سرنوشت غم انگیز کشتی رافائل (تایتانیک ایرانی)

به گزارش ناق، کشتی رافائل یک کشتی با شکوه با همه امکانات تفریحی بود که در زمان خود نظیر نداشت. هیچ یک از کشورهای پیشرفته آن زمان نظیر کشتی رافائل را نداشتند.

سرنوشت غم انگیز کشتی رافائل (تایتانیک ایرانی)

کشتی رافائل در بوشهر

محمد رضاه شاه پهلوی دو کشتی به نام های رافائل و میکل آنژاز ایتالیا خریداری کرد. میکل آنژ برایسربازان نیروی دریایی شاهنشاهی مورد استفاده قرار می گرفت و کوچک تر ازرافائل بود. رافائل برای تفریح مردم و جذب توریست برای ایران، و یک کشتی باشکوه با همه امکانات تفریحی بود که در زمان خود نظیر نداشت. کشتی رافائل در سال 1344 تا 90 میلیون دلار قیمت گذاری شد،اما ایتالیا با توجه به شرایط اقتصادی 10 سال بعد آن را به مبلغ فقط 2 میلیوندلار به ایران فروخت. نخستین طرح کشتی رافائل در سال 1337 توسط ایتالیایی ها کشیده شدو رافائل به طول 276 متر و عرض 31 متر در کشور ایتالیاساخته شد. در کشتی رافائل 850 خروجی رادیو تلفنی، 6 استخر شنا، 750 کابین (در هرکابین یک حمام و دستشویی شیک و لوکس که با مرمرهای ایتالیایی تزئیین شده بود وجودداشت)، 18 آسانسور، 30 سالن اجتماعات، تالار نمایشی با 500 صندلی و باشگاه هایژیمناستیک و پرورش اندام ساخته شده بود.

رافائل یک کشتی با شکوه و عظمت بود که در زمان خود نظیرنداشت. روزی که رافائل از ایتالیا به سوی ایران در حرکت بود، مردم ایتالیا با اشکرافائل را بدرقه کردند، چون رافائلی را که خودشان ساخته بودند، مجبور بودند بهایران بفروشند. رافائل در میان اشک و اندوه ایتالیا را به مقصد ایران ترک کرد.

در بهار 1356 رافائل با 50 خدمه ایتالیایی و با افزایشظرفیت در حد سکنای 1800 نفر در بندر بوشهر پهلو گرفت. کشتی میکل آنژ هم در بندر عباسمستقر شد و از کابین های متعدد آن برای اسکان پرسنل نیروی دریایی شاهنشاهی استفادهمی شد. موج های دریا بوق بلند و غریبی را به گوش اهالی شهر بوشهر می رساند.مردمان بندر بوشهر وقتی از پنجره خانه های بافت قدیم به بیرون نگاه انداختند حیرتزده، غول سفید و با شکوهی را دیدند که به ساحل نزدیک می شد. کسی خبر نداشت این کشتیبزرگ و سفید که تراکم دود از دودکش های عقبش به هوا بر می خاست و بدنه اش این چنینسفید و درخشان بود، قرار است سال ها مهمان ذهن و جان مردمان این شهر شود.

بوشهری ها که تا به حال کشتی های زیادی را دیده بودند فوجفوج می آمدند، در ساحل جمع می شدند و با اشتیاق این کشتی زیبا را می دیدند و بازمینه ای از این کشتی عکس می گرفتند. اواخر سال 1357 خدمه ایتالیایی کشتی رافائلکم کم به کشورشان برگشتند.

سرنوشت غمانگیز کشتی رافائل

بعد از انقلاب طولی نکشیدکه ایران در گیر جنگ با عراق شد. در سال 1362 دو هواپیمای عراقی با چند موشک آن راهدف قرار دادند. رافائل در این حمله صدمه زیادی دید و در آب، زمین گیر شد. در حالی که اینکشتی تا نیمه در آب فرو رفته بود، یک کشتی باری بهنام ایران سلام با آن برخورد کرد و به بدنه اش آسیب جدی رساندو کاری را که هواپیماهای عراقیآغازش کرده بودند تمام کرد. رافائل کاملاً در اعماق خلیج فارس غرق شد.

در همان سال ها ایتالیا،کشتی میکل آنژ را خرید و به ایتالیا برگرداند. بدین ترتیب کشتی اقیانوس پیمایرافائل نتوانست بیشتر از تقریبا 7 سال در کنار سواحل بوشهر دوام بیاورد وخیلی زودبه افسانه ای غریب و زیستگاه آبزیان دریایی تبدیل شد. در حال حاظر کشتی رافائل در ساحل بوشهر دیده نمی شود و زیر 7 متر آب، در فاصله 2 کیلومتری نیروگاه اتمی قرارگرفته است.

منبع: ویکی پدیا

منبع: setare.com
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 868

به "سرنوشت غم انگیز کشتی رافائل (تایتانیک ایرانی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت غم انگیز کشتی رافائل (تایتانیک ایرانی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید