ویژه نیز پنج میلیون تومان و برای منتخبان دیگر سه میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز برگزاری رویداد جایزه کتاب سال تبریز را زمینه ساز تمرکز هر چه بهتر و بیشتر شهر تبریز و اهالی این کهن شهر در حوزه نشر مکتوب دانست.

وی زمان برگزاری اختتامیه جشنواره را 28 اردیبهشت 1400 گفت.

ضرورت ایجاد تعامل بین بخشی در امور فرهنگی

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز، وظیفه نهادهای فرهنگی را ایجاد تعامل بین بخشی و هماهنگی در راستای برگزاری هرچه بهتر رویدادهای فرهنگی به خصوص در حوزه کتاب مطرح نمود.

بابک دانش پناه گفت: کوشش ما در دبیرخانه جایزه کتاب سال تبریز بر این است تا مجموعه های ارسالی را به نحو احسن دریافت نموده و داوری کنیم.

عضو هیئت علمی جایزه کتاب سال تبریز با بیان اینکه در دوره های قبلی جایزه کتاب سال تبریز بدون مجوز برگزار شده بود، اضافه کرد: در این دوره پیروز به اخذ مجوزهای علمی لازم برای برگزاری این رویداد شده ایم که از شاخص های اساسی به شمار می رود.

محمّد طاهری خسروشاهی با اشاره به اینکه داوران مطرحی در سطح ملی و استانی، فرایند داوری این دوره ازجایزه کتاب سال تبریز را بر عهده دارند، از حضور افراد شاخصی از قبیل ابراهیم اقبالی، عبدالمجید نجفی، محمد طاهری خسروشاهی و معصومه سپهری در بین داوران جشنواره اطلاع داد.

وی محورهای اصلی جشنواره را در حوزه های ادبیات و علوم انسانی، علوم اجتماعی، روان شناسی و علوم تربیتی، علوم مهندسی، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، هنر و معماری و کودک و نوجوان مطرح نمود.

طاهری خسروشاهی، تاثیرگذاری، تازگی و خلاقیت، رعایت استانداردها از حیث ظاهری، قدرت تحلیل و منطق کلام، درج منبع و ارزش محتوایی را از جمله ملاک های داوری گفت.

وی گفت: آثاری که طی سال های قبل منتشر شده و در بازه زمانی سال های 93 تا 98 تجدید چاپ شده اند نیز امکان حضور در جشنواره را دارا هستند.

وعده تهیه آرشیو کامل از برگزیدگان جایزه کتاب سال تبریز

دبیر اجرایی پنجمین جایزه کتاب سال تبریز تبریز با بیان اینکه تبریز با پیشینه غنی فرهنگی در حوزه چاپ ونشر حرف های زیادی برای گفتن دارد، برگزاری جایزه ملی کتاب سال تبریز را گامی در جهت احیای جنبش فرهنگ مکتوب در شهر اولین ها مطرح نمود.

سیروس مصطفی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا در رابطه با اینکه آیا بانک اطلاعاتی از آثار برگزیده چهار دوره قبل جایزه کتاب سال تبریز تشکیل شده است یا خیر؟، گفت: متاسفانه به شکل ایده آل آرشیوی در این زمینه تا به امروز نداریم، چرا که این رویداد یک حرکت نوپا در استان بود، اما برای دوره فعلی چنین برنامه ای مد نظر واقع شده است و در کوشش هستیم تا آرشیوی کامل از تمام اثرات برگزیده در تمام دوره ها جمع آوری کنیم.

وی با اشاره به کوشش های دبیرخانه جشنواره در اطلاع رسانی هر چه بیشتر گفت: پوستر جشنواره به 225 نقطه از کشور ارسال شده است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه جایزه کتاب سال تبریز دوباره جای خود را در تقویم رویدادهای فرهنگی کشور باز نموده است، از اختصاص 93 میلیون تومان جایزه برای برگزیدگان جشنواره اطلاع داد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1465

به "اگر تبریز پایتخت کتاب ایران گردد میلیاردی هزینه می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر تبریز پایتخت کتاب ایران گردد میلیاردی هزینه می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید