مقاله: آشنایی با معماری حمام گنجعلیخان کرمان

به گزارش ناق، رختکن حمام با سقفی کوتاه، یزدی بندی و کاربندی های مختلف و چشم گیری دارد که از کاشی های خشتی و نقاشی های اسلامی برای تزئین آن استفاده شده و بازدیدنمایندگان در این قسمت، وسایل مختلف و مورد احتیاج استحمام در قدیم از جمله سدر، تاس، حنا، شانه های قدیمی، لنگ، سنگ پا و آینه های گوناگون که در آن دوران مورد استفاده قرار می گرفت را از نزدیک مشاهده می نمایند.

مقاله: آشنایی با معماری حمام گنجعلیخان کرمان

در سال 1352 مجسمه هایی توسط دانشکده هنرهای زیبای تهران به این مکان انتقال داده شد که افراد را در مکان های مختلف این بنای تاریخی و در حال استحمام نشان می دهد که جاذبه زیبایی برای گردشگران بشمار می رود.

ساختمان این حمام بنا به سنت ساخت حمام های قدیمی از 2 قسمت سربینه و گرمخانه و چند بخش فرعی تشکیل شده و قسمت رختکن 6 غرفه مختلف دارد که هر کدام از آنها مخصوص طبقه خاصی از افراد شامل روحانیون، اعیان، بازاری ها، رعایا، خان ها و سادات است.

مهمترین اثر تاریخی دوره گنجعلیخان در کرمان مجموعه ای شامل بازار، چهارسوق، آب انبار، حمام، مسجد، ضرابخانه و مدرسه است که در میدانی بزرگ قرار گرفته است و به نام این حاکم صفوی نامیده می گردد.

حمام گنجعلیخان 26 متر طول، 30 متر عرض و حدود یک هزار و 300 متر مربع مساحت دارد و تا 80 سال قبل از مورد استفاده عموم مردم بود که معماری و تزئینات، یکی از شاهکارهای معماری دوره صفویه محسوب می گردد.

منبع مقاله: آشنایی با معماری حمام گنجعلیخان کرمان

انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1807

به "مقاله: آشنایی با معماری حمام گنجعلیخان کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: آشنایی با معماری حمام گنجعلیخان کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید