مصرف زیاد دگزامتازون سبب بروز دیابت و پوکی استخوان، دگزا جزء پروتکل درمانی آنفولانزا نیست

به گزارش ناق، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: مصرف خودسرانه دارو و بدون تجویز پزشک در کشور باعث شده تا سلامتی افراد تحت تاثیر قرار بگیرد.

مصرف زیاد دگزامتازون سبب بروز دیابت و پوکی استخوان، دگزا جزء پروتکل درمانی آنفولانزا نیست

سیدعلی فاطمی گفت: مطالعات نشان می دهند که مصرف بی رویه کورتون ها سبب بروز پوکی استخوان، دیابت، نازکی پوست و چاقی موضعی در افراد می گردد.

او گفت: داروی دگزامتازون جزء پروتکل درمانی بیماری آنفولانزا محسوب نمی گردد. به طور کلی داروی دگزامتازون جزء خانواده کورتون ها است که نوع تزریقی آن در داروخانه ها بدون تجویز و نسخه پزشک به درخواست کنندگان داده نمی گردد. داروی دگزامتازون به صورت قرص هم در کشور وجود دارد.

به گفته وی مردم درخواست زیادی مبنی بر خرید دگزامتازون دارند و این موضوع مربوط به این امروز و بیماری آنفولانزا نیست و به طور کلی مصرف این دارو در ایران زیاد است.

فاطمی اضافه کرد: در حال حاضر مصرف خودسرانه دارو و بدون تجویز پزشک در کشور گزارش شده است که این کار باعث شده تا سلامتی افراد تحت تاثیر قرار بگیرد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: در حال حاضر کمبود آنتی بیوتیک ها مانند آزیترومایسین در کشور وجود دارد و با انجام اقدامات مناسب امیدوارم این موضوع رفع گردد.

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 آبان 1401 بروزرسانی: 22 آبان 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2119

به "مصرف زیاد دگزامتازون سبب بروز دیابت و پوکی استخوان، دگزا جزء پروتکل درمانی آنفولانزا نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف زیاد دگزامتازون سبب بروز دیابت و پوکی استخوان، دگزا جزء پروتکل درمانی آنفولانزا نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید