30 مدل خودرو چینی میهمان خیابان های ایران

به گزارش ناق، خبرنگاران: بر اساس آمار منتشره انجمن دنیای خودروسازان (OICA) چین توانسته در سال2013 میلادی با فراوری 22میلیون و 166هزارو825 دستگاه انواع خودرو، رتبه اول فراوری خودرو دنیا را به خود اختصاص دهد.

30 مدل خودرو چینی میهمان خیابان های ایران

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، بر اساس آمار منتشره انجمن جهانی خودروسازان (OICA) چین توانسته در سال2013 میلادی با فراوری 22میلیون و 166هزارو825 دستگاه انواع خودرو، رتبه اول فراوری خودرو جهان را به خود اختصاص دهد.

ارزش این میزان فراوری زمانی معین خواهد شد که بدانیم کشور ایالات متحده با فراوری 11میلیون رتبه دوم و ژاپن با فراوری 9میلیون و600هزار دستگاه رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده اند. بر اساس همین آمار؛ مجموع فراوری خودرو در کل جهان معادل83میلیون دستگاه بوده و به این ترتیب، سهم چین از کل فراوری جهان؛ بیش از یک چهارم بوده است. این میزان خودرو توسط 170شرکت خودروساز چینی فراوری می گردد.

البته بیش از 44درصد فراوری خودرو در چین توسط 12شرکت پرتیراژ چینی فراوری می گردد که عبارتند از: بی وای دی، دانگ فنگ، گروه فاو، بایک، لیفان، چانگان، جیلی، چری، هافی موتور، گریت وال، جیانگ هوای و رووی. وزارت صنعت و اطلاعات چین اذعان می نماید که بعضی از خودروسازان چینی طی دوسال فقط هزاردستگاه خودرو فراوری نموده اند. برای مثال شرکت Tianqi Meiya در سال2012 فقط 77دستگاه خودرو سواری فروخته است و با این حال به بقا امیدوار است. روند رو به رشد صنعت خودرو چین، نتیجه حمایت های دولت چین از این صنعت است، صنعت خودروسازی چین به عنوان ستون فقرات اقتصاد ملی، نقش غیرقابل انکاری را در توسعه صنعتی و ارتقای استاندارد زندگی و سطح رفاه مردم این کشور بازی می نماید. به همین دلیل همیشه این صنعت در سایه حمایت همه جانبه دولت قرار داشته است.

بر اساس گزارشات موجود، میزان یاری های دولتی چین در سال2013 نسبت به 2012 حدود 16درصد افزایش یافت و نسبت به سال2011 دوبرابر بود. به بیان دیگر در سال 2013 یاری های دولتی چین به برندهای داخلی 59، 5میلیاردیوآن (معادل 736میلیون دلار) در سال2012 حدود 97، 3میلیاردیوآن و در سال2011 حدود 61، 2میلیاردیوآن بوده است.

سوبسیدهای دولت چین به خودروسازان در قالب پول نقد، وام کم بهره و معافیت از مالیات تخصیص پیدا می نماید. اما خودروسازان هم این پول به دست آمده را صرف تحقیق و توسعه و ساخت کارخانه می نمایند. اما رشد پایدار صنعت خودرو چین فقط منوط به این حمایت ها نبود، پس از شروع اصلاحات مالی دنگ ژیائوپنگ، رهبران چین به درستی دریافتند که تنها راه ایجاد رشد پایدار در صنعت خودروسازی در عین بسته نگه داشتن درهای بازار روی محصولات خارجی، بهره برداری از امکان سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. بنابراین ترغیب خودروسازان مطرح بین المللی به سرمایه گذاری در این کشور به وسیله سیاست های تشویقی در دستور کار دولت مرکزی و نهادهای حکومتی اداره نماینده مناطق آزاد مالی نهاده شد.

اما آنچه که بیش از هر عاملی موجب ترغیب غول های صنعتی جهان به سرمایه گذاری در چین شد، بازار جذاب این کشور بوده است و دولت چین با درک این جذابیت و پذیرش لزوم ایجاد فضای برد- برد برای سرمایه گذاران خارجی، آن را وسیله ای برای پیشبرد سیاست های صنعتی خود کرد. شرکت های ریزودرشتی که در عرصه فراوری خودرو چین فعالیت می نمایند هر یک راهی را برای عرضه فراوریات خود یافته اند. اگرچه بیشتر متکی به بازار داخلی اند، اما این بازار دیگر تکاپوی این میزان فراوری را نخواهد داشت؛ به همین جهت چندسالی است که باریک چشمان چینی رو به بازارهای صادراتی آورده اند. به طوری که در سال2012 چینی ها پیروز شدند بیش از یک میلیون خودرو خود را به کشورهای الجزایر، برزیل، شیلی، مصر، عراق، ایران، روسیه، عربستان، آفریقای جنوبی و سوریه صادر نمایند.

در این بین آمارهای موجود بیانگر افزایش صادرات چین به پنج بازار بزرگ صادراتی این کشور یعنی: روسیه، الجزایر، ونزوئلا، ایران و عراق است. بر اساس گزارش موجود بیشترین رشد صادرات مربوط به ونزوئلا با 293درصد بوده است. صادرات به روسیه، الجزایر و عراق نیز به ترتیب 41، 58 و 140درصد افزایش یافت و صادرات به ایران 29درصد رشد داشته است. چینی ها طی یک دهه گذشته و با استفاده از فرصتی تاریخی که تحریم های بین المللی به آنها داد، تا حد امکان در بازار خودرو ایران نفوذ کردند. آنها کار خود را با خودروهای کوچک و کم مصرف و ارزان شروع کردند و از آنجا که ابتدا مجوز ورود به حریم خودروسازان دولتی را نیافتند، به سراغ بخش خصوصی رفته و از همان جا استارت تجارت پرسود خود در بازار ایران را زدند.

اوایل تنها یک خودروساز چینی به نام چری در ایران حضور داشت، اما رفته رفته پای دیگرچشم بادامی های خودروساز نیز به کشور باز شد، تا جایی که هم اکنون بیش از 10خودروساز چینی در ایران حضور دارند که طی یک دهه گذشته روانه ایران شده و سهمی از بازار کشور را به خود اختصاص داده اند. حاصل کار آنها عرضه بیش از 30مدل خودرو در بازار ایران است که در محدوده های قیمتی مختلفی میهمان خیابان های کشور شده اند. آنها حالا دیگر مانند 10سال پیش که تازه به ایران آمده بودند، ارزان فروشی نمی نمایند و در بازار خودرو کشور می توان محصولاتی از آنها را یافت که بالای صدمیلیون تومان قیمت دارند.

صنعت خودرو ایران و چین از نظر دولتی بودن شباهت های بسیار با هم دارند اما با تمام این شباهت ها نتیجه در دو کشور یکسان نبوده است. بنابراین می توان گفت دولتی بودن به خودی خود نمی تواند بهانه کافی از ناکارآمدی و عدم رشد سریع شرکت ها باشد. باید در پس دولتی بودن یا نبودن شرکت ها در پی چیز مهم تری باشیم! آنچه توانست صنعت خودرو چین را با وجود ساختار دولتی آن، نجات دهد و شرکت های معتبر خودروساز را به سرمایه گذاری در آن سرزمین مجاب کند؛ بازار پرمتقاضی چین بود. ایران هم با داشتن بازاری بزرگ مزیت مناسبی برای ترغیب سرمایه گذاران معتبر جهانی در صنعت خودرو دارد به شرط آنکه این مزیت به صورت خام در اختیار خودروسازان قرار نگیرد.

شروع همکاری های مشترک و ترغیب شرکت های تراز اول جهان به سرمایه گذاری یا حتی خرید بخشی از سهام خودروسازان ایرانی؛ می تواند ما را در جهت خودروسازشدن یاری کند. البته به کارگیری تدبیر و بسترسازی لازم برای جلب و جذب سرمایه گذاران خارجی در سطوح کلان مدیریتی اقدامی است که پیش از هر اقدامی، ضروری به نظر می رسد.

منبع:شرق

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 422

به "30 مدل خودرو چینی میهمان خیابان های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 مدل خودرو چینی میهمان خیابان های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید