بیدون: در دوران ترامپ وجهه جدیدی از اسلام هراسی در آمریکا ظهور پیدا کرد

به گزارش ناق، استاد حقوق دانشگاه کالیفرنیا با اشاره به چاپ سه کتاب درباره اسلام هراسی، گفت: هدفم از نگارش کتاب اولم تاکید بر این گزارش بود که با روی کار آمدن ترامپ، وجهه جدیدی از اسلام هراسی در جامعه آمریکا ظهور پیدا نموده است.

بیدون: در دوران ترامپ وجهه جدیدی از اسلام هراسی در آمریکا ظهور پیدا کرد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، خالد بیدون استاد حقوق دانشگاه کالیفرنیا (برکلی آمریکا) طی سخنانی در نشست چرایی اسلام ستیزی در غرب که به همت مجمع بین المللی اساتید مسلمان برگزار گردید، با اشاره به انتشار کتاب های درباره اسلام هراسی در آمریکا گفت: من دو کتاب نوشته ام و الان هم روی کتاب سوم کار می کنم. در ابتدا، درباره کتاب اولم صحبت می کنم با عنوان اسلام هراسی در آمریکا. این کتاب زمانی مطرح شد که دونالد ترامپ، به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ظهور نموده بود.

وی اضافه کرد: هدفی که در نگارش کتاب اولم مدنظر بود، تاکید بر این گزارش بوده که با روی کار آمدن دونالد ترامپ، وجهه جدیدی از اسلام هراسی در جامعه آمریکا ظهور پیدا نموده است. بن مایه و فرایند اصلی در کتاب اسلام هراسی در آمریکا این بود که با نگاه تاریخی و سیر تاریخی نشان دهد نگاه های تعصب آمیز و ارتجاعی درمورد مسلمانان، چه ریشه هایی داشته است؟

استاد حقوق دانشگاه کالیفرنیا ادامه داد: نکته نخست اینکه از سال 1790 تا 1950 قانونی در ایالات متحده وجود داشت مبنی بر اینکه اگر قرار است فردی به عنوان شهفرایند آمریکا پذیرفته گردد، باید سفیدپوست باشد. بر این اساس، مسلمان ها نمی توانستند شهفرایند آمریکا شوند؛ زیرا درباره پیروان دین اسلام، این تلقی وجود داشت که آن ها غیرسفید پوست هستند.

بیدون توضیح داد: نکته دومی که در این کتاب بر آن تاکید نمودم عبارتست از اینکه به صورت مستمر و پیوسته، این گزاره را مطرح می نمایند که مسلمانان، مهاجران تازه واردی هستند که وارد جامعه آمریکایی شده اند. این در حالی است که واقعیت های تاریخی می گوید 30 درصد بردگانی که از کشور های افریقایی به آمریکا برده شده اند، مسلمان بودند. این برده های مسلمان، چون برده بودند، اجازه نداشتند شعائر اسلامی خودشان را برپانمایند.

وی تاکید نمود: کتاب دوم، عبارتست از اسلام هراسی در قوانین امریکا. این کتاب به نگرش حقوقدان ها و یا قوانینی می پردازد که در این زمینه در امریکا وجود دارد. این کتاب را انتشارات دانشگاه کمبریج در انگلیس منتشر نموده و هدف از آن عبارتست از بیان صریح این نکته که اسلام هراسی در وجوه مختلف خود، چگونه در شئون زندگی آمریکایی ظهور پیدا نموده است.

این استاد دانشگاه گفت: یک فصل کتاب به این نکته می پردازد که چگونه اسلام هراسی در حوزه قرارداد های اشتغال، خودش را نشان می دهد. در این بخش، تشریح شده که چه بستر های قانونی وجود دارد که دایره کار را برای فردی گسترده می نماید که می خواهد با مسلمانی قرارداد ببندد و بالتبع، دایره را برای مسلمانان محدود می نماید.

بیدون گفت: فصل دیگر کتاب به این نکته می پردازد که اسلام هراسی با مهاجرت و مهاجران چه ارتباطی دارد و اینکه چگونه سیاست های بیگانه ­ستیز موجود در آمریکا و قوانین مربوط به آن، علیه مسلمانانی به کار گرفته شده که مهاجر بوده یا خواسته اند شهفرایند امریکا شوند.

وی ادامه داد: فصل دیگر کتاب، به بحث امنیت و اسلام هراسی می پردازد. شاید این معروفترین حوزه مطالعات اسلام هراسی باشد که به آن پرداخته شده است. همانطور که استحضار دارید در ایالات متحده و همچنین به صورت عام تر در اروپا، هرگاه از مسلمان ها و هویت شان صحبت می گردد، مسلمانان را به تروریست ها نسبت می دهند و شاید این مسئله، مضرترین تأثیر اسلام هراسی باشد که متوجه جامعه مسلمانان شده و سبب شده آن ها نتوانند در کشور های غربی شعائر و مناسک خودشان را داشته باشند.

این استاد دانشگاه تاکید نمود: در ادامه می خواهم به صورت مختصر به کتاب سومی بپردازم که الان در حال نگارش آن هستم. بن مایه یا فرایند اصلی کتاب سوم، عبارتست از اسلام هراسی، پدیده دنیای من در این کتاب، به پروژه اسلام هراسی در کشور های دیگری از قبیل چین و هند و به صورت تعیین تر، پدیده دیگری می پردازم که در کشور های اروپایی و به صورت تعیین تر در فرانسه، شاهد ان هستیم.

وی گفت: هدف از این کتاب، نشان دادن این واقعیت است که اسلام هراسی، یک سازه ذهنی نیست که فقط در آمریکا دنبال گردد؛ بلکه نوعی نگاه تعصبی است که در سراسر دنیا ترویج می گردد و سناریوی آمریکایی مبارزه با تروریسم، همانند جریانی بوده که مقوم این سناریو شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1362

به "بیدون: در دوران ترامپ وجهه جدیدی از اسلام هراسی در آمریکا ظهور پیدا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیدون: در دوران ترامپ وجهه جدیدی از اسلام هراسی در آمریکا ظهور پیدا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید