توضیحات سخنگوی دولت درباره علت قرنطینه نشدن شهرها و ادامه پروازها به چین

به گزارش ناق، سخنگوی دولت با حضور در شبکه خبر به توضیح آخرین اقدامات دولت برای مقابله با ویروس کرونا پرداخت.

توضیحات سخنگوی دولت درباره علت قرنطینه نشدن شهرها و ادامه پروازها به چین

به گزارش خبرنگاران، علی ربیعی با حضور در شبکه خبر سیما با اعلام آخرین اقدامات دولت در مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: خیلی دلم میخواست که با مردم در شرایط سختی که با این ویروس بی عاطفه روبرو شدیم همدلی داشته باشیم. ما سال ساختی را پشت سر گذاشتیم و فکر میکنم 10 حادثه سخت را پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: البته امروز شرایط متعادلی داریم و سرپا هستیم و در حوزه بهداشت و درمان یکی از دلایلی که وزارت بهداشت ما خوب عمل کرد جدای از کادر پزشکی حرفه ای کشور و مدیریت این مجموعه توسط آقای نمکی، زیرساخت های درمانی ما در شش سال گذشته به خوبی تقویت شده بود و بیش از همه چهل سال گذشته در این شش سال تخت به بیمارستان ها اضافه کردیم یا آنها را بازسازی کردیم که این مورد در کنار بیمه شدن حدود 6 میلیون نفر امروز به کار آمده و خود را نشان داده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما از زمانی که متوجه ورود کرونا به کشور شدیم آن را اعلام کردیم، گفت: اولین جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا بدبینانه ترین سناریو را برای مقابله با آن در نظر گرفت و 3 هزار تخت خواب از سوی نیروهای مسلح به مجموعه درمانی اضافه شد.

ربیعی با اشاره به اینکه در روزهای اول همه جامعه در شوک روبرو با این بیماری بودند، تأکید کرد: این موضوع البته از سوی مردم طبیعی است و در همه جای دنیا هم مشابه آن را دیدیم اما مردم باید کمک کنند که در این زمینه خیرین در استان های مختلف به کمک دولت آمدند.

وی با بیان اینکه ماسک های زیادی به کشور وارد کردیم و ظرفیت تولید ماسک را هم بالا بردیم، اظهار کرد: ما سمت و سوی تولید را به سمت لوازم ضدعفونی کننده بردیم و امروز محموله ماسک هم وارد کشور شده و دیگر از این جهات مسئله ای نخواهیم داشت. هرچند که در این زمینه بحران ماسک تمام دنیا با چنین موضوعی روبرو شده اند.

سخنگوی دولت با اشاره به تعطیلی مدارس دینی در کشور گفت: علما در این زمینه با ما همکاری خوبی کردند و از آنان ممنونیم. معمولا بستن چنین مکان هایی کار راحتی نیست اما با همراهی علما انجام شد.

وی با بیان اینکه مکان هایی که لزومی به بازگذاشتن آنها نباشد و تجمع در آن صورت می گیرد حتما کنترل می شود، اظهار کرد: در این زمینه کار به آقای وزیر کشور سپرده شده است و اختیاراتی به استان ها و تشکیلات محلی هم داده ایم. اما فروشگاه های بزرگ و مکان های ضروری باز خواهند بود و اصنافی که کالاهای اساسی ارایه می کنند کار خواهند کرد و حتی برخی خدمات 24 ساعته خواهد بود اما برخی مراکز تجمعی نظیر بازارها تعطیل می شود.

ربیعی با بیان اینکه در 13 استان اول درگیر با کرونا کنترل عبور و مرور انجام می شود، اظهار کرد: ما باید اقتصادمان را سرپا نگه داریم و در عین حال از اقشار ضعیف و کسانی که فشار بیشتری در این روزها به آنان می آید حمایت کنیم. هرچند که تحریم ها هم تاثیر زیادی در این فشارهای سخت به مردم داشته است.

وی با بیان اینکه ما در ششم اسفند آژیر کرونا در کشور را نواختیم، اظهار کرد: اگر در قم هم زودتر متوجه می شدیم شاید تمهیدات بهتری ارائه می کردیم. ولی مدارس و دانشگاه ها را تعطیل کردیم.

ربیعی تاکید کرد: ما سمت و سوی تولید را به سمت لوازم ضدعفونی کننده بردیم. سازمان برنامه و تامین اجتماعی کمک کردند و طلب تامین اجتماعی را صفر کردیم، فعلا وام خرید و قرض الحسنه را به 4 میلیون نفر می دهیم که سود 12 درصدی آن را 4 درصد مردم و 8 درصد دیگر را دولت پرداخت می کند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: به 3 میلیون خانوار بسته های معیشتی پرداخت خواهد شد که تمام مراحل آن بالای 1000 میلیارد تومان هزینه می شود.

وی افزود: ما کالاهای پایه سلامت را مورد حمایت دولت قرار دادیم و برخی کالاها را بدون رعایت تشریفات لازم در زمینه دلار و سایر موارد آماده کردیم و کار خوبی که وزارت راه و معاون مالی وزارت خارجه دارند انجام میدهند کار صادرات در حال انجام است و در مجموع با این فعالیت ها هم حمایت اجتماعی انجام شد و هم اقتصاد سرپا ماند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما در پس کرونا تجربه خوبی از آموزش را با فضای مجازی و صداوسیما تجربه کردیم، گفت: اما باید در بحث آموزش و پرورش با توجه به جغرافیای کشور هفته هایی را برای آموزش دانش آموزان در نظر گیرند و نیز 17 جلسه تحصیلات تکمیلی باید انجام شود. من از مردم می خواهم که خریدها را به سمت فضای آنلاین ببرند تا آن کسب و کارها هم سامان بگیرد و اینکه پست هم مرسولات را با تخفیف ارسال خواهد کرد.

وی افزود: همچنین می کوشیم با تامین بار مالی لازم پیشنهاد وزارت کار را برای اینکه کارگری در این روزها اخراج نشود و حمایت های مالی از آنان صورت پذیرد را انجام دهیم.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت با قرنطینه مخالفت کرد، گفت: نگوییم دولت با قرنطینه مخالفت کرد، باید اول قرنطینه را تعریف کنیم، می تواند از دم در خانه انجام شود یا روش دیگری داشته باشد. در کشورهای اروپایی هم هرکدام به شکلی عمل کردند اما باید به زیرساخت های مالی و فرهنگی هر کشور هم توجه شود و بعد تصمیم به قرنطینه بگیریم ما باید اقتصاد کشور را هم در نظر بگیریم.

وی افزود: ما در این زمینه هم مسائل مالی هم اجتماعی و هم فرهنگی را در نظر گرفتیم و در عین حال توصیه های وزارت بهداشت را هم مورد توجه قرار دادیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره شبهات اعلام دیرهنگام ورود کرونا به کشور اظهار کرد: سه شنبه شب به ما آقای نمکی در دولت گفت که قم دارد مثبت می شود، شاید پزشکانی در آنجا پیش بینی هایی هم داشتند که زودتر وارد شده است اما لازم بود که آزمایشگاه های ما اعلام می کردند و بعد ما می گفتیم. ما همان روز چهارشنبه که فردای اعلام آقای نمکی بود در جلسه هیئت دولت این موضوع را با خبرنگاران مطرح کردیم و این در حالی بود که هنوز چند روز به انتخابات مانده بود و ما حتی به کرونای بنفش متهم شدیم. یعنی اینکه چرا دم انتخابات این موضوع را اعلام کردیم.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که چرا روحانی از ابتدا فرماندهی ستاد مقابله با کرونا را به عهده نگرفت، گفت: شاید گاهی اطلاع رسانی درست نکردیم که رییس جمهور در این مدت چه کرده است. الان رییس جمهوری، سران قوا و ستاد کل درگیر این موضوع هستند و حتی آقا هم پیگیری های زیادی انجام می دهند.

سخنگوی دولت ادامه داد: تصمیمی که روز اول گرفتیم این بود که رئیس ستاد مبارزه با کرونا را وزیر بهداشت معرفی کنیم، حتی اولین جلسه مقابله با ویروس کرونا را معاون اول برگزار کرد. ما مدیریت دوسطحی داریم و در یک سطح با آقای نمکی تصمیمات پخته می گیریم. آقای رئیس جمهور هم جلسه دارد، ایشان هفته ای دو بار در جلسات حاضر می شوند.

ربیعی تاکید کرد: در این مدت برخی ها شش منطقه را به عنوان مراکز سفر آقای رئیس جمهور عنوان کردند، این موضوع شاید تقصیر من به عنوان سخنگوی دولت است که نتوانستم به مردم بگویم تمام جلساتی که آقای رئیس جمهور حضور داشتند، چه بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هواپیمایی ماهان پروازهای خود را به چین ادامه داد یا نه، گفت: ما از جمعه ای که تصمیم گرفتیم دیگر پروازها به چین ادامه پیدا نکند تا سه شنبه ای که آخرین ایرانیانی که علاقه مند بودند به کشور برگردند، پروازهای چین را ادامه دادیم اما بعد که آخرین ایرانیان به کشور بازگشتند ما دیگر پروازها را قطع کردیم و آنچه که بعد از آن انجام شد بردن کالاها و بحث هواپیمای باری بود نه مسافر. تمام مسائل مربوط به پروتکل های بهداشتی در آن رعایت شد و صرفا کالاها جابجا شدند. خود هواپیمایی ماهان هم یکی از تمیزترین سرویس های هوایی کشور است بنابراین اصلا پروازی بعد از آن به چین انجام نشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 849

به "توضیحات سخنگوی دولت درباره علت قرنطینه نشدن شهرها و ادامه پروازها به چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات سخنگوی دولت درباره علت قرنطینه نشدن شهرها و ادامه پروازها به چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید