رونمایی قطار ملی مترو در دهه فجر

به گزارش ناق، مدیرعامل متروی تهران با اشاره به اقدامات مترو در طول مدیریت شهری جدید، گفت: در دهه فجر از اولین قطار ملی مترو که با همت شرکت های دانش بنیان ساخته شده، رونمایی می گردد.

رونمایی قطار ملی مترو در دهه فجر

به گزارش شهر، علی امام در خصوص چشم انداز متروی تهران با بیان اینکه سعی کردیم با نگاه به افق سال 1420 نقشه راه درست و قابل اجرایی برای ادامه فرایند ساخت و سازها در مترو تدوین گردد، گفت: خوشبختانه به موجب بازنگری انجام شده در طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران که در روزهای انتهای بهمن ماه سال 1398 به انتها رسید، حالا شبکه متروی پایتخت برای حداقل 20 سال آینده خود، برنامه و آدرس مشخصی در اختیار دارد که در صورت تامین منابع اقتصادی و در اولویت قرار دریافت این ماموریت ملی، امکان اجرایی شدن صددرصدی آن وجود دارد.

او با بیان اینکه شرکت مترو در مطالعات جدید چهار خط جدید (8 تا11) و دو خط اکسپرس را در افق کاری خود دارد، اضافه کرد: همچنین در سه سال گذشته 32 کیلومتر راستا و 17 ایستگاه به شبکه مترو اضافه نموده شده و براساس برنامه ریزی های انجام شده، ایستگاه برج میلاد نیز بزودی درآبان ماه جاری افتتاح می گردد و این در حالی است که طبق برنامه، قرار شده در نیمه دوم سال تعداد 12 ایستگاه به بهره برداری برسد و در نیمه اول سال 1400 نیز حدوداً همین تعداد ایستگاه دیگر افتتاح خواهد شد.

امام با بیان اینکه در این مدت سعی کردیم دسترسی مردم به مترو تسهیل یابد و برهمین اساس تا به امروز هفت ورودی جدید احداث شده و می بایست طی یک سال آینده، هشت ورودی جدید دیگر نیز ساخته گردد، گفت: همچنین در این مدت سه پست برق جدید که یاری فراوانی به حفظ ایمنی تردد قطارها نموده و ضریب اطمینان مناسبی برای تامین نیروی محرکه واگن ها به شمار می آید، در کنار ایجاد 50 سامانه مرتبط با تکمیل هواکش های میان تونلی، آسانسورها و پله های برقی برای خطوط بهره برداری شده قبلی، ایجاد شده و دو پست برق دیگر نیز در آستانه بهره برداری است.

او با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل و نقلی ریلی، یکی از دغدغه های همیشگی مدیریت شهری در این سالها بوده است تا ضمن کاهش سر فاصله حرکتی قطارها، آسایش بیشتری برای مسافران فراهم شده و از ازدحام جمعیت در واگن ها تا سرحد امکان جلوگیری گردد، اضافه کرد: در این دوره مدیریت شهری 133 واگن به ناوگان مترو اضافه نموده شد و از سویی دیگر برای کاهش وابستگی به شرکت های واگن ساز خارجی و صرفه جویی در خروج ارز از کشور، پروژه ساخت قطار ملی با تکیه بر توان متخصصان داخلی شروع شد تا طی همکاری مشترک با معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، اولین نمونه از یک رام قطار ساخت داخل به مرحله فراوری برسد که ان شاالله تا ایام دهه فجر امسال به بار خواهد نشست.

به گفته امام، در این مدت ساخت تجهیزاتی از قبیل قطعات واگن، ریل، آسانسور، پله برقی، سامانه های تهویه، سامانه های تامین و توزیع نیروی برق در کشور بومی سازی شده و شرکت های مختلف که توانسته اند استانداردهای بین المللی و مورد تایید شرکت مترو را پاس نمایند، شناسایی شدند.

او با ییان اینکه یکی از اقدامات مهم، ساخت انتهاه و پارکینگ برای قطارها بود، ادامه داد: شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد اما واقعیت آن است که این موارد یکی از الزامات ضروری در بهره برداری از خطوط مترو به شمار آمده و تاثیر بسزایی در کاهش سرفاصله حرکتی قطارها، امکان افزایش ناوگان و تعداد جابجایی مسافر و همچنین رسیدگی به شرایط سرویس و نگهداری واگن ها دارد.

به گفته او، خوشبختانه بهره برداری از فاز نخست انتهاه اکباتان به عنوان نخستین انتهاه زیر زمینی مترو کشور در برنامه امسال شرکت مترو واقع شده است و از سویی دیگر عملیات اجرایی ساخت انتهاه 50 هکتاری آزادگان که مربوط به خط 3 مترو می گردد نیز در آبان ماه امسال شروع خواهد شد تا فاز نخست آن در صورت تامین به موقع منابع اقتصادی در سال 1400 به بهره برداری برسد.

امام در خصوص شروع عملیات اجرایی احداث خط 10 و توسعه شاقتصادی خط 7 نیز با با بیان اینکه با احداث خط 10 یک کریدور شرقی-غربی به طول 43 کیلومتر در تهران ایجاد می گردد، گفت: این خط مترو قرار است در 5 فاز تکمیل گردد، مناطق یک تا 5 و همچنین منطقه 22 که مناطقی محروم و یا کم بهره از شبکه حمل و نقل ریلی به شمار می آیند، شرایط جدیدی را تجربه خواهند کرد. ضمن اینکه مطالعه به منظور احداث خطوط 8 و 9 و 11 نیز به عنوان اولویت های اجرایی بعدی مترو در دستور کار است تا شبکه فعلی از حالت مرکز گرا به شکل شبکه کامل و فراگیر درآید.

امام گفت: امید است عملیات حفاری مکانیزه راستا توسعه جنوبی خط 6 با دستگاه حفار تمام مقطع (TBM)، تا قبل از انتها امسال تکمیل گردد.

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری، بهره مندی از منابع اقتصادی جدید از قبیل اوراق مشارکت، احیاء مجدد شرکت مجتمع های ایستگاهی و TOD مجدانه در دستور کار نهاده شد، اضافه کرد: خوشبختانه در سه سال گذشته مبلغ 2000 میلیارد تومان منابع اقتصادی ناشی از انتشار اوراق مشارکت به شبکه مترو تزریق شد و این مهم برای سالجاری نیز در حال پیگیری و انجام است.

به گزارش ایسنا، او ادامه داد: تخصیص منابع حاصل از صدور پروانه ساخت در شعاع 300 متری ایستگاههای مترو برای توسعه حمل و نقل عمومی، فروش مجتمع های ایستگاهی و همچنین بهره مندی از منابع دولتی مرتبط با کاهش آلاینده های زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف سوخت، از جمله مواردی است که نتایج امیدوار نماینده ای در برداشته و با به ثمر نشستن صد در صدی آنها که البته زمان خاص خود را می طلبد، درآمدهای پایداری نصیب شبکه مترو تهران خواهد شد تا با فراغت نسبی از دغدغه همیشگی تامین منابع اقتصادی، گامهای محکم تری برای رسیدن به اهداف برداشته گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1258

به "رونمایی قطار ملی مترو در دهه فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی قطار ملی مترو در دهه فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید