تحولات عراق، بسته اصلاحی جدید عبدالمهدی، تاکید بر بازخواست اغتشاشگران نفوذی در تظاهرات اخیر

به گزارش ناق، یک منبع در دفتر نخست وزیر عراق اظهار داشت که عادل عبدالمهدی بسته اصلاحاتی جدیدی را روز سه شنبه برای برآورده کردن خواسته های تظاهرکنندگان ارائه خواهد نمود.

تحولات عراق، بسته اصلاحی جدید عبدالمهدی، تاکید بر بازخواست اغتشاشگران نفوذی در تظاهرات اخیر

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شبکه روسیا الیوم به نقل از این منبع که نام و جایگاهش را فاش ننموده، اضافه نمود نخست وزیر مجموعه ای از طرح ها و تصمیمات را برای پاسخگویی به مطالبات تظاهرنمایندگان آماده نموده است و تمام این بسته به خواسته های تظاهرنمایندگان در ارتباط با فرصت های شغلی و تامین مالی طرح ها مرتبط است.

این منبع اضافه نمود نخست وزیر به وسیله هسته ای که در دفترش تشکیل داده است، همچنان با تظاهرنمایندگان در ارتباط است. این منبع همچنین گفت نخست وزیر شاید طی روزهای آینده با گروهی از تظاهرنمایندگان دیدار کند.

جزئیات دیدار حکیم و لاوروف

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در بغداد گفت شرکت های بزرگ سرمایه گذار روسی در بخش های نفت و انرژی در هیئت ما حضور دارند. لاوروف ادامه داد سه هزار دانشجوی روسیه در مراکز علمی و دانشگاه های روسیه تحصیل می نمایند.

بر اساس گزارش رسانه های عراقی، لاوروف و حکیم موضوع اعطای ویزا به بازرگانان، گردشگران و افزایش سفرها میان دو کشور را آنالیز کردند.

محمد الحکیم وزیر خارجه عراق و سرگئی لاوروف در دیدار با یکدیگر در بغداد، بعضی پرونده های دوجانبه مشترک و اوضاع امنیتی منطقه را آنالیز کردند. حکیم در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای روسی خود گفت در این دیدار به راه های حمایت از همکاری مشترک و ارتقای روابط دوجانبه و ادامه رایزنی درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای و بین المللی که مورد اهتمام دو طرف است، پرداخته شد.

وی اضافه نمود راه های توسعه همکاری مالی و تشویق شرکت های روسی به سرمایه گذاری در طرح های زیربنایی و زیرساختی و انرژی و برق و نفت و بازسازی و افزایش مبادلات تجاری در این دیدار آنالیز شد.وزیر خارجه عراق درباره پرونده سوریه هم گفت که در دیدار با لاوروف، راه های تقویت امنیت و ثبات در سوریه و مبارزه با تروریسم در شهر ادلب را آنالیز نموده است.

از سوی دیگر لاوروف گفت روسیه برای توسه روابط مالی با عراق به ویژه در زمینه انرژی و تسلیحاتی کوشش می نماید. به گفته وی، شماری از نمایندگان بزرگ شرکت های نفتی و هیئت همکاری نظامی در این سفر حضور دارند.

لاوروف بیان کرد که در دیدار با حکیم، راه های تقویت همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم چه در سطح دوجانبه یا طریق مرکز مبادله اطلاعات چهارجانبه که شامل کشورهای روسیه، ایران، سوریه و عراق می گردد، آنالیز شده است.

لاوروف در مورد پرونده سوریه هم گفت که وی و حکیم درباره ضرورت نابودی تروریسم و به راه انداختن روند سیاسی موثر در چارچوب قانون اساسی در سوریه اتفاق نظر دارند.

وزیر خارجه روسیه امروز دوشنبه وارد عراق شد که سفر رسمی وی قرار بود از یک ماه پیش انجام گردد.

نشست مقامات قضایی عراق؛ تاکید بر حمایت از تظاهرنمایندگان و مقابله با اغتشاشگران

خبر دیگر اینکه رئیس شورای عالی قضایی عراق در نشست مقامات قضایی عراق تاکید نمود باید میان تظاهرنمایندگان مسالمت جو و کسانی که اقدام به آشوب و اغتشاش می نمایند، تفاوت قائل شد.

فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق در نشست مسئولان قضایی که دادستان کل، رئیس هیئت نظارت قضایی، و روسای دادگاه های استیناف بغداد الرصافه و بغداد الکرخ از جمله این مقامات بودند، شرایط بازداشت شدگان تظاهرات اخیر را آنالیز و بر ضرورت تفاوت قائل شدن میان تظاهرنمایندگان مسالمت جو و کسانی که به آشوب و اغتشاش و تجاوز به اموال عمومی و خصوصی دست می زنند، تاکید نمودند، چرا که آشوب و اغتشاش با حق تظاهرات مسالمت آمیز تضمین شده از سوی قانون اساسی منافات دارد.

رئیس شورای عالی قضایی عراق گفت شرکت نمایندگان در این نشست بر ضرورت به کارگیری اقدامات قانونی علیه کسانی که به تظاهرنمایندگان حمله کردند و باعث شهید و زخمی شدن شماری از آنها شدند و اتخاذ اقدامات اقدامی علیه متجاوزان به دفاتر شبکه های ماهواره ای تاکید نمودند. شرکت نمایندگان در نشست قضایی از بعضی سیاست مداران عراقی که مسائل شخصی به ویژه با موسسه قضایی دارند، خواستند اظهارات نادرستی را که به دستگاه قضایی خدشه وارد می نماید، بر زبان جاری ننمایند.

از سوی دیگر به گفته بعضی منابع عراقی، نخست وزیر عراق گفته است کسانی که به تظاهرنمایندگان حمله نموده اند، به دستگاه عدالت سپرده خواهند شد.

تقویت طرح امنیتی ویژه زیارت اربعین

از سوی دیگر شبکه السومریه به نقل از یک منبع امنیتی از ورود تجهیزات نظامی به بعضی شهرهای جنوبی عراق اطلاع داد، این نیروها و تجهیزات در اختیار فرماندهی عملیات فرات مرکزی قرار می گیرد که مسئول امنیت نجف، کربلا و دیگر شهرهای جنوبی عراق است.

این منبع اضافه نمود این اقدام در راستای کنترل اوضاع امنیتی و تقویت طرح زیارت اربعین انجام شده است. این منبع که نامش فاش نشده، گفته است ارتش ماموریت حمایت از نهادهای دولتی را که بعضی از آنها به آتش کشیده شد، به عهده گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 455

به "تحولات عراق، بسته اصلاحی جدید عبدالمهدی، تاکید بر بازخواست اغتشاشگران نفوذی در تظاهرات اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولات عراق، بسته اصلاحی جدید عبدالمهدی، تاکید بر بازخواست اغتشاشگران نفوذی در تظاهرات اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید