تور چین: برگزاری نشست مجازی میان بایدن و همتای چینی وی بمنظور بهبود روابط میان دو کشور

به گزارش ناق، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا از توافق واشنگتن و پکن برای برگزاری نشستی مجازی با حضور بایدن و شی جین پینگ بمنظور بهبود روابط میان دو طرف اطلاع داد.

تور چین: برگزاری نشست مجازی میان بایدن و همتای چینی وی بمنظور بهبود روابط میان دو کشور

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از وبگاه شبکه سی اِن اِن، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا از توافق میان نمایندگان واشنگتن و پکن برای برگزاری نشستی مجازی میان دو طرف اطلاع داد.

توافقی که یکی از نتایج نشست شش ساعته بین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و یانگ جیچی، رئیس کمیته مرکزی امور خارجی چین در زوریخ محسوب می گردد و براساس اظهارات این مقام آمریکایی قرار است تا اواخر سال 2021 نشستی به صورت مجازی با حضور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برگزار گردد.

این توافق در حالی اجرا شده است که دو کشور برسر مسائل مختلفی از جمله مسائل سیاسی و دیپلماتیک همچون؛ هنگ کنگ و تایوان موضع گیری دارند که طبق ادعای این مقام آمریکایی نشستی که قرار است برگزار گردد در واقع بخشی از کوشش های دوجانبه بمنظور اطمینان از ثبات در یکی از مهمترین و پرتنش ترین روابط دنیا محسوب می گردد.

این مقام ارشد دولت آمریکا با بیان اینکه هدف اصلی برگزاری این نشست بهبود ارتباط میان دو کشور و بعلاوه جلوگیری از سوء تفاهم های غیرضروری است، گفت: در حقیقت ملاقات برنامه ریزی شده میان روسای جمهور دو کشور، گامی مهم در راستای رسیدن به این هدف محسوب می گردد.

در روزهای اخیر با توجه به شدت گرفتن تنش ها میان آمریکا و چین اخبار متعددی از اقدامات مختلف دو کشور به گوش می رسد.

روز گذشته، خبرگزاری رویترز اظهار داشت که، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی با اشاره به تماس تلفنی خود با شی جین پینگ، همتای چینی خود گفته است: هر دو قرار است بر پایبندی به توافق تایوان پایبند بمانیم.

بایدن بی توجه به این موضوع که این آمریکاست که علی رغم هشدار های چین به اقدامات تحریک آمیز درخصوص تایوان دست می زند، گفت: این موضوع برای وی کاملا روشن شد و فکر نمی کنم که شی جین پینگ باید چیزی جز تبعیت از توافق تایوان را محقق کند.

از سوی دیگر،طبق اعلام نهاد قانون گذار در حوزه انرژی اتمی آمریکا فروش مواد رادیواکتیو شامل ایزوتوپ های هیدروژن به بهانه منافع امنیت ملی به بزرگترین شرکت اتمی دولتی چین متوقف شد.

براین اساس، ارسال مواد رادیواکتیو و ایزوتوپ هیدروژن مورد استفاده در راکتور های بزرگترین شرکت اتمی دولتی چین (CGN) (سی جی اِن که در آگوست 2019 به علت کوشش برای دستیابی به فناوری و مواد پیشرفته از آمریکا در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته بود) از سوی دولت آمریکا متوقف شد.

طبق اعلام کمیسیون تنظیم مقررات اتمی در فرمان مورخ 27 سپتامبر، کاخ سفید تشخیص داده است که این توقف برای پیشبرد منافع امنیت ملی آمریکا و همنین تقویت دفاع و امنیت مشترک آمریکا مطابق با قانون انرژی اتمی 1954، امری ضروری و لازم الاجراست و تعلیق صادرات شامل مواد رادیواکتیو و دوتریوم (دوتریوم یک ایزوتوپ غیر رادیواکتیو از عنصر هیدروژن است که در راکتور های شکافت آب سنگین در نیروگاه های هسته ای استفاده می گردد) به شرکت سی جی اِن، شرکت های تابعه یا نهاد های مرتبط می گردد.

قانون تازه آمریکا در ادامه سیاست های دولت قبل به ریاست ترامپ در سال 2018 مبنی بر ارسال فناوری اتمی صلح آمیز به چین بمنظور جلوگیری از استفاده از آن برای اهداف نظامی یا دیگر اهداف غیرمجاز، عمل نموده و کنترل های اعمال شده را تشدید خواهد نمود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هم طی چند روز اخیر با یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین در حاشیه کنفرانس زوریخ ملاقات و تبادل نظر کرد که این نخستین ملاقات رسمی میان مقامات دو کشور از زمان بالا گرفتن اختلافات سیاسی میان پکن و واشنگتن از ماه مارس گذشته بود و پس از آن کاخ سفید با صدور بیانیه ای اظهار داشت که؛ در پی مذاکرات 9 سپتامبر جو بایدن با شی جین پینگ، رییس جمهور چین، واشنگتن در پی مدیریت مطالبات واشنگتن در رقابت سیاسی و مالی میان آمریکا و چین است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در ماه های اخیر در ملاقات خود با همتای چینی در پاریس بر حل و فصل اختلافات سیاسی دو کشور تاکید و از مقامات دولت پکن خواست راه حلی برای مسائل مردم اویغور، هنگ کنگ و اختلافات سیاسی با تایوان پیدا کند.

از سوی دیگر، دولت چین پیش از تمامی این رخدادها، با اشاره به اظهارات تازه مقامات آمریکا که پکن را مقصر اصلی در تنش ها بر سر جزیره تایوان دانسته اند، اظهار داشت واشنگتن خود مسئول اصلی ناآرامی ها و تنش ها در این منطقه است.

وزارت امور خارجه چین هم با انتشار بیانیه ای به این اظهارات آمریکا واکنش نشان داد و گفت: آمریکا باعث و بانی تحرکات و ناآرامی هاست و با فروش سلاح و کشتی های جنگی به تایوان به صلح منطقه آسیب می رساند. چین مخالفت قاطع خود را اعلام می نماید و اقداماتی برای مقابله انجام خواهد داد.

در ادامه این بیانیه هم آمده است: دخالت در استقلال تایوان ورود به یک بن بست است، زیرا چین هرگونه توطئه ای از این دست را از بین خواهد برد. عزم و اراده چین برای حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی تزلزل ناپذیر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1787

به "تور چین: برگزاری نشست مجازی میان بایدن و همتای چینی وی بمنظور بهبود روابط میان دو کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین: برگزاری نشست مجازی میان بایدن و همتای چینی وی بمنظور بهبود روابط میان دو کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید