گچبری و ماهرترین گچبر ایران

به گزارش ناق، گچبری دستی یکی از هنرهای مجذوب کننده مردمان ایران است که از دیرباز در تاریخ معماری کشور ما جایگاه ویژه ای داشته است. گچکاری یک تکنیک در زمینه دیزاین انواع فضاها است که هدف آن بخشیدن شکوه بیشتر به محیط می باشد. در طول تاریخ هنر گچبری مانند دیگر زمینه های هنری دچار تغییرات و تحولات فراوانی شده است. امروزه طرح های گچبری سنتی و مدرن یا ادغامی از هر دو را می توان در طراحی داخلی و خارجی منازل شخصی و ساختمان های اداری دید. یک گچکاری بی نظیر باید به وسیله یک گچبر ماهر انجام گردد. فرد گچبر باید با انواع ابزارهای مخصوص این حرفه آشنا باشد. در ادامه بیشتر در خصوص انواع سبک گچبری و ماهرترین گچبر ایران صحبت خواهیم کرد.

گچبری و ماهرترین گچبر ایران

آشنایی با هنر گچبری دستی

یکی از مهم ترین بخش های ساخت وساز ساختمان ها، انجام گچکاری در داخل و خارج از بنا است. بعضی تصور می نمایند عمل گچکاری محدود به ماله کشیدن و صاف کردن دیوار و سقف ها با گچ است. علاوه بر این ها، یک گچبر ماهر برای بخشیدن زیبایی و شکوه بیشتر به طراحی خانه، بر روی گچ کنده کاری هایی را انجام می دهد. گچبری دستی با هدف کارهای تزئینی فرآیند بسیار سختی است و فرد باید از تجربه و مهارت ها به خصوصی برخوردار باشد. درست است که امروزه طراحی ساختمان ها به سمت دیزاین های داخلی ساده رفته است، اما علاقه مردم به پیدا کردن و استفاده از هنر گچبری و ماهرترین گچبر ایران همچنان پابرجاست.

گچبری دستی در مقابل گچبری پیش ساخته

با رشد و توسعه صنعت ساخت وساز، بعضی از قطعات داخلی و خارجی ساختمان ها به شکل پیش ساخته در کارخانه ها با یاری ماشین آلات صنعتی طراحی و فراوری می شوند. هنر گچبری با توسعه این صنعت، دچار تحولات زیادی شده است و بسیاری از معماران در ساختمان ها از گچبری پیش ساخته استفاده می نمایند. دلیل دیگر تمایل معماران به این محصولات سرعت در ساخت و پرداخت آن ها است.

با این حال، گچبری های پیش ساخته خلاقیت در طراحی گچبری های دستی را ندارد. نقوش گچبری سنتی و مدرن که به دست یک گچکار ماهر انجام می گردد، ذاتا گچبری لوکس و با اصالت است ، و جذابیت بیشتری به طراحی داخلی فضا می بخشد. از عیب های بزرگ گچبری های پیش ساخته عدم تحمل رطوبت است. آن ها درواقع مقاومت کمی در برابر رطوبت دارند و در فضاهای مرطوب پس از مدتی طبله خواهند کرد.

در عملیات گچبری چه اقداماتی انجام می گردد؟

پس از انجام سفیدکاری و گچکاری، نوبت به عملیات گچبری دستی می رسد. انتخاب گچ مناسب قبل از ترکیب مواد، اهمیت زیادی دارد. کیفیت گچ بر روی نتیجه کار بسیار تأثیر می گذارد. یک اثر خیره نماینده گچبری که به وسیله ماهرترین گچبر ایران اجرا شده باشد ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. درواقع یک استادکار ماهر، با تهیه ابزار مخصوص گچبری دستی سالم و مرغوب، برترین کار خود را خلق خواهد نمود.

برای آغاز، دستیار گچکار یا خود استادکار آغاز به تهیه ملات گچی می نماید. ملات گچی باید نه خیلی غلیظ و نه خیلی رقیق باشد، منعطف بودن مواد در عملیات گچبری بسیار مهم است. سفتی ملات گچی باید به حدی برسد که ساختار پنیری مانند داشته باشد. در این مرحله، استاد گچبر بسته به سبک گچبری دستی، با یاری ابزارهای گچبری مثل دَمبُر یا ابزار نقالی، نقش موردنظر را ترسیم و در حینی که گچ در حال سخت شدن است، آن را پرداخت می نماید.

از گچبری در چه فضاهایی استفاده می گردد؟

  • گچبری سقف: بیشترین جزئیات و تزئینات را می توان در گچبری سقف مشاهده کرد. امروزه گچکاری سقف همچنان پرطرفدار است و در انواع سبک های سنتی و مدرن صورت می گیرد.
  • گچبری دیوار: بعد از گچبری سقف، گچبری حاشیه دیوارها بسیار محبوب است. گچبری دیوارها را معمولاً بر روی دیوار سالن، اتاق خواب، شومینه و دیوار پشت تلویزیون انجام می دهند.
  • گچکاری ستون: از گذشته گچبری دستی به سبک سنتی بر روی ستون ها بسیار رایج بوده است. گچبری ستون های کنار دیوار، گچکاری ستون مربع، ستون گرد، ستون آشپزخانه و ستون سالن پذیرایی از انواع گچبری بر روی ستون ها هستند.

آشنایی با شغل گچبری و ماهرترین گچبر ایران

گچبر یا گچکار، فردی است که وظایف مختلفی را در ارتباط با گچ انجام می دهد. این وظایف می تواند شامل پوشش دادن دیوارهای داخلی و بیرونی با سیمان و شن و ماسه یا مواد سنگی، سفیدکاری، گچبری و انجام گچکاری های تزئینی باشد. در ابتدای کار، گچکار انواع گچ را در ترکیب با مواد دیگر آماده می نماید و بر روی فضاهای موردنظر ازجمله سقف و دیوارها می مالد. در مرحله بعد، گچبر با ابزارهای مخصوص خود آغاز به طرح زنی و کنده کاری گچ ها خواهد نمود. درنهایت پس از خشک شدن مواد، تزئینات گچی آماده رنگ زدن یا دیگر پوشش های احتمالی هستند.

گچبری های تزئینی به صورت دستی و با خلاقیت و مهارت گچکار انجام می شوند. از ابزارهای کاربردی در شغل گچکاری می توان به مواردی همانند دمبر، الک، بوم خار، دمبر دوسر، ماله، نقالی، خط کش، گونیا، نوشت افزار، وردنگی، استامبولی و بومگرد اشاره نمود. یک گچبر قهار باید با تمامی ابزارهای گچبری و ابزار زنی آشنایی کامل داشته باشد. گچبری های خیره نماینده که به وسیله ماهرترین گچبر استاد رضا پارسائی اجرا شده است، نشان از این دارد که در گچکاری خلاقیت و مهارت، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

مهارت های مورد احتیاج یک گچبر چیست؟

شغل گچکاری احتیاجمند تحصیلات خاصی نیست، اما همان طور که بارها متذکر شدیم در این شغل مهارت و تجربه مهم ترین ویژگی حرفه گچبری برای ماهرترین گچبر ایران است. از مهارت های کاربردی و مورداحتیاج این شغل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مهارت های عملی بالا
  • نداشتن ترس از ارتفاع
  • داشتن دقت و سرعت عمل بالا
  • آشنا بودن با انواع سبک های هنر گچبری
  • داشتن مهارت تطبیق پذیری و توانایی انجام کار تیمی
  • آشنا با ابزارآلات گچبری و مهارت بالا در استفاده از آن ها
  • بهره مندی از ذوق هنری و خلاقیت در طراحی گچبری دستی
  • توانایی بدنی و فیزیکی مناسب و مهارت کار کردن با دست
  • بهره مندی نسبی از مهارت های محاسباتی جهت تخمین مقدار استفاده مواد مصرفی و مقدار گیری سطوح

در کنار آشنایی با گچبری آگاهی از هنر ابزار زنی نیز کاربردی است. کشو زنی یا ابزار زنی به همراه گچبری دستی برای تزیینات سقف، کنج و دیوارها استفاده می گردد. گچکار پس از انجام عملیات سفیدکاری، تزیینات دیوار و سقف را انجام می دهد. ملات کشو زنی در مقایسه با ملات گچبری باید سفت و خوش مایه تر باشد. یک گچبر ماهر با استفاده از ابزارآلات مناسب و خلاقیت بی نهایت می تواند یک طرح فوق العاده زیبا را بر روی گچبری سقف و دیوارها پیاده کند.

منبع: اتاق
انتشار: 1 آذر 1401 بروزرسانی: 1 آذر 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2123

به "گچبری و ماهرترین گچبر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گچبری و ماهرترین گچبر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید