با وجود اهمیت خواب در تعاملات اجتماعی کتابی درباره آن منتشر نشده است

به گزارش ناق، مهدی زمستانی مترجم کتاب خواب، شخصیت و رفتار اجتماعی در گفت وگو با خبرنگاران درباره این اثر شرح داد: حدود یک سوم عمر ما انسان ها در خواب می گذرد و کیفیت دو سوم به جامانده آن نیز به طور مستقیم با خواب در ارتباط است. خوابِ با کیفیت نقشی اساسی در سلامت جسمانی و روان شناختی و نحوه عملکرد ما در حوزه های مختلف زندگی ایفا می نماید. با وجود اهمیت خواب در تعاملات اجتماعی و ارتباط تنگاتنگ آن با شخصیت افراد، کتاب خاصی در این زمینه منتشر نشده است. کتاب حاضر، اولین کتابی است که به جنبه های زیستی، روانی و اجتماعی دخیل در فرایند خواب می پردازد و از نتایج مطالعات بین رشته ای گسترده برای این منظور استفاده می نماید.

با وجود اهمیت خواب در تعاملات اجتماعی کتابی درباره آن منتشر نشده است

این محقق اعلام کرد: هرکدام از بخش های کتاب به وسیله متخصصان با تجربه حوزه های مختلف از جمله علوم اعصاب، روان پزشکی، روان شناسی بالینی و روانشناسی صنعتی-سازمانی تألیف شده اند که علاوه بر تبیین نحوه تعامل عوامل زیربنایی زیستی، روانی و اجتماعی دخیل در خواب، نتایج آخرین مطالعات پژوهشی در این زمینه را نیز گزارش نموده اند. بخش اول کتاب به موضوع کلی تعامل بین خواب و فرایندهای اجتماعی می پردازد. بخش دوم به نقش ریتم های شبانه روزی و کرونوتایپ در فعالیت های اجتماعی می پردازد. بخش سوم به تعامل بین خواب و عوامل شناختی، انگیزشی و هیجانی از جمله قضاوت اجتماعی، تنظیم هیجان و خودکنترلی می پردازد. بخش چهارم به نقش خواب در تعاملات بین فردی از جمله روابط زوجین و نحوه تعامل افراد در محیط های شغلی و سازمانی می پردازد. در نهایت بخش پنجم کتاب نیز به نقش مهم و زیربنایی عوامل شخصیتی از جمله صفات شخصیتی ناسازگار در شکل گیری و تداوم مسائل خواب می پردازد.

او با بیان اینکه مخاطبان اصلی این کتاب روان شناسان، روان پزشکان، مشاوران و سایر متخصصان علاقمند به حوزه خواب با حداقل مدرک کارشناسی هستند گفت: می توان مطالب کتاب را به گونه ای ارائه کرد که عموم افراد جامعه بتوانند از آن استفاده نمایند. مثلأ نقش خواب با کیفیت در تعاملات اجتماعی و بهبود کیفیت کاری را می توان به گونه ای ارائه کرد که عموم افراد جامعه بتوانند از آن بهره مند شوند.

زمستانی اعلام کرد: مؤلف در مقدمه کتاب اذعان می نماید که به عنوان یک روان شناس شخصیتی-اجتماعی که بر فرایندهای خواب و بیداری تمرکز دارد، از کمبود کار علمی در زمینه تعامل میان خواب، فرایندهای اجتماعی و شخصیت متعجب شدم. انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند که عشق می ورزند، بازی می نمایند، کار می نمایند و می جنگند، فعالیت هایی که هم زندگی فردی و هم کل اعصار فرهنگی را تعریف می نمایند. آیا خواب با این جنبه های همیشگی تعامل انسان مرتبط است؟ اگر چنین است، چگونه؟ در خصوص تغییرات شبانه روزی در فیزیولوژی و هیجانات چطور؟

به گفته این مترجم، کتاب حاضر، اولین کتابی است که مستقیماً به این سؤالات می پردازد و از تحقیقات بین رشته ای گسترده ای برای پرداختن به جنبه های اجتماعی و شخصی خواب و فرایندهای شبانه روزی استفاده می نماید. مشارکت نمایندگان در این کتاب که از متخصصان روان شناسی، روان پزشکی، علوم اعصاب، رفتار سازمانی و پزشکی رفتاری هستند همگی تأکید می نمایند که فرایندهای اجتماعی برای درک خواب ضروری هستند و هر تبیین کاملی از رفتار انسان باید با فرایندهای خواب-بیداری و چرخه های شبانه روزی هماهنگ باشد. علاوه بر این، خواب یک ویژگی ذاتی افراد است که از ماهیت زندگی و شخصیت آنها صحبت می نماید. فصل های این کتاب، هم بر پتانسیل این حوزه نوپا تأکید می نمایند و هم بر احتیاج مبرم به تحت کنترل درآوردن علوم رفتاری برای درک این موضوع که خواب چه نقشی، می تواند و باید در زندگی مشترک ما داشته باشد.

او تاکید نمود: مطالب کتاب حاضر، هم در پژوهش های مرتبط با خواب و هم در کاربست بالینی می تواند بسیار کاربردی و راهگشا باشد. امیدوارم مطالب کتاب بتواند راهنمای خوبی برای اساتید، دانشجویان و متخصصان حوزه خواب بوده و زمینه مناسبی را برای انجام فعالیت های بالینی و پژوهشی فراهم سازد.

کتاب خواب، شخصیت و رفتار اجتماعی نوشته زلاتان کریژان به ترجمه مهدی زمستانی و فاطمه صادقی به بهای 120 هزار تومان از سوی انتشارات ارجمند روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 شهریور 1402 بروزرسانی: 22 شهریور 1402 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2246

به "با وجود اهمیت خواب در تعاملات اجتماعی کتابی درباره آن منتشر نشده است" امتیاز دهید

1 کاربر به "با وجود اهمیت خواب در تعاملات اجتماعی کتابی درباره آن منتشر نشده است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با وجود اهمیت خواب در تعاملات اجتماعی کتابی درباره آن منتشر نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید