کشف دوباره هشتمین عضو از عجایب جهان

به گزارش ناق، بعد از گذشت بیشتر از یک قرن، دانشمندان آثار تازه ای از شیب پلکانی سفید و صورتی نیوزلند پیدا کردند. این پلکان ها با فعالیت کوه های آتشفشانی برای سال های در زیر خاکستر و لجن مدفون شده و البته بخش زیادی از آن بر اثر مواد مذاب از بین رفته بودند.

کشف دوباره هشتمین عضو از عجایب جهان

شیب های پلکانی نیوزلند که به عنوان عظیم ترین منبع رسوبات سیلیکانی شناخته می شوند، یکی از عجایب طبیعی کره زمین به حساب می آید. این پلکان های سیلیکانی در سال 1886 با فعالیت کوه آتشفشانی Tarawera به طور کامل تخریب شد. با این حال و بعد از گذشت سال ها دانشمندان محل دفن پلکان ها را پیدا نموده اند که بخشی از آن نیز در تمام این سال ها سالم باقی مانده است.

رکس بون در مصاحبه ای با نشریه گاردین بریتانیا می گوید:

در آن موقع شیب های پلکانی برای گردشگر های اروپایی جایی بسیار جذاب بود، طوری که مسافران سختی راه را به جان می خریدند و به نیم کره جنوبی سفر می کردند تا از مناظر طبیعی نیوزلند لذت ببرند. با این حال دولت وقت خیلی در خصوص این مناطق کار تحقیقاتی انجام نداد و داده های زیادی در خصوص منطقه دقیق شیب های پلکانی نداشتیم.

قبل از فعالیت های آتشفشانی در منطقه، پلکان های سفید و صورتی نیوزلند عظیم ترین منبع رسوبات سیلیکانی سینتر طبیعی به حساب می آمد. تف جوشی یا سینتر طبیعی زمانی رخ می دهد که رسوبات چشمه های معدنی یا چشمه های آب گرم در گذر زمان قشایی از مواد معدنی را به اشکال مختلفی چون تپه، پلکان یا مخروط ایجاد می نمایند.

شیب پلکانی در قسمت شمالی و در نزدیکی دریاچه Rotomahana واقع شده است، پلکان سفید در قسمت شمال شرقی و پلکان صورتی در قسمت دیگر دریاچه ایجاد شده اند. اما دلیل اصلی وجود رنگ صورتی مربوط به حضور گروهی از خانواده باکتری های رنگی مثل Thermus ruber است. به طور مثال چنین اتفاقی با دلیلی مشابه در دریاچه ای در پارک ملی طبیعی YellowStone آمریکا اتفاق افتاده که منجر به رنگی شدن دریاچه شده است.

در سال 2016 رکس بون در جریان تحقیقات خود به دفترچه ای دست نویس از یک زمین شناس در سال 1859 برمی خورد. ماموریت این زمین شناس در آن سال انجام تحقیقاتی در خصوص شرایط جغرافیایی نیوزلند از طرف دولت بود. در این دست نوشته ها، von Hochstetter داده هایی خام از تحقیقات خود در جنوب شرقی شهر Rotorua در شمال نیوزلند و در نزدیکی دریاچه Rotomahana آورده است. در دست نوشته های این زمین شناس که سه دهه قبل از فعالیت آتشفشان ثبت شده، رنگ صورتی و سفید پلکان ها قید شده اند.

با آغاز فعالیت های آتشفشانی مواد مذاب یکی از عجایب طبیعی دنیا را در زیر خود دفن کردند؛ همچنین این فعالیت ها مختصات جغرافیایی پلکان ها هم تغییر دادند. رکس بون با استفاده از روشی به اسم forensic cartography منطقه را با استفاده از داده های دفترچه von Hochstetter به طور کامل شبیه سازی کرد. این روش شامل مقایسه نقشه های توپوگرافیک فعلی منطقه با داده های 1859 و پیدا کردن مناطق محتمل حضور پلکان ها می گردد. اگرچه فرآیند انجام آسان به نظر می رسد اما واقعیت چیزی متفاوت است. بون در همین زمینه می گوید:

در 12 ماه گذشته نزدیک به 2500 ساعت کار تحقیقی کردیم. ما تمام مکان های محتمل را مشخص کردیم و به شیب های پلکانی بیشتر از همواره نزدیک شدیم. ما در خصوص منطقه ای حرف می زنیم که وسعت گسترده ای دارد و البته جابه جایی زیادی را تجربه نموده است.

بر پایه این تحقیقات، بوس پیروز به توسعه یک الگوریتم می گردد که قادر به مشخص محل پلکان های صورتی و سفید با تقریبی کمتر یا بیشتر از 35 متر است. تحقیقات قبلی تا این حد به مکان اصلی شیب پلکانی نزدیک نشده بودند.

درخواست کاوش با اجازه معبد اصلی شهر صادر شده است و در هفته های آینده کار اصلی آغاز می گردد؛ بون انتظار دارد که با آغاز کاوش ها در منطقه قسمتی از شیب پلکانی سالم مانده باشد. با این حال در مرحله فعلی صحبت در خصوص پیروزیت تیم بون در مشخص محل دقیق پلکان و حدس ها در خصوص سلامت پلکان کمی زود به نظر می رسد.

بون در انتهای مصاحبه می گوید:

امیدواریم با کشف دوباره شیب پلکانی سفید و صورتی گردشگر ها برای دیدن طبیعت بکر و عجیب منطقه دوباره به نیوزلند همچون قبل بازگردند.

نتایج این تحقیق در نشریه Journal of the Royal Society of New Zealand به چاپ رسیده است.

منبع SCIENCEALERT زومیت

منبع: تریپ
انتشار: 4 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 815

به "کشف دوباره هشتمین عضو از عجایب جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دوباره هشتمین عضو از عجایب جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید