ون لایف؛ سبک نو زندگی در سفر

به گزارش ناق، ون لایف از جدیدترین سبک های زندگی است. شاید برای همۀ ما پیش آمده که زمانی دوست داشتیم خانه را برای ماه ها ترک کنیم و آغاز به سفر ایران گردی کنیم. این ایده شاید در گذشتۀ غیرقابل دسترس به نظر می رسید، اما جالب است بدانید که اکنون سفر با ون تبدیل به سبک زندگی شده و عده ای در سراسر جهان به این روش زندگی می نمایند. خبرنگاران سعی نموده در این مقاله شما را با این سبک زندگی بیشتر آشنا کند.

ون لایف؛ سبک نو زندگی در سفر

ون لایف به چه معناست؟

بیشتر ما عکس های زیبایی از زندگی در ون های مجهز به لوازم رفاهی در صفحات متفاوت دیده ایم و شاید یکی از فانتزی های بیشتر افراد، تجربه این سبک زندگی است. به سبکی از زندگی که در آن، فردی کمپر های مسافرتی (ون های مجهز به امکانات) تهیه نموده، با آن به مسافرت می رود و در آن زندگی می نماید، ون لایف Van life گفته می گردد و فردی که این شرایط را برای زندگی انتخاب نموده، ون لایفر نامیده می گردد. اگر شما هم دربارۀ این سبک زندگی کنجکاو شده اید، در ادامه با ما باشید.

آیا من هم می توانم ون لایف را تجربه کنم؟

بله، چرا که نه؟ اما قبل از هر چیز باید خود را بشناسید و ببینید از لحاظ روحی آمادگی زندگی کردن در ون هستید یا نه. بعلاوه منطقی تر است که هم سفری با خود در این سبک زندگی داشته باشید، زیرا قبول مسئولیت همه چیز از جمله: رانندگی، تهیه غذا، تعمیرات ماشین و … برای یک نفر کار مسئله ای است. این سبک زندگی مزایا و معایب بسیاری دارد که به آن ها در ادامه خواهیم پرداخت، اما قبل از آن اطلاعاتی در خصوص کمپرها در اختیار شما قرار می دهیم.

ون لایف از جدیدترین سبک های زندگی

ون لایف | آشنایی با کمپرها

کمپر(Camper) اتاق یا خانه متحرکی است که به خودرو شما وصل می گردد و تبدیل به بخشی از خودروی شما می گردد. برای خرید کمپرها می توانید به سایت های فروش آن ها مراجعه کنید وبا توجه به بوجه تان کمپر مناسبی انتخاب کنید. در ایران نیز کمپر های کشنده باکیفیت و مجهز به دست شویی، حمام، تلویزیون، صندلی، تختخواب، ظرف شویی، پمپ و مخزن آب، کولر و بخاری استاندارد به فروش می رسد. می توانید از برندهای ایرانی هم بهره ببرید. کمپرها انواع گوناگونی دارند که به صورت کلی می توان آن ها را به 3 دسته تقسیم کرد.

  • کمپرهای کشنده

کمپرهای کشنده یا کاروان ها جدا از ماشین ساخته می شوند. زیر این کاروان ها چند چرخ قرار گرفته است و باید آن ها را به عقب خودرو متصل کرد. کمپرهای کشنده معمولا دو یا چهار چرخ دارند. این کمپرها تمامی امکانات مورد احتیاج شما مانند تخت خواب، حمام و دستشویی را در اختیار شما قرار می دهند، ولی با آن ها در جاده های کوهستانی، خاکی و ناهموار نمی توان رانندگی کرد.

  • کمپرهای موتورهوم

در این دسته از کمپرها، اتاق جداگانه ای اضافه نمی گردد، بلکه فضای داخل ماشین به کمپر تبدیل می گردد. برای ساخت این کمپر ها، از ماشین هایی که فضای داخلی بزرگی دارند، مثل ون، مینی بوس، اتوبوس استفاده می گردد. در ایران از لحاظ قانونی فقط از وَن می توانید برای تبدیل به کمپر بهره ببرید و کمپر کردن مینی بوس و اتوبوس غیرقانونی است.

  • تراک کمپرها (truck camper) یا وانت کمپر

تراک کمپرها یا کمپرهای وانتی در حقیقت اتاق هایی هستند که پشت وانت ها یا تریلرها پیاده سازی می شوند. سایز کمپر بسته به نوع ماشین مشخص می گردد. بعلاوه می توان تراک کمپرها را پشت ماشین های دو دیفرانسیل متصل کرد تا تا توانایی بیراه نوردی هم داشته باشند.

برترین ون برای زندگی در آن کدام است؟

انتخاب ون چالش بزرگی است. عموما توصیه می گردد ون هایی با سقف بلند خریداری گردد. بعلاوه ون باید موتوری قوی داشته باشد تا در تمامی جاده ها بتوان از آن استفاده کرد. 10 مدل از برترین ون ها برای ون لایف در جهان عبارتند از:

  1. mercedes sprinter
  2. VW bus
  3. vauxhall movano
  4. VW crafter
  5. ford transit
  6. school bus
  7. renault trafic
  8. knaus boxdrive cuv
  9. citroen wild camp
  10. four wheel campers

چه فضاهایی در ون مورد احتیاج شماست؟

در مرحله بعدی باید فضاهایی که می خواهید داشته باشید را در فکر خود مجسم کنید. اگر ونی که خریداری نموده اید به مقدار کافی بزرگ نباشد، همۀ آپشن ها را نمی توانید در آن سوار کنید. به همین علت در خیلی ون ها قسمت حمام و دستشویی طراحی نمی گردد. اصولا اولین چیزی که در ون باید داشته باشید آشپزخانه است. آشپزخانه در ون فقط یک سینک، گاز یک یا دو شعله و یک کابینت است . بعد از طراحی آشپزخانه، به سراغ فضا های دیگر مانند تخت خواب، میز و کمد بروید.

به یاد داشته باشید، قبل از خرید ون، با مراجعه به مراکز مکانیک و نمایندگی ها از سلامت فنی خودروی موردنظرتان مطمئن شوید. قبل از آغاز طراحی داخلی کمپرتان، اگر مشکل فنی ای وجود دارد، از تعویض لاستیک ها گرفته تا چک کردن رادیاتور و جلوبندی، باید رفع گردد.

ون لایف | آب، برق و گاز در کمپرها

یکی از موضوع های مهم در کمپرها، آب و فاضلاب است. بیشتر کمپر ها دارای منبع آب با حجم 100 تا 200 لیتر هستند. ون لایفرها باید خودشان هربار منبع آب را از چشمه ها یا آب شهری پر نمایند. آب مصرف شده که در کمپر برای دست شویی و حمام مورد استفاده قرار می گیرد، در منبعی داخل کمپر ذخیره می گردد و هنگامی که ون لایفرها به شهر می رسند، باید آن را در چاه های فاضلاب تخلیه نمایند.

کمپر ها خودشان مولد برق جدا ندارند، برقشان به وسیله دینام خودرو تأمین می گردد. یک باتری قوی که برق را در طول حرکت خودرو در خودش ذخیره می نماید از مهمترین تجهیزات یک کمپر است. اما گاز را چگونه تامین کنیم؟ گاز اجاق کمپر ها هم با کپسول های گاز کار می نماید، ولی می توانید از اجاق برقی هم استفاده نمایید.

کمپر را کجا پارک کنیم؟

گزینه های محدودی در سراسر ایران برای پارک ون در شب وجود دارد، اما گزینه های مناسب شما به نوع ون، زندگی شما و امکاناتی که در اطراف خود احتیاج دارید، بستگی دارد.

آیا می خواهید بخشی از سفر خود را در یک منطقه شهری بگذرانید یا در پی مکانی در ناکجاآباد هستید؟ آیـا به حمام، دوش یا سرویس بهداشتی احتیاج دارید؟ آیا می خواهید به صورت رایگان کمپ بزنید یا با پرداخت هزینه برای اقامت مسئله ای ندارید؟

ون لایف | مزیت های زندگی در ون

یکی از بزرگ ترین مزیت های زندگی در ون، بازدید از نقاط مختلف جهانست. در زندگی روزمره و شهری معمولا امکان مسافرت رفتن سالی 3 الی 5 بار پیش می آید که شاید از تمامی این موقعیت ها نیز نتوانیم استفاده کنیم. اما در این سبک زندگی شما همیشه در سفر هستید و می توانید به مکان های دیدنی و طبیعت سراسر کشور سفر کنید.

از دیگر مزیت های این سبک زندگی، رهایی از هزینه های زندگی شهری است. در سبک زندگی معمولی اغلب اوقات مجبور به گرفتن وام، پرداخت قسط، اجاره خانه و تحمل مسائل شهرنشینی می شویم. اما با ون لایف هر زمان که تصمیم بگیرید می توانید خانه تان را نه بر روی دوش که بر روی چهار چرخ بگذارید و به هر جای ایران سفر کنید. در این شکل زندگی به راحتی میتوان به سراسر جهان سفر کرد، با فرهنگ ها و زبان های متفاوت آشنا شد، در طبیعت بیشتر وقت گذراند، با خود بیشتر خلوت کرد و یک زندگی مینیمال همراه با تعادل و آرامش تجربه کرد.

از نقاط قوت زندگی در ون می توان به رشد شخصیتی اشاره نمود. این سبک زندگی شما را با روش های متفاوتی به چالش می کشد؛ جوری که هرگز فکرش را هم نمی کنید، اما تحمل این سختی ها، پاداش هایی به همراه دارد که شما را به سمت قوی تر شدن سوق می دهد. زندگی در ون شما را در بسیاری از موقعیت های ناراحت نماینده قرار می دهد که در آن ها مجبور می شوید در عمیق ترین لایه های خودتان با خودتان درگیر شوید. در این سبک زندگی، ممکن است متوجه شوید که صبر شما آنقدر که فکر می کردید زیاد نیست یا ممکن است متوجه شوید که به ثبات در زندگی احتیاج دارید و یا می توانید از پس سختی ها بر بیایید و با جریان این شکل از زندگی حرکت کنید. در این روش زندگی، اهمیت انعطاف پذیری را متوجه خواهید شد.

سختی های زندگی در ون چیست؟

هر چقدر هوادار زندگی در ون باشیم، باز نباید عیب ها یا سختی های آن را نادیده گرفت. همیشه این روش زندگی به زیبایی عکس هایی که می بینید، نیست. در این سبک زندگی گاهی از جابه جایی و رانندگی خسته می شوید یا مجبور می شوید برای حفظ امنیت و ایمنی، در نزدیکی شهرها توقف های طولانی داشته باشید.

حفظ بهداشت و تمیزی در این سبک زندگی سخت است و ون لایف به کسانی که وسواس تمیزی دارند، به هیچ وجه توصیه نمی گردد. بعلاوه دوش آب گرم به راحتی در دسترس نیست، مگر اینکه دوش خورشیدی خود را بسازید یا یک سیستم برای تأمین آب در ون سوار کنید، برپا کردن توالت صحرایی در شرایط فشار نیز از بدترین تجربه های زندگی در ون است. حفظ آرامش در شرایطی که راه را گم نموده باشید، بسیار مشکل است. در سفرهای خود با موقعیت های غیرقابل پیشبینی زیادی روبه رو می شوید که باید مهارت کافی برای حل این مسائل را داشته باشید.

از دیگر معایب عمده این زندگی، مسئله داشتن شغل و عایدی است که راهکارهایی برای حال آن پیشنهاد شده است. مثلا می توانید به صورت دورکاری برخی مشاغل را انجام دهید. همین طور می توانید در شهرها مدتی بمانید و شغل های مختلفی تجربه کنید. بسیاری از ون لایفرها به عکاسی و سفرنام نویسی مشغول اند.

وقتی در یک ون زندگی می کنید، کنترل بسیار محدودی بر محیط اطراف دارید. شما همیشه تا حدودی در معرض هوای بیرون خواهید بود. مهم نیست چقدر کوشش می کنید، هرگز مانند خانه، بر دمای ون خود کنترل نخواهید داشت. بنابراین اگر دوست ندارید برنامه های خود را تغییر دهید و با نوسانات دما کنار بیایید، زندگی در ون ممکن است چالش بسیار طاقت فرسایی برای شما باشد و یا فرصتی برای رشد قابل توجه!

زندگی در ون چقدر هزینه دارد؟

سبک زندگی در ون برای هر شخصی هزینه های متفاوتی دارد. در نظر بگیرید که این سبک زندگی یکی از روش های پرهزینۀ زندگی کردن است. قبل از هر چیزی شما باید هزینۀ زیادی برای خرید و طراحی ون پرداخت کنید. خریداری ون و تجهیز کردن آن از سنگین ترین هزینه های سبک ون لایف است. بعد از مرحله اول شما باید وسایلی بگیرید تا تمام احتیاجهای زندگی شما را پوشش دهد. این هزینه مشابه هزینه یک زندگی عادی است. پس از این مراحل، هزینه سنگین بنزین بخش عمدۀ هزینه های شما را به خود اختصاص می دهد. در کنار این ها، هزینه خوراک و بعلاوه تعمیر خرابی ماشین را باید در نظر داشته باشید.

تمرین تا تبدیل شدن به یک ون لایفر

افراد زیادی آرزو دارند به این روش زندگی نمایند. به آن ها پیشنهاد می کنیم اول یک سفر با چادر بروید که بالای 10 روز در سفر باشید. بعد دوباره فکر کنید و ببینید می توانید همه وابستگی و بندهای خودتان را از زندگی شهری پاره کنید یا نه. یکی دیگر از راه های که می توانید بفهمید این سبک زندگی مناسب شماست، اجاره ون و تجربه کوتاه زندگی در ون است.

نتیجه گیری

زندگی در ون با همه چالش ها و جذابیت هایش، احتیاج به ارادۀ قوی و شکستن عادت ها دارد، چراکه در این راه همیشه درگیر مسائل پیش بینی نشده خواهید بود و باید ظرفیت بالایی از لحاظ روحی داشته باشید تا از پس موانع و مسائل برآمده و به اهداف خود برسید. خبرنگاران تمام نکات مهم دربارۀ ون لایف را در اختیار شما قرار داد، کار شماست که ببینید شرایط انتخاب این سبک زندگی را دارید یا نه.

1. کمپر چیست؟

کمپر اتاق یا خانه متحرکی است که به خودرو شما وصل می گردد و می توانید امکانات یک خانه را در آن بسازید.

2. اولین فضایی که در کمپر باید بسازیم کجاست؟

آشپزخانه مهم ترین فضای کمپر است.

3. معروف ترین برند تولیدنماینده کمپر چیست؟

مرسدس سپرینتر معروف ترین و برترین برند تولیدنمایندۀ کمپرها در جهانست.

4. آیا می توان تکی این سبک زندگی را تجربه کرد؟

بله، ولی چالش های ون لایفر بودن به مقدار ای است که بهتر است همسفری با خود داشته باشید.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2093

به "ون لایف؛ سبک نو زندگی در سفر" امتیاز دهید

1 کاربر به "ون لایف؛ سبک نو زندگی در سفر" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ون لایف؛ سبک نو زندگی در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید