سردرگمی مسئولان در تصمیم گیری زمان و مکان نمایشگاه کتاب تهران بعد بین المللی پیدا کرد

به گزارش ناق، خبرنگاران: در حالی که تنها 17 روز دیگر تا توزیع کاتالوگ ثبت نام ناشران خارجی نمایشگاه کتاب تهران در بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان باقی است، هنوز زمان و مکان برگزاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه که باید در این کاتالوگ ها درج گردد ، تعیین نیست.

سردرگمی مسئولان در تصمیم گیری زمان و مکان نمایشگاه کتاب تهران بعد بین المللی پیدا کرد

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، این روزها بحث مکان برگزاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اگر چه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داغ و در دست آنالیز است، اما به نظر می رسد، تبدیل به کلافی سر درگم شده است که باید هر چه سریعتر فکری به حال باز کردن این کلاف سردرگم کرد.

در بعد بین المللی نمایشگاه کتاب تهران طی سال های اخیر از فرصت برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای تبلیغات و ثبت نام کشورهای خارجی استفاده نموده است، امسال نیز برنامه ریزی ها برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت که از 16 مهر تا 21 مصادف با 8 تا 13 اکتبر در آلمان برگزار می شود، اجرا شده است، هم چنین فرم های اولیه ثبت نام در نمایشگاه کتاب تهران طراحی شده و مسئولان تنها منتظر تعیین شدن زمان و مکان برگزاری نمایشگاه بیست و هشتم هستند، تا با درج تاریخ در این کاتالوگ ها، توزیع آن ها در نمایشگاه فرانکفورت را انجام دهند.

موضوع یافتن مکانی مناسب برای نمایشگاه کتاب تهران، مسئله امروز و دیروز وزارت ارشاد و ناشران نیست، از همان 8 سال پیش که مسئولان دولت نهم به دلیل مسائل ترافیکی شدید، نمایشگاه کتاب تهران را از محل دائمی نمایشگاه های بین المللی به مصلی تهران کوچ دادند ، یافتن مکانی دائمی برای این نمایشگاه بیست و چند ساله دغدغه ای شد که تا به امروز به آن جامه عمل پوشانده نشده است.

در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران نیز بحث های تغییر مکان نمایشگاه دوباره داغ شد و گزینه های هم چون شهر آفتاب، باغ کتاب و ... مطرح شد که هر یک دارای نواقص و مسائلی بودند ، این موضوع زمانی اهمیت بیشتری به خود گرفت که مسئولان نمایشگاه بیست و هفتم به شیوه های مختلف نارضایتی خود را از افزایش هزینه های اجاره مصلی ابراز نموده و بر لزوم یافتن مکانی مناسب برای نمایشگاه تأکید چند باره داشتند ، تا اینکه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای امسال و پس از اتمام نمایشگاه بیست و هفتم، کوشش کرد تا فکری به حال خانه به دوشی نمایشگاه کتاب تهران کند، او تأکید داشت، نمایشگاه باید به محل پیشین خود یعنی محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران باز شود ، گروه های کارشناسی تشکیل و کار آنالیز مکان آغاز شد.

امیرمسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی که در رأس این گروه کارشناسی قرار داشت، در مصاحبه های مختلفی که با رسانه ها از جمله خبرنگاران داشت، مهمترین مشکل برگزاری نمایشگاه در محل دائمی را مسائل ترافیکی دانست، که باید برای آن تدبیری اندیشید ، اما هر چه گروه کارشناسی بیشتر به ماجرا وارد می شد، مسائل دیگری که مهمتر از مسائل ترافیکی بود، خودنمایی می کرد.

امروز پس از گذشت چند ماه از تأکید وزیر و آغاز آنالیز های کارشناسان، مانعی بسیار جدی پیش روی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در محل دائمی واقع شده است، موضوعی که موجب شده مسئولان معاونت فرهنگی ارشاد هنوز نتوانند درباره زمان و مکان نمایشگاه کتاب تهران تصمیم گیری نمایند.

نمایشگاه بین المللی نفت که هر ساله در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود، آغاز فعالیت خود را برای 16 اردیبهشت ماه بسته است، بنابراین برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در محل دائمی یا باید پیش از این تاریخ یعنی از 27 فروردین ماه آغاز شود که پس از اتمام آن، مقدمات برگزاری نمایشگاه نفت اجرایی شود، و یا باید پس از اتمام نمایشگاه نفت یعنی اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه برگزار شود.

هیچ یک از این تاریخ ها از دید مسئولان وزارت ارشاد مناسب برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نیست ، اواخر فروردین ماه که پس از تعطیلات عید نوروز است و مقدمات برگزاری نمایشگاه به سهولت اجرایی نخواهد شد و اواخر اردیبهشت ماه و یا اوایل خرداد ماه نیز با آغاز فصل امتحانات مدارس و دانشگاه ها مقارن است.

به نظر می رسد ، مصلی تهران هم چنان بهترین گزینه برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است، حداقل تا زمانی که پروژه شهر آفتاب به اتمام برسد یا گزینه بهتری برای مکان دائمی نمایشگاه در نظر گرفته شود. مسئولان وزارت ارشاد نیز باید تصمیم خود را هر چه سریعتر بگیرند، تا حداقل بتوان زمان و مکان برگزاری نمایشگاه را در کاتالوگ معرفی نمایشگاه کتاب تهران که قرار است در نمایشگاه فرانکفورت میان ناشران بین المللی توزیع شود، درج کرد.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 750

به "سردرگمی مسئولان در تصمیم گیری زمان و مکان نمایشگاه کتاب تهران بعد بین المللی پیدا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردرگمی مسئولان در تصمیم گیری زمان و مکان نمایشگاه کتاب تهران بعد بین المللی پیدا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید