چه واکسن هایی مورد تایید عربستان برای حج سال جاری است؟

به گزارش ناق، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر، زمان شروع معاینات پزشکی زائران ایرانی حج سال جاری، شرایط واکسیناسیون مننژیت، شرایط واکسیناسیون کرونا و... را تشریح کرد.

چه واکسن هایی مورد تایید عربستان برای حج سال جاری است؟

به گزارش ایسنا، طاهر درودی درباره شرایط واکسیناسیون زائران ایرانی حج سال جاری علیه مننژیت، گفت: باتوجه به اینکه برنامه واکسیناسیون مننژیت حجاج هر ساله به صورت اختصاصی از سوی جمعیت هلال احمر انجام می گردد، سال جاری هم برنامه ریزی های اولیه اجرا شده بود، اما باتوجه به اینکه برگزاری حج قطعی نبود، سفارش گذاری برای واکسن مننژیت انجام نشده بود؛ چراکه واکسن مننژیت وارداتی است و در صورت عدم برگزاری حج، ورود واکسن منجر به گذشتن تاریخ مصرف واکسن ها و هزینه های بالا می شد.

واکسیناسیون علیه مننژیت برای حجاج ایرانی از یک ماه دیگر

وی اضافه نمود: به محض اینکه بحث حج قطعی شد، باتوجه به هماهنگی هایی که با شرکت های فروشنده واکسن شده بود، سفارش گذاری واکسن مننژیت انجام شد. ان شاءالله امیدواریم که طی یک ماه آینده این واکسن به تعداد مورد احتیاج برای زائرینی که سال جاری قرار است به حج مشرف شوند، وارد کشور شده و تلقیح آن انجام گردد.

باتوجه به سهمیه ای که عربستان برای زائران سال جاری اعلام نموده، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت اعلام کردند که حدود 40 هزار نفر اعم از زائرین، عوامل و ... به حج مشرف می شوند. برای این تعداد و مقداری بیشتر سهمیه واکسن مننژیت پیش بینی و سفارش گذاری شده است. بعد از سفارش گذاری، شرکت فراورینماینده باید فرایند فراوری را آغاز کند و فرآیند تهیه، تامین، انتقال، ورودش به کشور و توزیع واکسن در استان ها مقداری زمان بر است.

قاعدتا اگر واکسن مننژیت را دو هفته قبل از اعزام حجاج تلقیح نموده باشیم، طبق دستورالعمل ها کفایت می نماید. البته فکر می کنیم زودتر از این واکسن در دسترس مان باشد. فکر می کنیم اواخر خرداد ماه یا اوایل تیر ماه اعزام حجاج آغاز گردد که تا آن موقع وقت کافی برای ورود واکسن و تلقیح آن را داریم.

شرایط عربستان برای تزریق واکسن کرونا

درودی درباره دستورالعمل های مرتبط با واکسیناسیون کرونا برای حجاج و شرایط عربستان در این زمینه، گفت: عربستان دستورالعملی درباره واکسن کرونا منتشر کرد و واکسن های مورد تاییدشان را اعلام نموده و در صورتیکه زائران هر یک از این واکسن ها را تزریق نموده باشند، با کارت واکسیناسیون از نظر دولت سعودی قابل قبول است.

بعضی از واکسن های مورد تایید عربستان، واکسن هایی است که در ایران هم استفاده شده است؛ واکسن هایی مانند سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک که مورد تایید عربستان بوده و در ایران هم برای افراد استفاده شدند. فهرست واکسن های مورد تایید عربستان که منتشر شده، شامل واکسن های فایزر، مدرنا و... است که در ایران خیلی استفاده نشده است، اما واکسن هایی مانند سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک که در ایران هم برای مردم تزریق شده نیز در فهرست مورد تایید عربستان وجود دارد.

حجاج هم باید حداقل دو دز واکسن تزریق نموده باشند. البته پیشنهاد وزارت بهداشت کشورمان تزریق سه دز واکسن کرونا است که ایمنی بیشتری وجود داشته باشد.

وی درباره معین تکلیف حجاجی که واکسن ایرانی تزریق نموده اند برای اعزام به حج، ادامه داد: جلسه ای را در این زمینه امروز آقای دکتر مرعشی با معاون بهداشت وزارت بهداشت دارند تا برای این گروه از حجاج تصمیم گیری و معین تکلیف گردد تا برای همه از یک روش یکسان استفاده نمایند. افرادی هم که واکسیناسیون شان علیه کرونا کامل نیست، باید واکسیناسیون شان را کامل نمایند.

3 سناریوی تامین داروی مورد احتیاج حجاج ایرانی در عربستان

درودی درباره شرایط انتقال دارو به عربستان برای ایام حج نیز گفت: در این زمینه سه سناریو پیش رو داریم؛ سناریوی اول این است که مانند سال های گذشته بتوانیم دارو ها را از ایران خریداری نموده و به عربستان منتقل کنیم که بعید به نظر می رسد با توجه به محدودیت زمانی موجود، بتوانیم به طور کامل این اقدام را انجام دهیم. حالت دوم این است که دارو ها را به طور کلی از سعودی ها تهیه کنیم؛ یعنی خرید در محل انجام گردد.

سناریوی سومی هم وجود دارد که در حال مذاکره هستیم که به این صورت است که بتوانیم حداقل بخشی از دارو ها را از ایران منتقل کنیم و بخشی را هم از طرف سعودی تهیه کنیم. در حال مذاکره هستیم که ببینیم طرف سعودی باتوجه به زمان دیرهنگامی که قطعیت حج را اعلام کردند، چه تصمیمی می گیرد. ما هر سال در چنین زمانی تقریبا داروهایمان را به عربستان اعزام نموده بودیم، اما سال جاری به علت اعلام دیر هنگام سعودی ها برای برگزاری حج، تازه به شرایطی رسیدیم که معین تکلیف شویم و به تازگی ظرفیت حجاج ما معین شده است.

از طرفی اندازه دارو و نوع دارویی که گرفته می گردد، همواره بر مبنای تعداد حجاج، ترکیب سنی و شرایط و بیماری هایشان است، اما سال جاری به علت اعلام دیرهنگام مقداری عقب هستیم و در حال مذاکره ایم که ببینیم با چه روشی می توانیم برترین شرایط را که برای زائران مناسب تر است، انجام دهیم.

ترکیب دارو های ارسالی به عربستان برای حج 1401

وی درباره نوع دارو های ارسالی به عربستان برای حج سال جاری، گفت: در کمیته های تخصصی پزشکی جلسات متعددی برگزار شده و فارماکوپه دارویی مان برای حج به روز رسانی شده است. 60 تا 70 درصد دارو ها همان دارو های روتین سال های گذشته است.

در عین حال سال جاری بخشی به عنوان دارو های اختصاصی برای کرونا در نظر می گیریم، لوازم و الزاماتی که برای پیشگیری و مراقبت از کرونا باید در نظر گرفته گردد هم به پکیج دارویی مان اضافه می گردد که شامل ماسک، مواد ضدعفونی نماینده و بعضی دارو ها که برای بعضی درمان ها توصیه می گردد. سال جاری دارو های تنفسی را با دقت و تنوع بیشتری انتخاب می کنیم. بعلاوه باتوجه به مشورتی که از همکاران ریه و عفونی در حوزه کرونا گرفته شده، بسته دارویی را با تنوع و کیفیت بهتری تهیه می کنیم.

درودی ادامه داد: دارو های روتین هم باتوجه به سن و سال حجاج و شرایط فصل معین می گردد. عمدتا داور های قلبی و ریوی را داریم. به اضافه یکسری دارو های عمومی را هم داریم. زیرا افراد دچار مسائل خستگی های مفرط، بیماری های گوارشی و ... می شوند و دارو های مربوط به این موارد را به طور روتین داریم. بعلاوه همواره دارو های مربوط به سرماخوردگی و دارو های عمومی را هم داریم.

محدودیت ها در اعزام حجاج بیمار در شرایط کرونایی

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر درباره محدودیت ها برای اعزام حجاج سالمند یا بیمار و مواردی که در معاینات حجاج لحاظ می گردد، گفت: باتوجه به دستورالعملی که از قبل وجود داشته است، بخشی از بحث استطاعت حجاج، استطاعت اقتصادی و بخشی هم استطاعت جسمی است و اگر فردی استطاعت جسمانی نداشته باشد، به حج اعزام نخواهد شد.

یکسری موارد برای سال های قبل هم بوده تا معین گردد که فرد توانایی لازم برای اعزام به حج و انجام اعمالش را داشته باشد که این موارد از سوی پزشکان ما و باتوجه به دستورالعمل ها، باید چک گردد. سال جاری به علت شرایط خاص کرونا، مانند چند سال قبل که بحث آنفلوآنزا را داشتیم و محدودیت ها در انتخاب حجاج و معاینات بیشتر بود، سختگیری هایی وجود دارد.

سال جاری هم مقداری سخت گیری در معاینات بیشتر خواهد بود تا بتوانیم حجاجی را که شرایط جسمی مناسب تری را دارند، اعزام کنیم تا دچار مشکل نشوند یا اگر با بیماری مواجهه داشتند، مسائل کمتری داشته باشند تا بتوانند حج شان را به راحتی انجام دهند و مسائل منجر به جلوگیری از انجام اعمال شان نگردد.

درودی اضافه نمود: از آنجایی که این موارد و جزئیات را داریم به روزرسانی می کنیم، آن ها را طی هفته آینده اعلام می کنیم. البته سخت گیری ها آنطور نیست که مانع حضور حجاج در حج گردد، اما ترجیح این است که زائرین با شرایط مناسب تر بتوانند حضور پیدا نمایند.

آغاز معاینات زائران به محض تقسیم بندی کاروان ها

وی درباره زمان آغاز معاینات نیز به ایسنا گفت: به علت اعلام دیرهنگام سعودی ها درباره برگزاری حج، ما زمان را کاملا از دست دادیم. در حال حاضر منتظر تقسیم بندی کاروان ها و معین تکلیف حجاج در استان ها و کاروان ها از سوی سازمان حج و زیارت هستیم. زیرا تکلیف معاینات حجاج زمانی معین می گردد که ترکیب کاروان ها، تعداد و شرایط شان را در استان ها داشته باشیم؛ بنابراین به محض اعلام ترکیب و شرایط کاروان ها از سوی سازمان حج و زیارت معاینات آغاز می گردد.

سازمان حج و زیارت هم به علت این اعلام دیرهنگام، مقداری تصمیم گیری سخت شده و بحث شرط سنی که تغییراتی داشته و از سوی سعودی ها اعلام شده که سال جاری افراد بالای 65 سال اجازه اعزام به حج ندارند، اقدامات را سخت نموده و آن ها هم پیگیر هستند تا هرچه زودتر ترکیب کاروان ها و ظرفیت ها را معین نمایند.

هر زمان که ترکیب کاروان ها معین گردد، ما بلافاصله معاینات پزشکی را آغاز می کنیم. امروز هم فراخوان مان برای پزشکان را اعلام می کنیم. اولویت مان با پزشکانی است که در سال 1399 برای اعزام به حج انتخاب شده بودند، اما به علت کرونا حج انجام نشد. کوشش بر این است که اول هفته آینده تقریبا ترکیب گروه پزشکی مان را برای کاروان ها معین نموده باشیم و منتظر اعلام فهرست کاروان ها باشیم.

منبع: فرارو
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2017

به "چه واکسن هایی مورد تایید عربستان برای حج سال جاری است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه واکسن هایی مورد تایید عربستان برای حج سال جاری است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید