زیرساخت ها جوابگوی نیازها نیست

به گزارش ناق، علی الله سلیمی-دبیرتحریریه:ساختار و زیربناهای شهری در بافت های قدیمی شهر اغلب به گونه ای است که تناسب چندانی با نیازهای امروزی شهروندان در عرصه های گوناگون ندارد و در بسیاری از موارد محدودیت هایی را برای زندگی روزمره ساکنان این محله ها ایجاد می نماید.

زیرساخت ها جوابگوی نیازها نیست

نمونه روشن این مسئله در پهنه شرق تهران، وضعیت فعلی محله لویزان است که ساختار و زیربنای شهری به شدت قدیمی دارد و با توجه به قدمت چند صد ساله آن، برای جمعیت محدودی در دوره های اولیه شکل گیری این محله طراحی و پی ریزی شده اما اکنون با افزایش قابل توجه جمعیت و مطرح شدن احتیاجهای جدید شهروندان، عملاً با محدودیت های اساسی روبرو است. طبعاً برای ایجاد تغییرات اساسی جهت بهبود شرایط زندگی شهروندان در این محله، احتیاج به نوسازی بافت های قدیمی است تا بر اساس احتیاجهای امروزی شهروندان، برنامه های شهری تازه ای در دستور کار قرار گیرد و امکانات شهری جدید متناسب با احتیاجهای کنونی شهروندان این محله طراحی و اجرا گردد.

بخش قابل توجهی از این احتیاجها در نوسازی بافت های فرسوده شهری محقق می گردد که در این زمینه موانعی سر راه ساکنان بافت های فرسوده قرار گرفته است. بر اساس تعاریف دفاتر نوسازی بافت های فرسوده، محله قدیمی لویزان جزو بافت فرسوده شهری محسوب نمی گردد و فقط شامل تعریف بافت ناپایدار است. معنای طبقه بندی دفاتر نوسازی این است که اهالی محله لویزان برای نوسازی بافت های فرسوده از بسته های تشویقی طرح تفصیلی بی بهره هستند و به همین دلیل کسی از ساکنان بومی محله رغبتی به ساخت وساز در این محله نمی نماید.

همین مسئله، پای سرمایه گذاران غیرمحلی را به این بخش از شهر باز نموده و آنها با تملک و تخریب بافت های فرسوده، مجتمع های مسکونی جدید با ابعاد بزرگ تر می سازند که همین مسئله جمعیت بیشتری را روانه محله می نماید. طبعاً این شرایط امکانات شهری بیشتری را طلب می نماید که با ظرفیت ها و زیرساخت های محله همخوانی ندارد و می گردد برای آن فکر اساسی کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 144

به "زیرساخت ها جوابگوی نیازها نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیرساخت ها جوابگوی نیازها نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید