بوم گردی های کشور این روزها حال و روز خوشی ندارند

به گزارش ناق، ایسنا/ براساس آخرین اخبار و گزارش های منتشر شده، بوم گردی های کشور این روزها حال و روز خوشی ندارند.

بوم گردی های کشور این روزها حال و روز خوشی ندارند

بومگردی ها که دارای زیرساخت هایی نوپا و البته پرطرفدار در حوزه گردشگری هستند این روزها حال و روز خوشی ندارند و با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می نمایند، فعالیت بیشتر این اقامتگاه ها با شیوع کرونا متوقف شده و شرایط بدی دارند.

در سالهای اخیر بوم گردی ها جایگاه قابل توجهی در میان گردشگران پیدا نموده و بسیاری از افراد اقامت در این اقامتگاه ها را به هتل های گران قیمت ترجیح می دهند. با شیوع کرونا اما این صنعت محبوب دچار ورشکستگی شد و بسیاری از فعالان این حوزه با مسائل زیادی روبرو شدند.

مدیر اقامتگاه بومگردی ترلان با اشاره به اینکه این اقامتگاه در روستای ترخین آباد شهرستان اسدآباد واقع شده است، اظهار کرد: اوایل سال 97 کارهای راه اندازی اقامتگاه را آغاز نموده و بهمن همان سال کار خود را به صورت رسمی آغاز کردیم. مهدی پارسا با بیان اینکه سیل نوروز سال 98 چالش هایی برای ما بوجود آورد اما در تابستان همان سال کارمان رونق گرفت، اضافه کرد: با شیوع کرونا از بهمن 98 اقامتگاه به صورت رسمی تعطیل شد. در حال حاضر نیز کم و بیش فعالیت داریم و زمانی که سفر ممنوع بود ما هم تعطیل بودیم و از زمانیکه مراکز اقامتی در ردیف اول مشاغل نهاده شد اقامتگاه باز بود اما به علت محدودیت تردد فعالیت خاصی نداشتیم.

با شیوع کرونا بدنه گردشگری آسیب زیادی دید

وی پیرامون اینکه بوم گردی های کشور این روزها حال و روز خوشی ندارند، مطرح نمود: در زمان راه اندازی بومگردی ترلان یکسال طول کشید تا این مکان را معرفی کنیم و از قبل از افتتاح کار تبلیغات را آغاز کردیم، پیش از شیوع کرونا استقبال خوبی از اقامتگاه می شد اما متاسفانه با شیوع کرونا و تعطیلی های پی درپی بدنه گردشگری آسیب زیادی دید.

رئیس انجمن بومگردی استان همدان درباره تاثیر بومگردی ها بر روی اقتصاد روستا توضیح داد: حدود 80 سال است که دولت ها روی روستاها سرمایه گذاری نموده اند تا آباد شوند، خالی از سکنه نشوند و اقتصادشان رونق بگیرد. این کوشش ها در مقطعی نتیجه داد و در مقطعی بی نتیجه مانده است اما به صورت کلی بازدهی و نتیجه این سرمایه گذاری ها، آنچه باید میشد نشد.

بومگردی ها می توانند عامل توسعه بزرگی برای روستاها باشند

پارسا توضیح داد: بومگردی ها که به صورت ناخواسته شکل گرفته و حدود 15 سال از قدمت آن می گذرد می تواند عامل توسعه بزرگی برای روستاها باشد و در جلوگیری از مهاجرت نقش مهمی ایفا نماید و حتی در مواردی دیده می گردد مهاجرت معکوس برای روستاها ایجاد نموده است.

همه روستاها باید یک اقامتگاه بومگردی داشته باشند

به عقیده وی در شرایط عادی، همه روستاهای کشور باید یک اقامتگاه بومگردی داشته باشند، چرا که وجود اقامتگاه نعمتی برای روستا است و نمونه شاخص این امر در روستاهای ترخین آباد و ملحمدره اسدآباد مشاهد می گردد.

پارسا توضیح داد: ترخین آباد در دهه 60 حدود 1800 نفر جمعیت داشت اما جمعیت با شیب تند آغاز به مهاجرت کرد و مهاجرت گسترده ای رخ داد. در دهه 90 این روستا که زمانی سرچشمه ثروت و عایدی اسدآباد بود و در فاصله سه کیلومتری از شهر و در برترین نقطه از نظر جغرافیایی و آب و هوایی و عایدی کشاورزی بود نزدیک به خالی از سکنه شدن بود و جمعیتی هم که در روستا مانده بودند به صورت ذهنی مهاجرت نموده بود و فقط شرایط مهاجرت را نداشتند.

احداث بومگردی ذهنیت مهاجرت را از مردم گرفت

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 380 نفر ساکن ترخین آباد هستند و زمانی که برای راه اندازی اقامتگاه بومگردی ترلان به روستا رفتم نسبت به منطقه شناخت کامل داشتم و وقتی بنای اقامتگاه را گذاشتیم ذهنیت مهاجرت کم کم از مردم گرفته شد و مهاجرت معکوس رخ داد. مدیر اقامتگاه بومگردی ترلان اضافه کرد: پس از آن، ساخت وساز نسبتا خوبی در روستا انجام شد و حتی خانه هایی که حدود 40 سال بازسازی نشده بودند مورد توجه نهاده شدند و ملک های روستا هم از نظر اقتصادی صدها برابر ارزش پیدا کرد.

بومگردی ها می توانند روستاها را از نابودی نجات دهند

پارسا بیان نمود: در این مدت استقبال زیادی برای برگشتن به روستا شده است و حتی غیربومی ها هم مایل شدند در روستا ساخت وساز انجام دهند و ساکن شوند. همه اینها نشان می دهد بومگردی ها می توانند موثر باشند و روستاها را از نابودی نجات دهند.

بانک ها هیچ رحمی به ما نکردند

وی با اشاره به اینکه کرونا باعث شد سرمایه مان از بین برود، گفت: متاسفانه گرفتار بانک ها شدیم و بانک ها هم در این شرایط حاد هیچ رحمی به ما نکردند. از طرفی کل جامعه ایران و دنیا کرونا را درک کردند اما برخی از نهادها از جمله بانک ها این شرایط خاص را درک نکردند و فقط دم از قوانین خاص خود زدند.

وقتی عایدی نداریم چطور اقساط را پرداخت کنیم؟

به عقیده رئیس انجمن بومگردی استان همدان، در حال حاضر در شرایط اضطراری و استثنائی هستیم و بانک ها این موضوع را درک نکردند و دستورالعمل های خود را اجرا کردند که این قابل پذیرش نیست. بعلاوه بانک ها درک نکردند تاسیسات گردشگری در بدترین شرایط هستند و وقتی عایدی ندارند چطور باید قسط تسهیلات خود را پرداخت نمایند؟ پارسا با بیان اینکه بانک ها بدون اینکه دولت و ستاد کرونا بخواهد باید با مجموعه های گردشگری راه می آمدند و شرایط را درک می کردند، گفت: اقامتگاه بومگردی مجموعه کوچکی از این جامعه است و تعدادی زیادی از فعالان این حوزه بخاطر این قوانین ضررهای جبران ناپذیری را متحمل شدند.

تعطیلی گردشگری اشتباه بود

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ستاد کرونا هم این شرایط را درک نکرد، مطرح نمود: یکی از نمونه های این عدم درک، تصمیم تعطیلی گردشگری بود و این قضیه در همدان شدت بیشتری داشت مثلا زمانی که در کرمانشاه ظرفیت اقامتگاه ها پر بود، در همدان اجازه پذیرش یک مسافر را هم نداشتیم.

تصمیم تعطیلی کارشناسی و نتیجه بخش نبود

به گفته پارسا، علتی برای تعطیلی اقامتگاه ها وجود نداشت و چه ایرادی داشت یک خانواده در یک اتاق اقامتگاه اقامت کند و مگر اقامتگاه بومگردی چه فرقی با خانه مردم داشت، علاوه بر این به اقتصاد روستا و استان هم یاری میشد بنابراین هیچ یک از این تصمیمات، کارشناسی و عقلانی و نتیجه بخش نبود. وی در ادامه مطرح نمود: روستای ترخین آباد محصولات باغی خوبی مثل انگور دارد و اهالی این محصول و فرآورده های آن را با قیمت پایین در شهر می فروشند در حالیکه وقتی مسافر به روستا می آید با قیمت بیشتر و بدون واسطه می فروشند و سود مناسبی می برند.

دولت باید به وسیله صندوق حوادث غیرمترقبه به گردشگری یاری کند

رئیس انجمن بومگردی استان همدان اظهار کرد: شرایط فعلی کشور مثل این است که زلزله مهیبی آمده و همه باید یاری نمایند تا از این شرایط نجات پیدا کنیم، بعلاوه تنها راه یاری دولت به وسیله صندوق حوادث غیرمترقبه است و باید به مجموعه های گردشگری یاری مستقیم کند.

پرداخت اقساط در اوج بی عایدیی

پارسا با اشاره به اینکه سال قبل تسهیلات ناچیزی را دریافت نموده است، اضافه کرد: در حال حاضر توانایی پرداخت اقساط را ندارم، چرا که عایدیی ندارم بنابراین باید تسهیلاتی در نظر بگیرند که فعالان این حوزه اول بتوانند هزینه های جاری را تامین نمایند و سرپا بمانند تا شرایط عادی گردد سپس اقساط را پرداخت نمایند. وی اضافه کرد: دولت با فراهم کردن شرایط مسافرت مثل سفر کارت ها، حمایت از مجموعه های دولتی و شرکتی و تشویق مردم به سفر می تواند به این حوزه یاری کند. علاوه بر این استان همدان نیز باید شرایط رقابت با سایر استان ها را فراهم کند.

تعطیلی غار علیصدر گردشگران را فراری داد

پارسا با بیان اینکه گردشگری استان های دیگر در دوران کرونا فعال بود و مسئولان نیز شرایط را مهیا نموده بودند، بیان نمود: در همدان بر عکس عمل کردیم و تعداد اندک مسافری که به استان می آمد را هم با تعطیلی غار علیصدر فراری دادیم. ما که در اسدآباد هستیم بطور کامل به غار علیصدر وابسته بودیم و هر زمان که غار فعال بود اقامتگاه ما هم فعال بود. بنابراین تا زمانی که این جاذبه گردشگری بازگشایی نگردد گردشگری همدان رونق نمی گیرد.

اولین قدم برای رونق گردشگری همدان بازگشایی غار علیصدر است

به گفته رئیس انجمن بومگردی استان، اولین قدم برای رونق گردشگری همدان بازگشایی غار علیصدر است و باید تبلیغات گسترده به وسیله نهادها برای بازگشایی صورت بگیرد تا شاید بتوان مقداری از ضرر و زیان های این مدت را جبران کرد. در سرانجام باید گفت صنعت گردشگری و به ویژه اقامتگاه های بومگردی استان در شرایط نابسامانی بسر می برند و فعالان این حوزه یا از چرخه فعالیت خارج شده اند یا با تداوم شرایط فعلی به زودی از این حوزه بیرون می فرایند. از طرف دیگر باید در نظر داشت از دست دادن سرمایه های انسانی بزرگترین ضربه را بر پیکره گردشگری وارد می نماید که بطور حتم پس از عادی شدن شرایط نیز جبران شدنی نیست.

منبع: همگردی
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1849

به "بوم گردی های کشور این روزها حال و روز خوشی ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوم گردی های کشور این روزها حال و روز خوشی ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید