فناوری حذف نویز چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش ناق، تاثیر استفاده از یک هدفون مبتنی بر فناوری حذف نویز یا نویز کنسلینگ کاملا محسوس است. با حذف صداهای محیط، در خیابان یا حتی هواپیما می توانید لذت بیشتری از موسیقی ببرید. اما فناوری حذف نویز دقیقا چیست و چگونه کار می نماید؟ در ادامه به تجزیه و تحلیل این فناوری می پردازیم.

فناوری حذف نویز چیست و چه کاربردی دارد؟

فناوری حذف نویز چیست؟

برای اینکه ماهیت فناوری حذف نویز را بفهمیم، ابتدا باید نویز را درک کنیم. نویز را می توان به عنوان هرگونه صدای ناخواسته ای تعریف کرد. نویز می تواند هرچیزی باشد، از صدای اتومبیل ها گرفته تا سروصدای ساختمان سازی و دیگر موارد. گوش های ما این تغییرات را به صورت فشار هوا دریافت می نماید و مغز هم این تغییرات را به عنوان صدا تفسیر می نماید.

در این میان فناوری حذف نویز برای کنار زدن صداهای ناخواسته، امواج صوتی مخصوصی را به کار می گیرند که این امواج می توانند صداهای موردنظر را خنثی نمایند. اما عملی کردن چنین ایده ای کار ساده ای نیست و به همین دلیل بعضی هدفون ها چنین کاری را بهتر از دیگر مدل ها انجام می دهند.

حذف نویز چگونه کار می نماید؟

برای درک بهتر چگونگی خنثی کردن امواج صوتی، باید در خصوص مبانی این امواج توضیحاتی را مطرح کنیم. تمام هدفون های دارای قابلیت حذف نویز از چیزی به نام وارونگی فاز برای ایجاد ضد نویز استفاده می نمایند. فرض کنید ما دو موج صوتی داریم که دقیقا مشخصات یکسانی دارند. این دو موج صوتی هم فاز هستند و یکدیگر را تقویت می نمایند؛ این یعنی در نهایت بلندی صدا را افزایش می دهند.

حالا اگر طول موج یکی از آن ها نصف دیگری باشد چه اتفاقی می افتد؟ در این سناریو قله های یک موج صوتی با دره های یک موج دیگر در یک راستا قرار می گیرند. در این شرایط امواج به عنوان خارج از فاز در نظر گرفته می شوند. در این صورت دو موج یکدیگر را خنثی می نمایند و گوش ما هیچکدام از آن ها را نمی شنود. این یعنی سروصدا ناپدید نمی گردد، اما گوش ما دیگر قادر به شنیدن این سروصداها نیست.

اگر این کار را با تمام امواج صوتی انجام دهیم، می توانیم به حذف کامل صداهای ناخواسته دست پیدا کنیم. اگرچه چنین هدفی را به صورت کامل نمی توانیم عملی کنیم، اما برای بسیاری از صداهای ناخواسته قادر به اجرای این روش هستیم.

هدفون ها چگونه سیستم حذف نویز را عملی می نمایند؟

با توجه به نکات مطرح شده، به زبان ساده یک هدفون برای حذف صداهای ناخواسته باید امواج صوتی خاصی را ایجاد کند. به همین دلیل تمام هدفون های دارای این مشخصه از چند میکروفون بهره می برند. این هدفون ها تمام صداهای محیط را دریافت می نمایند و سپس با بهره گیری از سخت افزارهایی که در اختیار دارند، امواج صوتی مورداحتیاج برای حذف صداهای ناخواسته را فراوری می نمایند.

محدودیت های فناوری حذف نویز

در واقعیت، حذف تمام صداهای محیط کاری بسیار سخت است. بنابراین فناوری حذف نویز به هیچ عنوان بی نقص نیست. اما اگر فناوری موردنظر حرف زیادی برای گفتن داشته باشد، می تواند احتیاج کاربران را به خوبی پاسخ دهد. با توجه به اینکه هدفون باید به صورت آنی به صداهای مختلف واکنش نشان دهد، در زمینه صداهای قابل پیش بینی مانند موتور هواپیما یا بوق ماشین ها می توانند واکنش بهتری نشان دهند. برای ایجاد امواج صوتی مورداحتیاج به منظور حذف این نوع صداها، هدفون باید پردازش هایی را انجام دهد که همین پردازش ها عمر باتری را کاهش می دهند.

در کنار این نوع حذف نویز که به آن حذف نویز فعال گفته می گردد، باید به حذف نویز غیرفعال هم اشاره کنیم. حذف صدای غیرفعال به لطف طراحی هدفون به دست می آید و اگر هدفون ها در زمینه قرارگیری مناسب در گوش یا روی گوش عملکرد بهتری داشته باشند، صداهای محیط هم تا حد زیادی حذف می گردد.

مسائل احتمالی نویز کنسلینگ

فناوری حذف نویز می تواند عواقبی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال یکی از عوارض رایج این فناوری، سرگیجه است. بعلاوه گزارش هایی در خصوص ایجاد سردرد و حالت تهوع منتشر شده است. در رابطه با این موضوع دلایل زیادی مطرح شده. به عنوان مثال امواج صوتی با فرکانس پایین فراوری شده به وسیله سیستم حذف نویز می توانند سلول های مویی موجود در گوش موسوم به استریوسیلیا را تحریک نمایند. تحریک این سلول ها هم پیغام حرکت سر را به مغز منتقل می نماید. اما زمانی که این پیغام مخابره می گردد ولی سر ما در حقیقت ثابت است، این عدم تطابق منجر به بروز سرگیجه می گردد. اگر حین بهره گیری از فناوری حذف نویز چنین مسئله ای را تجربه می کنید، می توانید شدت حذف نویز را کاهش دهید. اگر هم چنین راهکاری مثمر ثمر واقع نمی گردد، بهتر است از هدفون های بدون این قابلیت استفاده کنید.

خوشبختانه این فناوری هیچ آسیبی به گوش شما نمی رساند. این در حالی است که با هدفون های فاقد این فناوری اگر می خواهید از دست سروصدای محیط خلاص شوید، احتمالا صدای موسیقی را افزایش می دهید که این کار آسیب زیادی به گوش می رساند.

برای خرید هدفون دارای این ویژگی به چه نکاتی توجه کنیم؟

بعد از آشنایی با ویژگی ها و مبانی این فناوری، حالا نوبت آن است که به توصیه های مربوط به خرید چنین هدفون هایی بپردازیم. اول از همه باید بگوییم که هیچکدام از هدفون های مبتنی بر این فناوری در این زمینه بی نقص نیستند. بعلاوه بهتر است از بین هدفون هایی دست به انتخاب بزنید که در زمینه شدت حذف نویز به کاربر حق انتخاب می دهند.

همانطور که گفتیم بعضی کاربران که با این فناوری مشکل دارند، با کاهش شدت حذف نویز می توانند بر این مشکل غلبه نمایند. بعلاوه این نوع هدفون ها از قابلیت موسوم به شفافیت بهره می برند. این یعنی مثلا اگر مشغول دوچرخه سواری هستید، می توانید کاری کنید که فقط صدای بوق ماشین ها را بشنوید تا احتمال بروز حادثه کاهش پیدا کند.

قبل از خرید هدفون های دارای این مشخصه، حتما به نقد و آنالیز های صورت گرفته توجه کنید. در این نقد و آنالیز ها معمولا کیفیت سیستم حذف نویز هم مطرح می گردد. در کنار حذف نویز فعال، نباید اهمیت حذف نویز غیرفعال را دست کم بگیرید. به عنوان مثال اگر می خواهید یک هدفون تو گوشی خریداری کنید، بهتر است مدل های دارای سری های مبتنی بر سایز مختلف را خریداری کنید که تا حد ممکن صدای کمتری از محیط اطراف راهی گوشی شما گردد.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 مرداد 1401 بروزرسانی: 27 مرداد 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2077

به "فناوری حذف نویز چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری حذف نویز چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید