کشف ستاره های قرمز، سفید و آبی در خوشه ای درخشان

به گزارش ناق، تلسکوپ فضایی هابل نمایی خیره کننده از یک خوشه ستاره ای را در دوردست ثبت کرده که متشکل از ستاره هایی است که به رنگ قرمز، سفید و آبی می درخشند.

کشف ستاره های قرمز، سفید و آبی در خوشه ای درخشان

این تصویر که سازمان فضایی آمریکا (ناسا) و سازمان فضایی اروپا در روز دوم ژوئیه (11 تیر) آن را منتشر کردند، خوشه ستاره ای باز NGC 330 را نشان می دهد.

خوشه ستاره ای NGC 330، متشکل از ستاره هایی است که در فاصله حدود 180 هزار سال نوری در یک کهکشان کوتوله به نام ابر ماژلانی کوچک (SMC) قرار گرفته است. کهکشان کوتوله ابر ماژلانی کوچک (SMC) در صورت فلکی توسانا، توکان قرار گرفته است و دارای صد میلیون ستاره است.

مقامات ناسا و سازمان فضایی آمریکا در یک توصیف تصویری نوشتند: از آنجا که خوشه های ستاره ای از یک ابر اولیه گاز و غبار به وجود می آیند، تمام ستاره های موجود در آنها تقریباً هم سن هستند. این موضوع باعث می شود که آنها آزمایشگاه های طبیعی مفیدی برای ستاره شناسان باشند تا بتوانند نحوه شکل گیری و تکامل ستاره ها را یاد بگیرند.

ستاره شناسان برای ایجاد این تصویر از رصدهای آرشیوی دوربین Wide Field Camera 3 تلسکوپ فضایی هابل در سال 2018 میلادی استفاده کردند. این تصویر از نتایج دو مطالعه مختلف که با هدف درک چگونگی تکامل خوشه های ستاره ای و نحوه رشد ستاره های بزرگ قبل از انفجار به صورت ابرنواختر اجرا شده بود، حمایت می کند.

مقامات سازمان فضایی اروپا در توضیحات تصویری جداگانه ای ابراز داشتند که خیره کننده ترین شی در این تصویر در واقع خوشه ستاره ای بسیار کوچکی در گوشه پایین سمت چپ تصویر است که از طریق سحابی هیدروژن یونیزه (قرمز) و گرد و غبار (آبی) احاطه شده است. این خوشه ستاره ای که Galfor 1 نام دارد، در سال 2018 در داده های بایگانی هابل کشف شد.

سازمان فضایی اروپا اعلام نمود، محققانی که خوشه ستاره ای Galfor 1 را مطالعه می کنند باید منتظر بمانند تا تلسکوپ فضایی تازه جیمز وب ناسا (که در اواخر سال جاری به فضا پرتاب می شود) بتواند آن را مشاهده کند تا مشخص شود که سحابی اطراف آن دارای ویژگی شوک تبزرگ (Bow shock) است یا خیر. شوک تبزرگ برای ستاره ها، مرز میان بادهای ستاره ای آنان و ناحیه درون ستاره ای میانگین (ISM) است.،ایرنا