جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 16 تیر 1400

به گزارش ناق، شاخص بورس تهران امروز هم کار خود را با فرایند صعودی شروع نموده است. حتی خبر نگران کننده از بخشنامه شرکت توانیر درباره شرکت های فولادی و سیمانی هم نتوانست جلوی افزایش قیمت سهام شرکت ها را بگیرد و در 30 دقیقه ابتدایی معاملات امروز شاهد رشد دو هزار و 400 واحدی شاخص کل هستیم. تا اینجای کار نماد های فارس، فملی و وغدیر بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص گذاشته اند و فولاد، فخوز، شتران و شپنا با تاثیر منفی ظاهر شده اند. شاخص کل حدود 19 صدم و شاخص هم وزن حدود شش صدم درصد افزایش پیدا نموده است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 16 تیر 1400

شرایط نمادها؛ نیمی قرمز و نیمی سبز

به گزارش خبرنگاران، در ساعات اولیه معاملات امروز چهارشنبه 16 تیرماه 1400 از بین 290 نماد معامله شده در بازار بورس 145 نماد فرایند نزولی به خود گرفته اند و 145 نماد هم به راستا خود در افزایش قیمت سهام ادامه می دهند. به طوری که می توان گفت دقیقا نیمی از نماد ها قرمز و نیمی از آن ها سبزرنگ است. در بازار فرابورس هم شرایط مشابهی را شاهد هستیم. از بین 206 نماد معامله شده تا لحظه نگار این متن 105 نماد کار خود را فرایند صعودی آغاز نموده و 101 نماد ارزش سهام خود را در ساعات اولیه بازار از دست داده اند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه 16 تیرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار امروز شرایط متعادل تری نسبت به روزهای گذشته دارد. فلزات اساسی بیشترین آمار معاملات را به خود اختصاص داده اند و در این گروه شاهد کاهش قیمت سهام شرکت های فولادی تحت تاثیر کاهش اجباری مصرف برق آنها هستیم. فولاد، فخوز، فتوسا، کویر و کاوه از جمله نمادهای قرمز این گروه هستند. البته فولاژ راهش را جدا نموده و صف خرید دارد و فملی هم گام های کوچک صعودی برداشته است. در گروه صندوق های سرمایه گذاری دارا یکم و پالایش هر کدام حدود یک درصد عقب نشینی نموده اند اما دیگر صندوق های سهامی عموما صعودی هستند. بزرگان گروه سرمایه گذاری از جمله آریان، وخارزم و واتی فرایند صعودی خود را حفظ نموده اند ولی نمادها کوچک و میانه فعلا با کاهش قیمت روبرو هستند. محصولات شیمیایی عموما در راستا صعودی حرکت می نمایند و در ابتدای معاملات شاهد افزایش قیمت سهام فارس، پترول، شپترو، شیران، پارسان، قرن و شپدیس هستیم. در گروه شرکت های چندرشته ای شستا نزدیک قیمت روز گذشته معامله می گردد و وغدیر وصندوق و وبانک با افزایش قیمت کار خود را آغاز نموده اند. انبوه سازی، مواد دارویی به جز برکت و دلقما، استخراج کانه های فلزی، هتل و رستوران، نیروگاه ها، ساخت محصلات فلزی و خدمات فنی مهندسی امروز از گروه های سبزرنگ بازار هستند. نکته جالب اینکه تقریبا برای تمام نمادهای نیروگاهی گروه عرضه برق و گاز صف خرید تشکیل شده که از جمله آنها می توان به مبین، بپیوند، وهور بجهرم و بفجر اشاره نمود.

رقابت نزدیک صف های خرید و فروش

در ساعات خاتمهی معاملات امروز صف های خرید و فروش از نظر تعداد رقابت نزدیکی با هم دارند. طوری که 109 نماد یعنی 17 درصد بازار سرمایه با صف فروش روبرو شده اند و 101 نماد که 16 درصد بازار را تشکیل می دهند، صف خرید دارند. ارزش مجموع صف های فروش امروز هم کاهش پیدا نموده و به هزار و 250 میلیارد تومان رسیده است. در سوی مقابل ارزش صف های خرید رقمی حدود 430 میلیارد تومان است.

رمپنا؛ سنگین ترین صف خرید بازار سرمایه

صف طولانی برای خرید سهام گروه مپنا باعث شده رمپنا به صدر لیست سنگین ترین صف های خرید بازار برسد. ارزش صف خرید رمپنا در ساعات خاتمهی معاملات حدود 81 میلیارد تومان است. کاما با صف خرید 23 میلیاردی و بمپنا با صف خرید 20 میلیاردی در رتبه های بعدی قرار دارند. شفارس، بکهنوج و امید از دیگر نماد های دارای صف خرید با ارزش بیش از 10 میلیارد تومان هستند.

صف فروش 50 میلیاردی برای غدام، ثالوند و سنیر

سه نماد غدام، ثالوند و سنیر با اختلاف بسیار محدودی در صدر لیست سنگین ترین صف های فروش قرار گرفته و هر کدام آن ها 50 میلیارد تومان صف فروش دارند. ثنوسا، سدبیر، کمرجان، کترام، بکاب، کساوه، حآسا و حپترو از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین با ارزش بیش از 20 میلیارد تومان در بازار امروز هستند.

رفت و برگشت بورس همراه با رشد 800 واحدی شاخص

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات بورس با رشد 835 واحدی به رقم یک میلیون و 282 هزار و 22 واحد رسید و نشان داد قطعی برق شرکت های فولادی و سیمانی نمی تواند فرایند شاخص را نزولی کند. البته امروز تا نیمه معاملات شاخص حدود سه هزار واحد رشد نموده بود و در نیمه دوم به سر جای اول خود برگشت. با وجود اینکه شاخص کل تنها هفت صدم درصد رشد داشت، شاخص هم وزن توانست افزایش 25 صدم درصدی را در کارنامه خود ثبت کند. موضوعی که نشان می دهد شرکت های کوچک شرایط بهتری نسبت به بزرگتر ها داشتند. امروز فولاد، فخوز و شتران بیشترین مقاومت را در برابر رشد شاخص کل به خرج دادند و فارسف وغدیر، رمپنا و فملی در کوشش برای افزایش رقم شاخص بودند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز چهارشنبه 16 تیرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

اغلب گروه های بازار سرمایه تا خاتمه معاملات امروز رنگ قرمز به خود گرفتند. در گروه فلزات اساسی که سیبل خبرهای نگران نماینده بودند، شاهد کاهش قیمت سهام عولاد، ذوب، فخوز، فتوسا، کویر و کاوه بودیم. البته در همین گروه چند نماد سبزرنگ از جمله فملی، فولاژ، فولای، فوکا، فرزین و زنگان به چشم می خورند. محصولات شیمیایی که آغاز صعودی داشتند، در پالان معاملات به صندلی اول خود برگشتند و برخی نمادها فرایند نزولی در پیش گرفتند. نوری از جمله نمادهایی بود که با افزایش قیمت به کار خود خاتمه داد. فارس، پترول، شپترو، پارس و شیران هم گام های کوچک در راستا صعودی برداشتند. دارویی ها امروز یکدست سبزپوش شدند و تنها نماد برکت آنها را همراهی نمی کرد. در گروه سرمایه گذاری ها شاهد افزایش قابل توجه قیمت سهام واتی، وخارزم و وتوصا بودیم ولی دیگر نماهدها شرایط چندان مساعدی نداشتند. خودرو و ساخت قطعات، محصولات غذایی، سیمان و استخراج زغالسنگ از جمله گروه های قرمزرنگ بازار امروز بودند و در طرف مقابل انبوه سازی، استخراج کانه های فلزی، هتل و رستوران، عرضه برق و گاز، محصولات چوبی، ماشین آلات و خدمات فنی مهندسی روز خوبی را برای سهامدارانشان رقم زدند.

این گزارش به روزر سانی می گردد...

منبع: فرارو
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1665

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 16 تیر 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 16 تیر 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید