فراوری 28 هزار تن سم و آفتکش در کشور

به گزارش ناق، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، از فراوری 28 هزار تن انواع سموم و آفت کش ها به وسیله کارخانجات داخلی اطلاع داد.

فراوری 28 هزار تن سم و آفتکش در کشور

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، شاهپور علایی مقدم درباره میزان فراوری و احتیاج کشور به سموم و آفت کش ها گفت: سالانه 35 هزار تن احتیاج کشور به انواع سموم و آفت کش هاست که از این میزان 7 هزار تن سم آماده وارد و 28 هزار تن نیز به صورت فرموله شده به وسیله کارخانه های داخلی فراوری می گردد.

وی با اشاره به فعالیت 80 کارخانه و کارگاه فراوری سم در کشور افزود: 98 درصد وابستگی کشور به ماده موثره سموم، از خارج تهیه می گردد.

علایی مقدم توضیح داد: نظارت سازمان حفظ نباتات در طول برنامه ششم توسعه، موجب شد تا 28 هزار تن سموم براساس استانداردها، تاییدیه و گواهی موسسه تحقیقات گیاهی کشور، فراوری گردد که این دستاورد بزرگی، برای سازمان حفظ نباتات کشور است.

راه اندازی سامانه های مانیتورینگ نهال و سامانه سماک از اسفند ماه

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، از راه اندازی سامانه های مانیتورینگ نهال و سامانه سماک از اسفند ماه در کشور اطلاع داد.

علایی مقدم گفت: سالانه در کشور بیش از 100 میلیون نهال فراوری می گردد که تنها 50 درصد این نهال ها تحت نظارت سازمان نباتات است.

وی افزود: طبق قانون، سازمان حفظ نباتات، مسئول نظارت بر جابجایی هرگونه اندام گیاهی و به ویژه نهال است در حالی که تعداد نهالستان ها و باغ مادری فراوری نهال در کشور کم است، با این وجود نظارت مشخصی بر فراوری و توزیع آن وجود ندارد، اما با راه اندازی سامانه مانیتورینگ نهال، می توان از انتشار بیشتر آفات، بیماری و فراوری نهال های نامرغوب جلوگیری کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بعلاوه با اشاره به راه اندازی و شروع فعالیت سامانه سماک با هدف فراوری محصولات سالم و صادراتی گفت: از اسفند ماه این سامانه فعالیت خود را شروع نموده و در اولویت نخست برای صادرات به روسیه و دیگر مقاصد صادراتی، بستر های فراوری و صادرات فراهم شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1977

به "فراوری 28 هزار تن سم و آفتکش در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 28 هزار تن سم و آفتکش در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید