جنجال در برگزاری امتحان حضوری در شهر قرمز قزوین

به گزارش ناق، عده ای از دستیاران پزشکی قزوین با انتشار شکایتی در شبکه های اجتماعی خواستار لغو آزمون ارتقای دستیاری پزشکی شدند. این در حالی است که معاونت دانشگاه قزوین مدعی است این نگرانی جدی نیست و رزیدنت هایی که مدام در خطر تماس با بیماری کرونا هستند نباید از شرایط امتحانی نگران شوند.

جنجال در برگزاری امتحان حضوری در شهر قرمز قزوین

به گزارش خبرنگاران قزوین؛ با شیوع ویروس کرونا بخش های مختلف آموزشی و نظام سلامت دچار چالش های فراوانی شد. حضور کلیه رزیدنت در خط مقدم مبارزه با کرونا یکی از ارزشمندترین رشادت کادر سلامت در یک سال گذشته بوده است. با اعلام شرایط قرمز و شیوع ویروس جدید کرونا موسوم به ویروس جهش یافته انگلیسی، قزوین نیز همانند سایر بخش های کشور قرمز شد و آمار بستری و مرگ و میر در این شهر صعودی شد.

*تمام ازمون های شهر به تعویق افتاده است

اعلام برگزاری امتحانات پره ارتقا به صورت حضوری اعتراضات زیادی میان رزیدنت های دانشگاه علوم پزشکی قزوین به وجود آورد. یکی از این رزیدنت ها در تبادل نظر با خبرنگاران ابراز داشت:در شرایطی که شرایط شهر قرمز است و روزانه نزدیک به 40 بیمار کرونایی در بیمارستان پذیرش می گردد دانشگاه علوم پزشکی قزوین علی رغم درخواست های مکرر 50 رزیدنت بیمارستان ولایت و بوعلی که در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا هستند مبنی بر ملغی شدن آزمون پره ارتقا و قول مساعد ریاست دانشگاه علوم پزشکی کماکان با تخلف از قانون منع برگزاری آزمون حضوری در شهرهای با شرایط قرمز قصد برگزاری این آزمون در ماه مبارک رمضان و در محیط سربسته را دارد. این در حالی است که تمامی آزمون ها مانند آزمون وکالت که بنا بود در بیستم فروردین برگزار گردد برای بار چندم به دلیل اعلام شرایط قرمز ملغی شده اند.

*احتمال ناقل بودنمان هست

این دانشجوی دستیاری پزشکی اضافه کرد: بسیاری از دانشگاه های کشور این موضوع را ملغی کردند. ما انتظار نداریم امتحان نگیرند اما برگزاری امتحان در شرایط قرمز رو به سیاه خطرناک است. بسیاری از ما در بخش های مختلف کرونایی خدمت می کنیم. برخی از ماها چند بار کرونا گرفتیم و احتمال ناقل بودنمان وجود دارد. ما روزه هستیم و باید 4 ساعت با ماسک امتحان بدهیم.

* خیلی از مراکز عقب انداختند

این دانشجو ادامه داد:دانشگاه علوم پزشکی تهران امتحانات را به عقب انداخته است. زنجان که شهر نزدیک ماست امتحان را ملغی نموده است. شهید بهشتی نیز همین تصمیم را گرفته است. اصرار بر برگزاری امتحان در شرایطی که حقیقتا چندین شب است نخوابیدیم و در اوج کرونا بیماران با ویروس جهش یافته را معاینه می کنیم احتمال انتقال ویروس را بسیار زیاده نموده است.

وی اضافه کرد: شنیده ایم دانشگاه ها میتوانند و اختیار دارند؛ ما انتظار نداریم امتحان نگیرند، بلکه حتما هم بگیرند، اما اصرار به دریافت امتحان به صورت حضوری در شیوع شرایط قرمز خانواده های مارا هم نگران نموده است! اینکه

*پزشکی جای هیچ اشتباهی نیست!

دکتر نوید محمدی معاونت دانشگاه علوم پزشکی قزوین به خبرنگار خبرنگاران گفت : مردم هنگام مراجعه به بیمارستان انتظار دارند پزشکی متخصص و با مهارت کافی که تمام استانداردهای لازم برای احراز شغل پزشکی را داراست آنها را درمان کند زیرا پزشک با جان مردم سروکار دارد و جای هیچ اشتباهی را باقی نمی گذارد.

دکتر محمدی گفت: نه تنها در دانشگاه علوم پزشکی قزوین بلکه در تمام دانشگاه های کشور یکی از مسئولیت های عظیم، آموزش دستیاری پزشکانی است که در حال فارغ التحصیلی هستند و ما باید به وسیله برگزاری این آزمون ها و ارزیابی دانش و مهارتشان مجوز فارغ التحصیلی صادر کنیم، در غیر اینصورت طبق وظیفه سازمانی، وجدانی و اجتماعی اجازه نداریم تا زمانی که تجربه و مهارت کافی کسب ننموده اند آنها را فارغ التحصیل کنیم.

*در اختیار ما نیست

وی در پاسخ به مطالبات رزیدنت های معترض از حدود اختیارات دانشگاه علوم پزشکی گفت و اشاره نمود: اولا شرایط، نحوه و تاریخ برگزاری آزمون ها از وظایف دانشگاه ها نیست و در این خصوص معاونت آموزش وزارت بهداشت و دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصص تصمیم گیرنده هستند، دانشگاه فقط مجری برگزاری آزمون است و اگر دستوری از وزارت مبنی بر ملغی شدن آزمون به ما ابلاغ گردد ما نیز آزمون را برگزار نمی کنیم کما اینکه سال گذشته نیز وزارت بهداشت به دلیل شرایط خاص و شرایط کرونایی اظهار داشت آزمون برگزار نگردد و با ارزیابی های درون بخشی در طول سال به جای برگزاری آزمون، رزیدنت ها ارتقا پیدا نموده و یا فارغ التحصیل شوند به این دلیل که ما و وزارت بهداشت امیدوار بودیم سال بعد سال بهتری خواهد بود و می توان ارزیابی جامع را به عمل آورد و اگر سال جاری هم وزارت به این نتیجه برسد طبیعتا ما تابع دستورات خواهیم بود.

*لغو امتحان مشکل ایجاد می نماید

معاونت دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که اگر سال جاری و سال بعد هم این ارزیابی لغو گردد این افراد یا نباید فارغ التحصیل شوند که ما قطعا در بازار سلامت دچار نقصان خواهیم شد و یا اینکه این رزیدنت ها باید با استانداردهای پایین فارغ التحصیل شوند که در اینصورت بهای آن را باید با سلامت مردم پرداخت کنیم.

وی در ادامه بیان نمود: رزیدنتی که در بیمارستان تمام مدت در تماس و در معرض بیماری است و نفس به نفس و سینه به سینه با بیمار همراه است چطور نگران این است که دو سه ساعت در محیط خارج بیمارستان و با رعایت تمام پروتکل ها، با فاصله اجتماعی و تهویه مناسب بنشیند و امتحان بدهد؟حال اگر این دوستان معتقدند که دانش و مهارت کافی دارند بیایند در محیط ایمن آزمون بدهند و بروند؛ اما اگر خودشان فکر می نمایند که این توانمندی و دانش را ندارند ما نمی توانیم به آنها اجازه ارتقا یا فارغ التحصیلی بدهیم که این نه به صلاح جامعه و سلامت مردم است و نه وظیفه وجدانی و سازمانی ما این اجازه را به ما می دهد.

وی در خاتمه گفت: در رشته های علوم پزشکی به لحاظ حساسیت در کار بخصوص در دوره رزیدنتی که جامعه نیازمند نیروی سلامت و کادر پزشکی متخصص است، فارغ التحصیلی بدون ارزیابی های جامع و پایین تر از استاتدارد، اول از همه به مردم ضربه خواهد زد و گرنه برای من و همکارانم راحت ترین کار تعطیل و لغو کردن آزمون هاست ولی مسئولیت ما در آموزش پزشکی و در آموزش نیروهای سلامت ما را از ترجیح دادن آسایش خود به سلامت مردم منع می نماید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1538

به "جنجال در برگزاری امتحان حضوری در شهر قرمز قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال در برگزاری امتحان حضوری در شهر قرمز قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید