شروع مرحله سوم؛ آیا مذاکرات پاریس بازنده شد؟

به گزارش ناق، فرصت 60 روزه ایران به اروپا برای ایفای تعهدات به خاتمه رسید و رئیس جمهوری اظهار داشت که ایران در روز آدینه گام سوم در راستای کاهش تعهدات برجامی را خواهد برداشت.

شروع مرحله سوم؛ آیا مذاکرات پاریس بازنده شد؟

ابوالفضل خدائی: پس از یکسال صبر استراتژیک و در پی کوتاهی اتحادیه اروپا در اجرای تعهداتش جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت در راستای ایجاد موازنه در توافق هسته ای تدابیری را بیاندیشد و گام هایی را در این راستا بردارد. در تاریخ 18 اردیبهشت ماه سال جاری ایران گام اول را اجرایی کرد و طی آن شورای امنیت ملی طی بیانیه ای اعلام نمود که در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام بعضی از اقدامات خود در برجام را متوقف می نماید. در گام دوم نیز ایران در تاریخ 16 تیرماه اعلام نمود که سطح غنی سازی از مرز 3.67 درصد فراتر خواهد رفت. با گذشت تقریبا دو ماه مقام های کشورمان اعلام نموده اند که در صورت عدم اقدام از سوی اروپایی ها ایران حاضر است تا گام سوم را با قدرت هر چه بیشتر بردارد؛ این در حالی است که با انتها مهلت 60 روزه هنوز جزئیاتی از اقدام ایران مطرح نشده و برآورد ها در این باره ادامه دارد. جزئیات بیشتر و تازه ترین شرح مقام های کشورمان در رابطه با نحوه اجرایی شدن گام سوم کاهش تعهدات برجامی را در ادامه می خوانید:

به گزارش خبرنگاران، صبح دیروز جلسه هیأت دولت به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان برگزار گردید. به همین دلیل حسن روحانی روند مذاکرات میان ایران با طرف های برجام را رو به جلو خواند و با بیان اینکه به رغم حل بخش مهمی از اختلافات در مذاکرات با اروپا، هنوز به نقطه توافق نهایی نرسیده ایم ، توضیح داد: در همین چارچوب ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را برخواهد داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل خواهد نمود.

روحانی در ادامه تشریح روند مذاکرات و کاهش اختلافات گفت: مثلاً اگر در 20 مساله اختلاف داشتیم ، این اختلافات اکنون در 3 مساله است و بخش عمده آنها حل شده اند اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده ایم و بعید می دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم؛ در نتیجه گام سوم را برخواهیم داشت و جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

رئیس جمهوری با اشاره به گام سوم ایران، اعلام نمود: ظاهر این گام سوم، خیلی تکان دهنده نیست ولی باطن آن فوق العاده مهم است.

این در حالی بود که اعلام نشدن اجرای گام سوم تعهدات برجامی منوط به نتیجه مذاکرات عراقچی در پاریس شده بود. رئیس جمهور درهمین باره صبح روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت اعلام نمود که بر اساس نتایج آن طی امروز یا فردا اجرای گام سوم را اعلام خواهد نمود. با اینحال حسن روحانی شب چهارشنبه شب 13 شهریور ماه اجرای گام سوم را رسما اعلام نمود.

آدینه روز آغاز گام رسمی ایران در کاهش تعهدات برجامی

حسن روحانی همانطور که پیش تر در جلسه هیات دولت وعده داده بود؛ چهارشنبه شب پس از جلسه سران قوان در خبری مهم اعلام نمود که ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی را از روز آدینه بر خواهد داشت.

رییس جمهور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش تعهدات در گام سوم ، اظهارداشت: در گام سوم سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه احتیاج فنی کشور است ،بلافاصله آغاز کند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مد نظر بوده را کنار بگذارد و شاهد گسترش در حوزه تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژهای جدید و هر آنچه که برای غنی سازی احتیاج داریم را سازمان انرژی انجام دهد و شاهد سرعت عمل در این زمینه باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه گام سوم ایران در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود توضیح داد: تمام این زمان بندی هایی که در برجام مورد تعهد ما ، برای تحقیق و توسعه بود ، از روز آدینه به طور کامل برداشته می گردد و هر آنچه که ما از لحاظ فنی و از لحاظ پیشرفت در زمینه تکنولوژی و فناوری هسته ای مورد احتیاج است، با نظارت آژانس و در چارچوب حرکت صلح آمیز انجام خواهیم داد و در عین حال 2 ماه هم به کشورهای 1+4 فرصت می دهیم که اگر توانستیم به توافق برسیم، در شرایط توافق ممکن است به تعهدات برجامی برگردیم.

در صورت عدم اقدام از سوی اروپا ایران گام هایش را ادامه می دهد

همچنین محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که در بنگلادش به سر می برد، نیز در تشریح آخرین وضعیت مذاکره با اروپایی ها توضیح داد: ما از روز اول اعلام نمودیم که آمادگی مذاکره داریم اما گام های خودمان را بر می داریم. اگر مذاکرات به نتیجه برسد، این گام ها می تواند متوقف گردد و حتی به عقب برگردد. اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و اروپایی ها نتوانند تعهداتشان را حداقل در رابطه با فروش نفت و بازگشت پول نفت ایران به شکل های مختلف انجام دهند، ایران گام هایش را ادامه می دهد.

ظریف اضافه کرد: بعد از دو ماه طبق رویه خودمان و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد گام چهارم اتخاذ خواهد شد و باز هم مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

ربیعی: منتظر محقق شدن وعده های اروپا هستیم

به همین دلیل علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در انتها جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره زمان اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته ای، گفت: گام سوم کاهش تعهدات درست در همان زمان موعد مقرر اجرا خواهد شد. همچنان منتظر هستیم تا وعده ای که برای خرید نفت و پولی که در اختیار ایران قرار می گیرد، عملی گردد و منتظر محقق شدن دیدگاه مان هستیم ولی فرانسوی ها برای اخذ مجوز به آمریکا رفته اند.

وی ادامه داد: مهمترین بحث دولت همین مساله بود. اینکه چه اقداماتی انجام می دهیم در همان روز اعلام می گردد که اعلام این اقدامات اکنون به مصلحت نیست.

واعظی: تا زمان رسیدن به نتیجه قطعی نمی توان نتایج توافقات با فرانسه و اروپا را اعلام نمود

رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز پس از جلسه هیأت دولت با بیان اینکه نتایج مذکرات با اروپایی ها با توجه به پیچیدگی ها، در مجموع پیشرفت هایی داشته است، توضیح داد: تا زمان رسیدن به نتیجه قطعی نمی توان نتایج توافقات با فرانسه و اروپا را اعلام نمود اما درصورت عدم توافق قطعی، گام سوم کاهش تعهدات برجامی را بر می داریم.

واعظی اضافه کرد: در سفر دکتر عراقچی به همراه تیم خوب مالی به فرانسه، مذاکرات با توجه به پیچیدگی ها در مجموع پیشرفت هایی داشته است که زمانبر می باشد ولی قرار است تا هفته آینده نتیجه به ما اطلاع داده گردد.

مذاکرات فشرده معاون ظریف در فرانسه

اعلام جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران با سفرهای اروپایی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان همراه شده است. به همین دلیل مذاکرات فشرده ایران و فرانسه در سطح کارشناسان ارشد دو کشور (دوشنبه) 11 شهریورماه در پاریس به سرپرستی عراقچی و باحضور معاونان بانک مرکزی و وزارت نفت و سفیر ایران برگزار گردید. در این مذاکرات که بیش از 10 ساعت به طول انجامید، جزئیات سناریوهای محتمل برای پیشبرد ابتکار مطرح شده بین روسای جمهور ایران و فرانسه به تفصیل مورد بحث و آنالیز نهاده شد. نحوه تامین مطالبات و منافع ایران در برجام محور اصلی این مذاکرات بود.

همزمان با رایزنی های سیاسی و مالی عراقچی و ظریف در راستای توسعه مناسبات سیاسی و آنالیز آخرین تحولات برجام باید دید که خاتمه اروپا چه تصمیماتی را اتخاذ خواهد نمود. کوشش های اروپا برای حفظ برجام از زمان سفر امانوئل بون، مشاور ارشد رئیس جمهور فرانسه در تیرماه به تهران آغاز شد. پس از سفر او برای نخستین بار از طرح انجماد در مقابل انجماد یا همان فریز در برابر فریز رونمایی شد؛ طرحی مورد قبول مقامات جمهوری اسلامی واقع نشد و چندی بعد عراقچی با پیغام مکتوب روحانی راهی پاریس شد. از آن موقع تا کنون رئیس جمهور کشورمان نیز چندین بار با همتای خود یعنی امانوئل مکرون گفت و گو داشته است و ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز در هفته های اخیر برای دیدار با مکرون به محل اجلاس گروه هفت سفر کرد که سفر وزیر خارجه به روسیه نیز از اهمیت خاصی برخودار بود.

در ارتباط با طرح امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفته می گردد که پاریس برای حفظ برجام و امید بخشیدن به تداوم اجرای توافق هسته ای، قرار است یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای پیش خرید نفت ایران راه اندازی کند؛ طرحی که در سه مرحله قابل عملیاتی سازی است. باید منتظر بود و دید که اروپا با تاکید بر اهمیت حفظ توافق هسته ای آیا سیاست گذشته را ادامه خواهد داد و یا اینکه در آخرین روزهای باقی مانده از مهلت ایران تدابیری را برای جلب رضایت ایران خواهد اندیشید، که در این صورت ایران نیز اعلام نموده که در صورت تامین منافعش برجام را به طور کامل اجرا خواهد نمود. اما ظاهرا با توجه به اعلام اجرای گام سوم مذاکرات فرانسه به نتیجه مطلوب ایران نرسیده است.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 317

به "شروع مرحله سوم؛ آیا مذاکرات پاریس بازنده شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع مرحله سوم؛ آیا مذاکرات پاریس بازنده شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید