علم بندی شب هفتم محرم در شهر تاریخی ماسوله برگزار گردید

به گزارش ناق، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: مراسم تاریخی مذهبی علم بندی در ماسوله، قریب به هشت قرن قدمت دارد و هم زمان با شب هفتم ماه محرم، با حضور بازدیدکنندگان داخلی و خارجی برگزار می گردد.

علم بندی شب هفتم محرم در شهر تاریخی ماسوله برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گیلان، شهرود امیر انتخابی با اعلام این خبر گفت: یازده آئین عاشورایی گیلان در فهرست میراث معنوی کشور قرار گرفته است، بسیاری از آن ها نیز ثبت نشده است و هرساله در این استان برگزار می گردد. این نشان از عشق وافر مردم این استان به سالار شهیدان دارد.

او اضافه نمود: از علم بندی ماسوله و تشت گذاری در اسالم و آستارا گرفته تا چهل منبر و کرب زنی لاهیجان و تعزیه دیلمان و ضیابر، همه و همه میراث به جامانده از نیاکانی است که عشق به اهل بیت (ع) وامام حسین (ع) را در دل داشتند و این عشق را به نسل های بعد از خود منتقل کردند تا امروز نیز همچون سال های پیش و حتی قرن های گذشته، شور عزای امام حسین (ع) در هر نقطه از این استان برپا گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: بومیان ماسوله که در نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور سکونت دارند برای این مراسم تاریخی مذهبی خود را به ماسوله می رسانند. در این شب در اکثر خانه های ماسوله برای دادن نذری امام حسین (ع) باز است و ماسوله ای ها از عزادار و عاشقان اهل بیت (ع) با چای دارچین محلی، شیر داغ و کلوچه های محلی مثل اگردک پذیرایی و زیر پای عزادار گوسفند نذری قربانی می نمایند.

او در مورد نحوه برپایی این مراسم گفت: ابتدای مراسم علم بندی بنا بر سنت همیشگی عزاداران بر روی بام ها و حیاط مساجد محله ها، سنج ها را به هم می زنند و در شیپورها می دمند تا اهالی محله ها و عزادار چهار دسته شهر را دورهم جمع نمایند. مردم با شنیدن این شیپورها جمع شده و دسته های عزاداری یکی پس از دیگری همراه با سینه زنی وارد شهرک می شوند و همه نوحه ای اهل علم میر علمدار نیامد/ میر علمدار کو / حضرت عباس (ع) کو/ میرعلمدارکو سر می دهند. سپس دسته های عزاداری به ترتیب وارد صحن امامزاده عون بن علی جمع می شوند و علم های مساجدشان را که با پارچه هایی به رنگ سبز و مشکی آراسته شده است را از قدیمی ترین علمدار و بزرگ شهر تحویل می گیرند. دسته ها به نوبت و اولویت مسجدها در صحن امامزاده جمع می شوند تا علم از بالکن امامزاده به آن ها داده گردد.

امیر انتخابی بر حفاظت و پاسداشت این آیین های ارزشمند مذهبی در سراسر گیلان تأکید کرد و اضافه نمود: مستندسازی و ثبت مراسم و سنت های مذهبی استان در فهرست میراث معنوی کشور با اهتمام بیشتر ادامه خواهد یافت.

منبع: میراث آریا
انتشار: 12 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 323

به "علم بندی شب هفتم محرم در شهر تاریخی ماسوله برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علم بندی شب هفتم محرم در شهر تاریخی ماسوله برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید