تقاضا برای خرید نان سنتی افزایش یافت

به گزارش ناق، پس از تغییر در نظام یارانه ای شاهد صنف های طولانی درب نانوایان بودیم اینجا و این پرسش مطرح است که آیا ساعات کاری نانوایان تغییر نموده است؟ یا اینکه مصرف نان و عطش خرید نان از سوی مردم به علت افزایش نرخ سایر کالا های اساسی افزایشی شده است؟ برای یافتن پاسخی در خور به پرسش هایمان دیدگاه مسئول و فعالان این حوزه این جویا شدیم؛ لازم به ذکر است روسای اتحادیه نانوایان سنتی از دادن پاسخی روشن به این پرسش ها اجتناب کردند.

تقاضا برای خرید نان سنتی افزایش یافت

به گزارش ایلنا، عباس ارشدی مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران، در پاسخ به این پرسش که چرا این روز ها شاهد صف های طولانی درب نانوایان تهران هستیم؟ گفت: بعد از اعلام رسمی آزادسازی یارانه ها اولین شوک به صنف نانوایان وارد شد.

وی تاکید نمود: بعد از ورود دولت و اعلام این خبر که یارانه آرد، نان و گندم مانند روال سابق داده می گردد فشار ها به صنف نانوایان کاهشی شد.

این مقام مسئول با اشاره به آزادسازی نرخ نان های حجیم و نیمه حجیم، گفت: نان های فانتزی بخشی از نیاز خانوار ها را تامین می کردند و اگر خانواد ه ای به نان خارج از ساعت کاری نانوایان سنتی نیاز داشت از این واحد ها تامین نیاز می کرد.

به گفته ارشدی؛ بعد از افزایش نرخ گندم صنف و صنعت قیمت نان فانتزی فرایند صعودی به خود گرفت از این رو بخشی از نیاز مردم که با این نان ها تامین می شد به سمت نان های سنتی سرازیر شدند.

وی خاطر نشان کرد: شرکت غله تهران با هدف تعادل در تقاضا، نانوایانی که در سطح شهرستان تهران با مشکل آرد روبرو بودند به آن ها آرد تزریق کرد تا ساعت کاری خبازان افزایش پیدا کند و به نظر می رسد با دنبال کردن این سیاست آرامش در سطح بازار و خبازان بازگشته است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران تاکید نمود: دولت بر نحوه اعطای یارانه گندم دقت نظر زیادی دارد تا یارانه مستقیم به دست مردم برسد و رقابت را بین نانوایان ایجاد کند که شاهد کم فروشی، خروج آرد از شبکه و گران فروشی نباشیم.

ارشدی کاهش ساعت کاری نانوایان را تایید نکرد و اضافه کرد: ممکن است بعضی واحد های متخلف ساعت کاری خود را کاهش داده باشند چرا که تفاوت قیمت آرد دولتی و آرد آزاد زیاد شده است و بخشی از آرد دولتی با کاهش ساعت کاری خبازان از آنجا خارج می گردد؛ اما نظارت ها افزایش پیدا نموده و در نتیجه بازار آرام شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که بعضی از شنیده ها حکایت از این دارد که بعضی نانوایان قصد تعطیلی به همین علت ساعت کاری خود را تقلیل دادند؟ گفت: این پیامک جعلی است و افراد معاند آن را اشاعه دادند و نانوایان در تهران برنامه ای برای تعطیلی ندارند.

وی پیش بینی افزایش قیمت نان سنتی را تایید نکرد و اضافه کرد: مولفه های تاثیرگذار در نرخ نان از جمله اجاره ملک، خمیر مایه، اضافه کردنی ها، دستمزد کارگران، قیمت حامل های انرژی و. افزایش پیدا نموده از این رو درخواست بالا رفتن نرخ نان از سوی نانوایان داده شده است، اما این درخواست در کارگروه استان تصویب نشد و نان با همان نرخ سابق بفروش می رسد و اتفاق خاصی در نرخ نان نخواهیم داشت.

بعلاوه در این رابطه اصغر پابرجا رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در تبادل نظر با خبرنگار مالی ایلنا، درباره چرایی صف های طولانی نانوایان، گفت: علت صف های طولانی نان برای فعالان این حوزه نیز روشن نیست و ساعت کاری نانوایان تغییر ننموده است و جلسات ما در کارگروه استان در این زمینه منتج به نتیجه نشد.

وی ادامه داد: نمی دانم مردم تصور می نمایند نان قرار است کم گردد و یا با منطق های دیگر میزان خرید نان خود را افزایش داده اند این در حالیست که نانوایان کار خود را می نمایند و صف نان در منطقه ها جنوبی استان طولانی شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2040

به "تقاضا برای خرید نان سنتی افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقاضا برای خرید نان سنتی افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید