گزارش ، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آبخازیا؛ ابقای رائول خادژیمبا

به گزارش ناق، در نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آبخازیا، رئیس جمهور فعلی توانست بر رقیب خود پیروز شده و موقعیت فعلی خود را تثبیت کند.

گزارش ، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آبخازیا؛ ابقای رائول خادژیمبا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، براساس نتایج اولیه منتشر شده در روز دوشنبه از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات آبخازیا، رائول خادژیمبا در دور دوم انتخابات که روز یکشنبه 8 سپتامبر برگزار شد با کسب 47 درصد آرا توانست بر رقیب خود الخاس کویتسینیا که 46 درصد آرا را به دست آورده بود پیروز گردد.

میزان مشارکت در این انتخابات 66 درصد بود. پیش بینی می گردد نتایج نهایی طی یکی دو روز آینده اعلام گردد. رئیس کمیته مرکزی انتخابات آبخازیا در این زمینه خاطرنشان کرد که آرای منطقه پسخو هم محاسبه نشده است اما این آرا تاثیر خاصی بر نتیجه کلی انتخابات نخواهد داشت.

پس از اعلام نتایج اولیه، الخاس کویتسینیا نتیجه اعلام شده را رد نموده و مدعی شد که خادژیمبا بر اسا قانون نتوانسته آرای لازم را کسب کند، چرا که فرد پیروز باید بتواند 50 درصد از آرا را به دست آورد. گفتنی است که گزینه هیچ کدام از نامزدها نیز بر روی برگه آرای انتخابات بوده که 3154 نفر این گزینه را انتخاب نموده اند.

اواخر روز یکشنبه، بسیاری از احزاب و سازمانهای سیاسی حامی کویتسینیا از جمله احزاب آمتساخارا، اتحاد آبخازیا و جبهه ملی آبخازیا خواسته مشابهی را مطرح کردند. آستامور کاکالیا ، آرتور آنکواب و اولگ ارشبا سه نامزدی که در دور اول انتخابات شرکت داشتند نیز از کمیسیون مرکزی انتخابات همین درخواست را داشتند.

در تاریخ 5 سپتامبر، درست چند روز قبل از رأی گیری دور دوم انتخابات، کمیته مرکزی انتخابات آبخازیا بیانیه ای صادر کرد و در آن شرح داد که نامزدها برای پیروزی نیازی نیست که 50 درصد آرا را کسب نمایند، بلکه برای پیروزی فقط کافی است که آرای بیشتری از حریف خود به دست آوردند، مشروط بر اینکه حداقل رای 25 درصد از کل رای دهندگان را از آن خود نمایند. رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات آبخازیا خاطرنشان کرد که نامزدها حق دارند تا سه روز پس از اعلام نهایی، اعتراض خود به نتایج را اعلام نمایند.

اگر خادژیمبا به عنوان رئیس جمهور آبخازیا تایید گردد، اصلان بارتسیتس رئیس مجمع وحدت ملی آبخازیا به عنوان معاون اول رئیس جمهور مشغول به کار خواهد شد. بر اساس قوانین انتخابات ریاست جمهوری در آبخازیا، نامزدهای انتخاباتی هنگام ثبت نام باید معاون اول خود را نیز معرفی نمایند. معاون اول اعلامی از سوی کویتسینیا نیز دمیتری دبار نماینده اپوزیسیون مجلس آبخازیا بود.

روز یکشنبه 8 سپتامبر آبخازیایی ها در 154 شعبه رای گیری از جمله در دو شهر مسکو و چرکسک در روسیه آرای خود را صندوق انداختند. بر اساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات آبخازیا، بیش از 127 هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند. ناظران خارجی از جمله نمایندگان کمیسیون دفاعی و روابط خارجی مجلس دومای روسیه و هم چنین هیئت هایی از جمهوری های خودخوانده دونتسک، لوهانسک و اوستیای جنوبی نیز بر این انتخابات نظارت داشتند.

وزارت امور خارجه گرجستان که از زمان از دست دادن کنترل بر این قلمرو در اوایل دهه 1990 میلادی هیچگاه مشروعیت انتخابات های برگزار شده در آبخازیا را به رسمیت نشناخته در بیانیه ای در 25 آگوست هم زمان با دور اول رأی گیری ها این انتخابات را محکوم نموده و آن را اقدام غیرقانونی دیگری علیه حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان دانسته بود. این وزارت خانه در 8 سپتامبر هم زمان با دور دوم انتخابات نیز مجدداً موضع خود را تکرار کرد. هم چنین این انتخابات در بیانیه های مشترکی از سوی جمهوری آذربایجان و اوکراین و 15 کشور غربی از جمله انگلیس و آمریکا محکوم شد.

مناظرات تلویزیونی

کویتسینیا پس از انداختن رای خود در صندوق در روز در مصاحبه با خبرنگاران گفت که شرایط انتخابات در روز رای گیری پرتنش نبوده اما از استفاده از منابع دولتی توسط اردوگاه رقیب خود شکایت نموده بود.

کویتسینیا در مناظره تلویزیونی با خادژیمبا در تاریخ 6 سپتامبر وی را متهم نموده بود که در آستانه انتخابات اقدام به انجام پروژه های نمایشی مانند ساخت و ساز راه ها و کارهای زیربنایی نموده است. در این مناظره که حدود دو ساعت به طول انجامید، کویتسینیا رقیبش را به دلیل افزایش جرم و جنایت، گسترش بیکاری و هم چنین افزایش مالیات ها که به گفته وی مانع از توسعه مشاغل محلی شده است مورد انتقاد قرار داده بود.

کویتسینیا در جریان مبارزات انتخاباتی اش، وعده داده بود که با گسترش فرصت های شغلی بخش کشاورزی و صنعت آبخازیا را توسعه خواهد داد.

موضوعاتی چون فساد و سیاست های انرژی و نیز افزایش جرایم سازمان یافته از جمله مهم ترین مسائل طرح شده در روند مبارزات انتخاباتی بود. کشته شدن دو تبعه روس به فاصیه دو روز در اوایل ماه ژانویه باعث شده بود تا رسانه های روسیه نسبت به نبود امنیت کافی در آبخازیا هشدار دهند. این امر باعث گسترش ترس آبخازیایی ها از کاهش ورود گردشگران خارجی به عنوان یکی از بخش های مهم مالی آبخازیا شده است. در ماه مارس، خادژیمبا پیش نویس لایحه ضد جرم و جنایت را به مجلس آبخازیا ارائه کرد. در صورت تصویب این لایحه، عضویت در گروه هایی که به اقدامات جنایی سازمان یافته دست می زنند، هم دستی با مجریمن محسوب خواهد شد. خادژیمبا در جریان مناظرات تلویزیونی ادعا نموده بود اگر چه طی 5 سال اخیر 18 مورد آدم ربایی رخ داده است اما دولت توانسته که شش مورد از آن ها را حل و فصل کند.

حمایت رئیس جمهور سابق آبخازیا از نامزد مخالفان

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، الکساندر انکواب سومین رئیس جمهور تاریخ آبخازیا که در دور اول از اولگ ارشبا حمایت نموده بود از

کویتسینیا در برابر خادژیمبا حمایت کرد. انکواب در سال 2014 از سوی خادژیمبا و با حمایت های اساسی روسیه از قدرت خارج شد. انکواب 66 ساله، نتوانست نامزد انتخابات ریاست جمهوری گردد زیرا قانون اساسی آبخازیا محدوده سنی 65 سال را برای نامزدها معین نموده است. پس از اعلام حمایت انکواب از کویتسینیا، ستاد انتخابات خادژیمبا در تاریخ 6 سپتامبر با صدور بیانیه ای این اقدام انکواب را فرصت طلبانه خوانده و ادعا کرد که در صورت پیروزی کویتسینیا، انکواب به یک مقام دولتی منصوب خواهد شد. البته کویتسینیا شایعات پیرامون پیشنهاد مقام نخست وزیری به انکواب را تکذیب کرد.

پنج روز قبل از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آبخازیا، الماس دژوپوا، آرتور انکواب و آستامور تاربا سه نامزد سابق ریاست جمهوری خاطرنشان کردند که قصد دارند تا یک اتحاد سیاسی آلترناتیو را تاسیس نمایند و برای اصلاح قانون اساسی و سیستم اجرای قانون و نیز تمرکز بر مسائل بخش انرژی آبخازیا مبارزه نمایند.

تنش پیرامون اقلیت های قومی

یک هفته قبل از رای گیری دور دوم انتخابات، طرفداران هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری یکدیگر را به تهدید رای دهندگان متهم کردند. ستاد خادژیمبا مدعی شد که طرفدارانش در منطقه گالی از سوی ستاد رقیب ارعاب شده اند. تیم خادژیمبا از دستاوردهای رئیس جمهور فعلی در عادی سازی وضعیت منطقه گالی صحبت نموده و ابراز امیدواری نموده بود که آن ها در دور دوم از وی حمایت نمایند. منطقه گالی محل زندگی گرجی تبارها است و مدتهاست که از تبعیض های اعمال شده از سوی مقامات آبخازیا شکایت دارند. در مقابل در تاریخ 3 سپتامبر نیز ستاد کویتسینیا تیم رقیب را به ارعاب مستقیم ارامنه آبخازیا و هم چنین فشار بر روس ها و ارامنه به وسیله تماس های تلفنی ناشناس متهم کرد.

در سال های اخیر، حقوق قانونی و سیاسی اغلیت های غیر آبخاز خصوصا در زمینه سیاست های شهروندی و مساله گذرنامه بحث بر انگیز بوده است. مطابق با قانون تابعیت مصوبه سال 2015، رای دهندگان ملزم به ارائه گذرنامه جدید آبخازیایی هستند و تابعیت و گذرنامه تنها در اختیار کسانی قرار خواهد گرفت که اثبات نمایند که از پنج سال قبل از اعلام استقلال در سال 1999 در آبخازیا اقامت داشته اند.

این روند که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 شروع شد، باعث شد تا حدود 23 هزار رای دهنده از جمله اکثریت گرجی تبارهای منطقه گالی از شرکت در انتخابات منع شوند. اعمال این قانون بیش تر شهروندان گرجی تبار، ارمنی، روس و سایر اقلیت های قومی را تحت تاثیر قرار داد و چندان برای قومیت آبخاز مسئله ای ایجاد نکرد. بعضی از نمایندگان جامعه روس تبار آبخازیا در تاریخ 5 سپتامبر در ملاقات با الخاس کویتسینیا از موانع اعمال شده بر تمدید گذرنامه خود شکاست نموده بودند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 382

به "گزارش ، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آبخازیا؛ ابقای رائول خادژیمبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش ، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آبخازیا؛ ابقای رائول خادژیمبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید