طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده

به گزارش ناق، قورمه سبزی مجلسی جا افتاده و به روغن افتاده از جمله خوشمزه ترین و محبوب ترین غذاهای ایرانی است. قورمه سبزی را با انواع گوشت و لوبیاهای مختلف (حتی در منطقه گیلان با اضافه کردن گوجه و بادمجان سرخ شده) درست می نمایند. در بعضی مناطق ایران مثل خوزستان قورمه سبزی یکی از غذاهای شب سال تحویل عید نوروز است. مهم ترین نکته برای درست کردن قورمه سبزی مجلسی خوشمزه، جا افتادن این خورش و به روغن افتادن آن است. طرز تهیه و راز و رمزهای قورمه سبزی مجلسی جا افتاده و به روغن افتاده به همراه ترکیب دقیق سبزی این خورش را در مجله خبرنگاران بخوانید.

طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده

مواد لازم برای 4 نفر

گوشت گوسفند: 300 گرم

پیاز: 1 عدد متوسط

لوبیا چیتی: 100 گرم

تره و اسفناج: 250 گرم (هر کدام 125 گرم)

گشنیز و جعفری: 150 گرم (هر کدام 75 گرم)

شنبلیله: 50 گرم

لیموعمانی: 3 عدد

نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم

فلفل قرمز: به میزان دلخواه

آب: 2 پارچ

طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده

لوبیاها را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب شان را عوض کنید. برای درست کردن قورمه سبزی جا افتاده ابتدا پیاز را ریز خرد کنید و تفت دهید. پیازها که سبک و طلایی شد گوشت را اضافه کنید. گوشت خورشتی را زیاد ریز نکنید. گوشت را خوب با پیاز و روغن و فلفل و زردچوبه تفت دهید. نمک را در نیم ساعت سرانجامی اضافه کنید تا گوشت و حبوبات خوب بپزیند. شعله گاز را کم کنید تا گوشت آرام آرام بپزد.

لوبیاهای خیس خورده را به گوشت اضافه کنید و خورش را روی شعله ملایم گاز بپزید. بعد از یک ساعت سبزی شامل گشنیز و جعفری را اضافه کنید. 1 ساعت به سرانجام پخت باقی مانده سبزی قورمه شامل تره و اسفناج که جداگانه تفت داده اید را به همراه لیموعمانی که در آب جوش کمی جوشانده اید هم اضافه کنید.

خورش قورمه سبزی جا افتاده آب و دونش جدا نیست. برای این که خورش قورمه سبزی جا افتاده به روغن بیفتد در 5 دقیقه سرانجامی پخت شعله را خیلی ملایم کنید تا خورش به روغن بیفتد.

نکات طلایی قورمه سبزی مجلسی جا افتاده

*می دانستید عطر و بوی خوش قورمه سبزی که از سر کوچه به مشام می رسد به خاطر چیست؟ سبزی شنبلیله که البته استفاده بیش از حد از آن طعم قورمه سبزی را تلخ می نماید. پس حتما باید نسبت شنبلیله را رعایت کنید.

*برای عطر بیشتر قورمه سبزی از مقدار خیلی کم تخم شنبلیله بهره ببرید. اما استفاده از آن به مقدار زیاد طعم قورمه سبزی را تلخ می نماید. بهترین کار این است که مقدار کمی سبزی شنبلیله خشک را مثل نعنا داغ تفت دهید و در سرانجام پخت روی قورمه سبزی بریزید. هم بوی خورش بی نظیر می گردد و هم خورش به روغن می افتد.

*سبزی قورمه سبزی را زیاد سرخ نکنید که سیاه گردد چون در این صورت سبزی در خورش خشک می گردد و می شکند.

*سبزی قورمه سبزی را کاملا ریز ریز و ساطوری خرد کنید و مقداری سرخ کنید. وقتی سبزی حسابی خرد شده باشد قورمه سبزی حسابی جا می افتد و لازم نیست در این صورت سبزی را زیاد سرخ کنید. اگر سبزی حسابی ساطوری گردد قورمه سبزی لعاب می اندازد و خورش حسابی جا می افتد و به روغن می افتد.

*یک روش دیگر برای به روغن افتادن قورمه سبزی این است که یک بار سبزی را خوب سرخ کنید (سبزی نسوزد و سیاه نگردد) و یک مرحله دیگر سبزی تفت داده شده را با گوشت سرخ کنید.

*قورمه سبزی با گوشت گوسفند لذیذتر است اما در صورت تمایل از گوشت گوساله می توانید بهره ببرید.

*از لوبیا به اندازه کم در قورمه سبزی بهره ببرید.

*لیموعمانی ها را با چنگال سوراخ کنید و به مدت ده دقیقه در آب جوش بگذارید، تا تلخی آن گرفته گردد. سپس آبکش کنید و در قورمه سبزی بیندازید. لیمو عمانی قورمه سبزی باید سیاه باشد. لیموعمانی سفید برای خورش قیمه است.

*اگر قورمه سبزی را با طعم ترش تر دوست دارید گرد لیموعمانی را در منزل خودتان درست کنید. لیموعمانی را بشکنید، مغز آن را جدا کنید و پودر کنید. گرد لیموعمانی بازاری به خاطر آسیاب شدن تخم لیمو در آن طعم تلخ دارد و خورش شما را تلخ می نماید.

*جعفری و گشنیز را جداگانه تفت دهید و در 45 دقیقه سرانجامی پخت به قورمه سبزی اضافه کنید. تره و اسفناج را هم جداگانه تفت دهید و از ابتدای پخت به قورمه سبزی مجلسی اضافه کنید.

*اگر می خواهید یک قورمه سبزی جا افتاده و به روغن افتاده داشته باشید حتما به مدت 4 الی پنج ساعت روی شعله ملایم گاز قورمه سبزی را بپزید.

*قورمه سبزی را با گوشت مرغ یا بوقلمون هم می توانید درست کنید. در این صورت مدت زمان پخت قورمه سبزی کمتر می گردد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 5 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 172

به "طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده" امتیاز دهید

6 کاربر به "طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده" امتیاز داده اند | 1.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید