نخستین خبر ربات خبرنگار گاردین منتشر شد ، سازنده ربات: آیا انتها کار خبرنگاران فرا رسیده است؟! ، توضیحات سازنده این ربات را بخوانید

به گزارش ناق، گاردین در مقاله ای به قلم نیک اورشد نوشت: گاردین استرالیا اولین مقاله خبری اتوماتیک خود را منتشر نموده است، اما خبرنگاران نگران نیستند چرا که هنوز هم مطبوعات به حضور روزنامه نگاران احتیاج مند است.

نخستین خبر ربات خبرنگار گاردین منتشر شد ، سازنده ربات: آیا انتها کار خبرنگاران فرا رسیده است؟! ، توضیحات سازنده این ربات را بخوانید

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، در ادامه این مقاله که بر اساس تجربه واقعی طراح نخستین روبات روزنامه نگار گاردین نوشته شده می خوانیم؛ گاردین استرالیا نخستین گزارش خبری خود را که به وسیله یک سیستم اتوماتیک به نام ReporterMate نوشته شده است منتشر کرد. این نرم افزار، یک برنامه است که مجموعه ای داده و یک فایل مرتبط با یک رویداد را دریافت می نماید و سپس از این داده ها یک گزارش خبری بدون دخالت انسان ها طراحی می نماید.

اما چرا ما این کار را انجام می دهیم؟ و آیا با این کار موقعیت خبرنگاران را به خطر نمی اندازیم؟ این روزها سازمانهای خبری کارکنان کمتری دارند، اما هنوز هم باید تعداد زیادی از اخبار را پوشش دهند. علی رغم محدودیت های زمانی، روزنامه نگاران اغلب مجبور به نوشتن داستان هایی شگفت انگیز هستند. مثلا فرض کنید که موضوع تغییرات آب و هوایی چقدر مجذوب نماینده است؟ ایا هر روز شاهد رکورد نو دما هستیم؟ یا گزارش هایی تکراری مانند هزینه های سیاستمداران و یاری های سیاسی به آنان تا چه زمانی مجذوب نماینده خواهد بود؟

این نوع از گزارش ها اغلب به بعضی از تجزیه و تحلیل های ریاضی احتیاج دارند که می توانند منابع دیگر را در اتاق خبر به هم متصل نمایند. روزنامه نگاران ترجیح می دهند که زمان بیشتری را برای تحقیقات عمیق تر و معقول تر، مانند اینکه چرا آب و هوا در حال تغییر است و چگونه بر زندگی مردم تاثیر می گذارد صرف نمایند یا سیاستمدارانی که از سیستم هزینه های یاریی استفاده می نمایند؟

بر اساس همین سوالات بود که من یک سیستم را ایجاد کردم که بتواند تجزیه و تحلیل و نوشتن این گزارش های محبوب را بر اساس فرمولی خاص و به صورت اتوماتیک انجام دهد. داده ها ابتدا در خبرنامه خارج از این پروژه ، یعنی در پروژه قدیمی من، DisclosureBot، ذخیره شد.

بعضی از دیگر مطبوعات مثل لس آنجلس تایمز نیز با یاری Quakebot اقداماتی مشابه انجام می دهند. اما اینها یا خدمات تجاری اختصاصی هستند یا برای نوع خاصی از اطلاعات ساخته شده اند. دو شرکت برجسته در این زمینه عبارتند از: Narrative Science وAutomated Insights.

اگر رسانه های خبری می خواهند کنترل چگونگی استفاده از این فناوری و نحوه تاثیر آن در صنعت خود را در اختیار داشته باشند، بهتر است از یک سیستم منبع باز که می تواند به وسیله هر سازمان و رسانه ای مورد استفاده قرار گیرد، بهره ببرند. در عین حال تاکید می کنم که تا سال های سال بعد، هیچ روزنامه نگاری کار خود را از دست نخواهد داد چرا که ReporterMate تنها می تواند به پوشش بعضی از انواع داستان ها بپردازد و پوشش آن به قالب های محدودی خلاصه می گردد.

منبع: انتخاب
انتشار: 5 دی 1401 بروزرسانی: 5 دی 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2137

به "نخستین خبر ربات خبرنگار گاردین منتشر شد ، سازنده ربات: آیا انتها کار خبرنگاران فرا رسیده است؟! ، توضیحات سازنده این ربات را بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین خبر ربات خبرنگار گاردین منتشر شد ، سازنده ربات: آیا انتها کار خبرنگاران فرا رسیده است؟! ، توضیحات سازنده این ربات را بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید