تاریخ ولادت امام جواد (ع) چه روزی است؟

به گزارش ناق، تاریخ ولادت امام جواد (ع) بر اساس معتبرترین نقل تاریخی مصادف با روز 10 رجب سال 195 هجری قمری می باشد. البته بعضی از مورخین تاریخ ولادت ایشان را ماه رمضان می دانند.

تاریخ ولادت امام جواد (ع) چه روزی است؟

خبرنگاران | سرویس مذهبی - آیا می دانید تاریخ ولادت امام جواد (ع) در چه روز و ماه و سالی است؟ آیا اختلاف نظر مورخین در مورد این تاریخ را می دانید؟ آیا می دانید امام جواد (ع) در کدام شهر به دنیا آمده است؟ با خبرنگاران همراه باشید تا در مقاله زیر درباره تاریخ ولادت امام جواد (ع) بحث کنیم.

سال و ماه ولادت امام جواد (ع)

همه تاریخ نگاران بدون استثنا سال تولد امام جواد (ع) را سال 195 هجری قمری می دانند، اما در مورد ماه و روز تولد ایشان اختلاف نظر هایی وجود دارد. بعضی از مورخین از جمله محدث کلینی در کتاب کافی، شیخ مفید در کتاب ارشاد و شهید ثانی در کتاب دروس ولادت حضرت امام محمد تقی (ع) را در ماه رمضان و بعضی دیگر از جمله شیخ طوسی ایشان را متولد ماه رجب می دانند.

در میان مورخان محدث کلینی و شیخ مفید فقط ماه رمضان را ذکر کرده اند و روز آن را مشخص نکرده اند. فتال در کتاب روضه الواعظین، ابن شهرآشوب در کتاب مناقب و اربلی در کتاب کشف الغمه روز 19 ماه رمضان را به عنوان تاریخ ولادت امام جواد (ع) ذکر کرده اند.

روز تولد امام جواد (ع)

درباره روز دقیق تولد امام جواد (ع) مورخان نظرات مختلفی دارند. تاریخ هایی که به عنوان روز تولد امام جواد (ع) در تاریخ ثبت شده است به شرح زیر است:

  • شب جمعه نوزدهم ماه رمضان
  • روز 10 ماه رجب (شیخ طوسی در کتاب مصباح)
  • روز 15 ماه رمضان (فتال، ابن شهرآشوب، شیعی سبزواری و اربلی)
  • روز 17 ماه رمضان
  • روز آخر ماه ذی القعده
  • روز 13 ماه رجب

کدام تاریخ تولد معتبرتر است؟

به نظر می رسد که نقل قول شیخ طوسی در مورد تاریخ تولد امام جواد (ع) صحیح تر باشد. دلیل این مسئله هم دعایی است که ابن عیاش درباره آن گفته است که از طریق شیخ ابوالقاسم از ناحیه مقدسه به خانواده اش رسیده و در ماه های رجب خوانده می شود:

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِالْمَوْلُودَیْنِ فِی رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الثَّانِی وَ ابْنِهِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ

خداوندا! از تو درخواست می کنم به حق دو مولود در ماه رجب، محمد بن على دوم و فرزندش على بن محمد که برگزیده توست

در تقویم هم روز دهم ماه رجب به عنوان تاریخ ولادت امام جواد (ع) ثبت شده است.

محل تولد امام جواد (ع)

امام جواد (ع) در شهر مدینه به دنیا آمد. پدرش امام رضا (ع) و مادرش سبیکه نام داشت (که امام رضا (ع) او را خیزران صدا می کرد).

منبع: setare.com
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1390

به "تاریخ ولادت امام جواد (ع) چه روزی است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "تاریخ ولادت امام جواد (ع) چه روزی است؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ ولادت امام جواد (ع) چه روزی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید