بلاتکلیفی یک اصطلاح؛ واجد ارزش حفاظت بار حقوقی می گیرد؟

به گزارش ناق، توسعه شهری روز به روز سرعت پیدا می نماید و دفاع از بافت و آثار تاریخی یک شهر هم هر روز کار دشوارتر و البته پر اهمیت تری می گردد، شاید با ایجاد بار حقوقی بیشتر برای اهرم های حفاظتی بتوان در راستا حفاظت ار آثار تاریخی یک شهر بهتر حرکت کرد.

بلاتکلیفی یک اصطلاح؛ واجد ارزش حفاظت بار حقوقی می گیرد؟

خبرنگاران: در ادبیات میراث فرهنگی اصطلاحی با عنوان واجد ارزش حفاظت وجود دارد که معمولا به بناها یا آثاری گفته می گردد که ثبت ملی نشده اند اما کارشناسان سازمان میراث فرهنگی معتقدند تخریب آنها ، تخریب میراث فرهنگی کشور به حساب می آید.

اطلاق این عنوان به بعضی آثار سبب می گردد پیش از طی کردن تشریفات ثبت ملی به سرعت حلقه حفاظتی برای آثار در معرض خطر تخریب ایجاد گردد. کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی با این اصطلاح توانسته اند گاهی یک اثر تاریخ را از تخریب نجات دهند اما گاهی هم این اصطلاح هیچ تاثیری در حفظ آثار نداشته است.

اصطلاح واجد ارزش حفاظت به هر حال اصطلاح بلاتکلیفی است که شاید با تبدیل آن به یک قانون یا آئین نامه رسمی بتواند یک اهرم کمکی برای حفاظت از آثار و بافت های تاریخی که با توسعه شهرها هر روز بیش از قبل در معرض خطر قرار می گیرند، باشد.

مهدی حجت از پایه گذاران سازمان میراث فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در ارتباط با ارزش حقوقی اصطلاح دارای ارزش حفاظت در میراث فرهنگی گفت: این اصطلاح بار حقوق برای دستگاه ها و افراد ایجاد نمی کند و در دعوی حقوقی نمی توان از این اصطلاح استفاده کرد.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: این اصطلاح بیشتر شبیه یک تفاهم قابل احترام میان دستگاه هاست، مانند اینکه مثلا می گوییم برای نشستن در اتوبوس حق تقدم با افراد مسن است ، اگر شما این مساله را رعایت نکنید کسی نمی تواند از شما شکایت کند اما این توقع وجود دارد که این مساله را رعایت کنید.

منبع: چمدان
انتشار: 1 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 250

به "بلاتکلیفی یک اصطلاح؛ واجد ارزش حفاظت بار حقوقی می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلاتکلیفی یک اصطلاح؛ واجد ارزش حفاظت بار حقوقی می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید