تور هند: کلان شهرهای هند را بشناسید

به گزارش ناق، همانطور که اشاره کردیم، هند دومین کشور پرجمعیت دنیا است و نزدیک به یک ششم جمعیت دنیا را در خود جای داده است.

تور هند: کلان شهرهای هند را بشناسید

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

تنوع نژادی، فرهنگی، زبانی و مذهبی، به این کشور چشم اندازی شگرف از همزیستی مسالمت آمیز میان اعتقادات گوناگون بخشیده است. اجازه دهید نگاهی اجاقتصادی بر چند کلان شهر بزرگ هند داشته باشیم.

10. کانپور

کانپور در قسمت شاقتصادی استان اوتارپرادش کشور هند واقع شده است. جمعیت این شهر در حدود 3.549.914 نفر است. بیشتر مردم شهر کانپور، اهل منطقه ها مرکزی و غربی استان اوتارپرادش هستند. عمده اقلیت های این شهر را پنجابی ها و انگلیسی-هندی ها تشکیل می دهند. دین اغلب مردم شهر کانپور هندو بوده و تعداد کمی نیز مسلمان هستند. کانپور مرکز اداری استان اوتارپرادش است و به همین خاطر، بازار کار در این شهر از شرایط خوبی برخوردار است. با این وجود، بسیاری از مردم کانپور در فقر زندگی می نمایند و 8٪ از جمعیت این شهر از امکانات ابتدایی مانند رادیو، تلویزیون، دوچرخه و اتصالات آب و برق محروم هستند.

9. ویزاکپوتنام

ویزاکپوتنام در استان آندرا پرادش در جنوب هند و در راستای خلیج بنگال واقع شده است. این شهر در کنار ساحل قرار گرفته است که موجب رونق اقتصادی آن شده است. از جمله منابع عایدیزایی و اشتغال ویزاکپوتنام می توان به صنایعی مانند ماهیگیری، گردشگری، کشتیرانی، و صادرات مواد معدنی اشاره نمود. موقعیت جغرافیایی ویزاکپوتنام، این شهر را به یک مرکز تجاری مهم و پنجمین بندر پر رفت و آمد هند مبدل نموده است. جمعیت این شهر 2.035.922 نفر است که از نواحی ساحلی تا بخش های داخلی شهر پراکنده شده اند. زبان رسمی ویزاکپوتنام تلوگو و دین غالب مردم این شهر نیز هندو است. جمعیت این شهر متشکل از اقوام تامیل ها، مالایالی ها، سیندی ها، کانارایی ها، بنگالی ها و اودی ها است.

8. سورات

سورات در استان گجرات واقع شده و جمعیتی در حدود 4.591.246 نفر دارد. سورات یکی از 20 شهر منتخبی است که قرار است به شهری هوشمند تبدیل گردد؛ برنامه ای که طی آن، فناوری اطلاعات و ارتباطات در تأسیسات عمومی مانند مدارس، کتابخانه ها و بیمارستان ها پیاده سازی خواهد شد. جمعیت سورات با 13٪ زیر 6 سال، نسبتاً جوان طلقی می گردد. حدوداً 87٪ از مردم این شهر هندو و 7٪ نیز مسلمان هستند. از جمله رایج ترین زبان های شهر سورات می توان به گجراتی، سیندی، هیندی، مارواری و ماراتی اشاره نمود. صنعت اصلی و غالب سورات، صیغل دادن الماس است؛ تقریباً 90٪ از الماس های تراش نخورده جهان، در این شهر صیغل داده می شوند. دیگر صنایع مهم سورات عبارت هستند از: کارخانجات نساجی، فناوری اطلاعات، کشتیرانی، نفت و گاز.

7. چنای

چنای مرکز استان تامیل نادو است که در کرانه های خلیج بنگال واقع شده است. جمعیت این شهر 8.917.749 نفر است. همه ساله گردشگران بسیاری به این شهر می آیند. چنای بعلاوه سومین شهر بزرگ هند به لحاظ جمعیت خارجی های آن است. بیشتر جمعیت چنای متشکل از تامیل ها است؛ به همین خاطر، زبان تامیل نیز رایج ترین زبان این شهر است. البته در سطوح کاری و حرفه ای، زبان انگلیسی نیز در چنای مورد استفاده قرار می گیرد. 80.7 درصد از مردم چنای هندو، 9.45 درصد مسلمان و 7.72 درصد از آنان نیز مسیحی هستند. اشتغال زاترین بخش های صنعتی این شهر خودروسازی، فناوری و بخش های بهداشتی است. در واقع، چنای یکی از شهرهای گردشگری بزرگ هند است که بازدیدنمایندگان زیادی به دلایل بهداشتی و سلامتی مانند مراجعه به بیمارستان های این شهر به آن سفر می نمایند.

6. حیدرآباد

حیدرآباد در بخش های جنوبی استان تلانگانا و اطراف رودخانه موسی واقع شده است. جمعیت 9.7 میلیون نفری این شهر، متشکل از اقوام و گروه های نژادی مختلف است. بزرگترین گروه نژادی این شهر را تلاگوها و اردوها تشکیل می دهند. اگرچه هندو، دین اغلب مردم حیدرآباد است اما تعداد مسلمانان این مکان، از دیگر شهرهایی که تا کنون به آن ها اشاره نمودیم، بیشتر است. تقریباً 30.13 درصد از مردم حیدرآباد مسلمان هستند. تعداد زیادی از جمعیت حیدرآباد یعنی در حدود 13٪ در فقر و زاغه های حومه شهر زندگی می نمایند. منبع اصلی عایدی و اشتغال این شهر از صنایع خدماتی مانند هتل داری، گردشگری، خرده فروشی و کار در بیمارستان ها تأمین می گردد.

5. پونه

پونه در استان مهاراشترا در کرانه های غربی هند واقع شده است و دارای جمعیتی 10.1 میلیون نفری است. این شهر در راستای رودخانه موتا قرار گرفته است. صنایع بزرگ پونه عبارت هستند از: کاخانجات مختلف، خودروسازی، تحقیقات و آموزش. به دلیل حضور چنین صنایع موفقی در پونه، این شهر به یکی از منطقه ها آسیا-اقیانوسیه با سرعت رشد بسیار بالا تبدیل شده است. بسیاری از مردم از نواحی روستایی برای یافتن شغل، به پونه می آیند. این روستاییان پس از رسیدن به شهر، به دلیل بالا بودن هزینه های زندگی، مجبور به سکونت در زاغه ها می شوند؛ جایی که تقریباً 40٪ از جمعیت پونه در آن زندگی می نمایند. زبان های رسمی شهر پونه ماراتی، انگلیسی و هیندی است. هندو و اسلام از جمله بزرگترین ادیان مردم این شهر هستند.

4. بنگلور

بنگلور در بخش های مرکزی و جنوبی هند و درون استان کارناتکای کشور واقع شده است. جمعیت این شهر در حدود 10.576.167 نفر است. این مقدار جمعیت، نرخ رشدی 38 درصدی برای سال های 1991 تا 2001 نشان می دهد. 10٪ از مردم این شهر، ساکن زاغه ها هستند اما این مقدار، نسبت به زاغه نشین های دیگر شهرهای هند، کمتر است. متداول ترین زبان های بنگلور عبارت هستند از: کانادایی، انگلیسی، هیندی، اردو و تامیل. اقتصاد این شهر بر پایه فناوری اطلاعات پایدار است. در واقع یک سوم از کاشناسان IT هند در شهر بنگلور ساکن هستند. البته وابستگی بنگلور به فناوری اطلاعات، تأثیرات منفی مانند بالا بودن قیمت مسکن برای این شهر داشته است. همین موضوع، موجب عقب نشینی صنایع دیگر در بنگلور شده است.

3. کلکته

شهر کلکته در استان بنگال غربی واقع شده و یکی دیگر از شهرهای پرجمعیت هند محسوب می گردد. کلکته با 14.72 میلیون نفر جمعیت، سومین شهر پرجمعیت هند محسوب می گردد. کلکته پیشینه ای غنی دارد و نقش مهمی در جنبش های استقلال طلبانه هند ایفا نموده است. امروزه، این شهر با عنوان مرکز فرهنگی هند شناخته می گردد. اکثریت مردم کلکته متشکل از هندوهای بنگالی است. پس از آنان، چینی ها، تامیل ها و نپالی ها قرار دارند. زبان رسمی مردم کلکته بنگالی است؛ البته زبان های انگلیسی و هیندی نیز در این شهر مرسوم و رایج است. کلکته مرکز بزرگ اقتصادی و نظامی هند شرقی به شمار می رود اما با این حال، تعداد زیادی از جمعیت کشور یعنی در حدود 40٪ در بخش های غیر رسمی مشغول به کار هستند. دلیل این موضوع، سکونت حدوداً 33٪ از مردم شهر در زاغه ها است.

2. بمبئی

بمبئ مرکز استان مهاراشترای هند است. این شهر جمعیتی 20.8 میلیون نفری دارد که متشکل از گروه های قومی و نژادی مختلف است. تفاوت فرهنگی این شهر را می توان در تعداد زبان های موجود در بمبئی مشاهده کرد؛ 16 زبان مختلف در این شهر وجود دارد. مذهب 65.99 درصد از مردم بمبئی هندو، 20.65 درصد اسلام، 4.85 درصد بودا، 4.1 درصد جین گرایی و 3.27 درصد مسیحی است. تقریباً 62٪ از جمعیت بمبئی در زاغه ها زندگی می نمایند؛ دلیل این موضوع بیکاری، شرایط نابسامان بهداشتی و آموزشی و هزینه های بسیار بالای مسکن است. یکی از این زاغه ها دراوی نام دارد که با 334.728 نفر در هر مایل مربع، از جمله پرجمعیت ترین و متراکم ترین نواحی جهان به شمار می رود. 10٪ از مشاغل اداری هند در بمبئی قرار گرفته است و 33٪ از عایدی حاصل از اقتصادیات کشور از این شهر تأمین می گردد.

1. ناحیه مرکزی ملی (National Capital Region)

مرکز هند یعنی دهلی نو در شهر قدیمی دهلی و ناحیه مرکزی ملی واقع شده است. ناحیه مرکزی ملی هند، منطقه ای بزرگ است که شهرهای دهلی نو، اوتار پرادش، راجستان و هاریانا را در بر می گیرد. جمعیت تقریبی این ناحیه در حدود 46.049.032 نفر است. دهلی که درون این منطقه واقع شده، دومین شهر پرجمعیت جهان به شمار می رود. کل این منطقه با مشکلاتی از قبیل عدم برقراری امنیت و رشد بی سرانجام جمعیت دست و پنجه نرم می نماید. فراهم کردن خدمات ابتدایی برای مردم چنین منطقه بزرگی کار بسیار دشواری است. تقریباً 46٪ از جمعیت این ناحیه از امکاناتی مانند آب سالم و شرایط بهداشتی مناسب محروم هستند. فاضلاب این منطقه وارد رودخانه یامونا می گردد. دین اغلب مردم اینجا هندو و اسلام است. اقتصاد این مکان وابسته به صنایع خدماتی است. ناحیه مرکزی ملی یکی از آلوده ترین منطقه ها جهان است که شرایط تنفسی در آن بسیار بد و نابسامان تلقی می گردد.

منبع: کجارو / worldatlas.com
انتشار: 3 بهمن 1400 بروزرسانی: 3 بهمن 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1890

به "تور هند: کلان شهرهای هند را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هند: کلان شهرهای هند را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید