99 درصد گستره مشهد در خشکسالی شدید قرار گرفته است

به گزارش ناق، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: میانه خشکسالی در خراسان رضوی 81 درصد است، اما 99 درصد مساحت مشهد در خشکسالی شدید واقع شده است.

99 درصد گستره مشهد در خشکسالی شدید قرار گرفته است

به گزارش از ،حسین اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در نشست خبری گفت: شرایط کم آبی و خشکسالی در مشهد نسبت به میانه استان بدتر و شدیدتر است.

او افزود: میانگین دما هم در خراسان رضوی در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال نیم درجه افزایش داشته است، اما این افزایش در مشهد بیش از یک درجه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: مقدار کاهش بارندگی در دوره بلندمت هم در استان 46 درصد و در مشهد 62 درصد است و مقدار آبدهی 2 قنات مشهد نسبت به گذشته 70 درصد کاهش داشته و آبدهی چاه ها و چشمه ها هم 50 درصد نسبت به پارسال کاهش داشته است.

اسماعیلیان در خصوص کمبود منابع آبی مشهد اظهار داشت: کمبود 10 درصدی منابع آبی، بحران 35 درصدی ایجاد می کند، اما تمام تلاش خود را به کار بسته ایم که کار به جیره بندی آب منجر نشود.

او شرح داد: همچنین حدود 2 سال گذشته برنامه تأمین آب شرب مشهد با همکاری شرکت آب منطقه ای استان تهیه و با حضور وزیر نیرو پروژه هایی برای تامین آب مشهد تعریف و اجرا شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تأکید کرد: در راستای این برنامه در یکسال کاری 87 حلقه چاه جابه جا شد و چاه نو برای زمان بحران حفر شد که با اقدامات اجرا شده، هزار و 500 لیتر بر ثانیه از سایر منابع غیرسطحی به منابع آب مشهد اضافه نموده شد.

اسماعیلیان همچنین از افزایش اعتبارات دولتی این شرکت در لایحه بودجه خبر داد و اظهار کرد: امسال اعتبارات مصوب آب و فاضلاب مشهد رشد 7.5 برابری داشته و در سرجمع اعتبارات، پنج هزار و 500 میلیارد ریال منابع دولتی امسال برای این شرکت پیش بینی شده است و از محل منابع داخلی هم 11 هزار میلیارد ریال پروژه آب و پروژه های اضطراری فاضلاب اجرا می شود.

او در خصوص شرایط آبی روستا های شهرستان مشهد هم افزود: این شرکت در سال 99 تعداد 222 روستا را برای خدمت رسانی تحویل گرفت که بیش از 140 روستا در شرایط تنش آبی قرار داشته و با مسائل کمی و کیفی آب روبه رو بودند، لذا اجرای پروژه های اضطراری تأمین آب در دستور قرار گرفت و تعداد روستا های دارای تنش به 113 روستا کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: پارسال 19 حلقه چاه برای این روستا ها حفر شد و امسال هم حفاری 29 حلقه در دستور است که 13 حلقه از این تعداد در حال انجام است.

اسماعیلیان اظهار داشت: در جهت جاده سیمان در حاشیه مشهد هم روستا های بزرگی قرار دارند که مسائل شدید کمیت آب تا سال گذشته گریبانگیر ساکنان آن ها بود، اما با اقدامات انجام شده مشکل کمی آب برطرف شده و تنها در بخش کیفی، مسائلی وجود دارد که به زودی مرتفع می شود.

/م.م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1725

به "99 درصد گستره مشهد در خشکسالی شدید قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "99 درصد گستره مشهد در خشکسالی شدید قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید