آمار بی سابقه بیکاری در آمریکا چالش جدید انتخابات ترامپ

به گزارش ناق، آمار نرخ بیکاری بی سابقه در آمریکا که روز آدینه منتشر شد در حالی خبر از ناپدید شدن ده ها میلیون شغل به صورت ناگهانی از این کشور و وقوع خرابی های گسترده مالی می دهد که در عین حال می تواند مانعی عظیم و تاریخی بر سر دونالد ترامپ برای دستیابی به دومین دوره ریاست جمهوری به حساب بیاید.

آمار بی سابقه بیکاری در آمریکا چالش جدید انتخابات ترامپ

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تا همین چند ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حال برنامه ریزی برای تبلیغ بر سر به وجود آوردن یک اقتصاد قدرتمند در آمریکا با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 بود.

با این حال بعد از بین رفتن بیش از 20 میلیون شغل در ماه آوریل در آمریکا و رقم خوردن نرخ بیکاری 14.7 درصدی در این کشور که بالاترین نرخ از زمان دوران رکورد عظیم تا به امروز محسوب می گردد آن برنامه ریزی های ترامپ تبدیل به خاطره ای دور دست شده است.

در تاریخ آمریکا هیچ دوران مشابهی که در آن این فروپاشی شدید و ناگهانی اقتصادی از جمله در بعضی ایالات های با اهمیت زیاد برای پیروزی انتخاباتی ترامپ به وقوع پیوسته باشد، دیده نمی گردد.

رئیس جمهوری آمریکا اکنون خود را مامور به این می بینید که رای دهندگان را متقاعد کند بیکاری فاجعه بار به وجود آمده نتیجه شیوع کرونا ویروس است نه مدیریت او بر بحران سلامت عمومی.

او همچنین استدلال می نماید که شایسته یک شانس دیگر برای ریاست جمهوری با هدف بازسازی خرابی هایی است که ویروس به بار آورده است.

ترامپ روز آدینه به فاکس نیوز گفت: کاری که من می توانم انجام دهم این است که اقتصاد را به روال قبل برخواهم گرداند. این را می توان کاملا انتظار داشت و جای هیچ تعجبی نیست. همه موضوع را می دانند و حتی دموکرات ها نیز من را به خاطر آن مقصر قلمداد نمی نمایند.

این در حالی است که برگرداندن مشاغل به شکلی صریح کار آسانی نخواهد بود. آمارها نشان می دهند که در سال 1933 آمریکا نرخ بیکاری فوق العاده بالای معادل 25 درصد را هم زمان با دوران رکورد عظیم اقتصادی تجربه کرد. براساس یک محاسبه کلی تر، طبق گزارش مشاغل مربوط به ماه آوریل شاید نرخ واقعی بیکاری در حال حاضر به اندازه نرخ سال 1933 باشد چرا که نرخ 14.7 درصدی شامل کسانی نمی گردد که نیروی کار را ترک کردند و یا همچنان خودشان را به رغم عدم کار کردن استخدام شده در نظر می گیرند.

با این حال کوشش های لازم برای مهار اثرات شیوع کرونا ویروس خیلی بیشتر از دهه 1930 باعث از بین رفتن سریع مشاغل شد.

اریکا گروشن یک اقتصاددان دانشگاه کورنل و کمیسیونر سابق دفتر آمار کار آمریکا گفت: آخرین بار در این حوزه برای دستیابی به نرخ های بیکاری پنج سال زمان صرف شد اما این بار ما در عرض دو ماه به این نقطه رسیده ایم.

این بحران ناگهانی برای بسیاری از آمریکایی هایی که چشم به دریافت تضمین از ترامپ داشته اند، مثل یک شوک بوده است.

کوین ماد دن یک استراتژیست جمهوری خواه و یک مشاور ارشد میت رامنی در کمپین ریاست جمهوری 2012 وی گفت: کاخ سفید می تواند این منظور را برساند که این فروپاشی نه در نتیجه سیاست های اقتصادی بلکه در نتیجه شیوع بی سابقه جهانی ویروس اتفاق افتاده است. اما آنها ضروری است که به جلو نیز نگاه نمایند و در ادامه یک نقشه راه دقیق ارائه نمایند، اعتماد مردم را بازیابی نمایند و متعهد به همکاری هم با دموکرات ها و هم با جمهوری خواستار شوند.

با این حال بسیاری از تعلیق های کاری فعلی به عنوان موقت دسته بندی می شوند به این معنی که با فروکش کردن بحران شیوع ویروس کارگران دوباره به سر کارشان فراخوانده می شوند و نرخ بیکاری مجددا سقوط خواهد نمود.

با این حال بعید است که این نرخ خیلی سریع به آن میزان 3.5 درصدی که ترامپ به خاطرش تعریف و تمجید می کرد، بازگردد. چرا که بازیابی هزینه های مصرف نماینده به آهستگی صورت خواهد گرفت و اصناف و کارگران و صنایع باید با تغییرات اجباری حاصل از ویروس تطبیق یابند.

کمپین ترامپ تا همین چند وقت پیش برنامه ریزی نموده بود تا از فصل بهار برای حمله به رقیب انتخاباتی دموکرات او با پخش تبلیغات منفی و ستایش مدیریت رئیس جمهوری در یک اقتصاد قدرتمند استفاده کند.

اما بعد از زده شدن جرقه شیوع ویروس در سواحل آمریکا تیم کمپین انتخاباتی ترامپ نگران صندلی وی در بعضی ایالات های مهم برای رقابت شامل میشیگان، ویسکانسین و فلوریدا شدند.

در عین حال ترامپ با فوریت کوشش داشته که اقتصاد آمریکا را با برطرف محدودیت های مقابله با شیوع کرونا بازگشایی کند و به دنبال فشار وارد کردن به ایالات ها به منظور موافقت با این بازگشایی بوده هر چند که بعضی افراد حلقه نزدیک به او از این بابت اظهار نگرانی کردند و شاهد این هستند که نرخ ملی ابتلا به بیماری چنانچه شهر نیویورک را حذف کنیم همچنان دارد به رشد ادامه می دهد.

در عین حال بحثی درباره حمایت از طرح نجات اقتصادی فدرال دولت های محلی و ایالاتی شده که در بردانده 20 میلیون شغل بوده و در صورت عدم حمایت اقتصادی مجبور به کاستن از نیروی کار هستند.

سارا متیوز سخنگوی کمپین انتخاباتی ترامپ گفت: اقتصاد آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ به سطوح بالای بی سابقه ای در درجه اول دست پیدا کرد و او بهترین انتخاب برای یاری به ما به منظور بازسازی مجدد اقتصاد است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 975

به "آمار بی سابقه بیکاری در آمریکا چالش جدید انتخابات ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار بی سابقه بیکاری در آمریکا چالش جدید انتخابات ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید