جریان پاکت محرمانه در کاخ پادشاهی عمان چیست؟

به گزارش ناق، پادشاه متوفی عمان نامه ای را داخل خزانه ای در کاخ پادشاهی در مسقط پنهان نموده که حاوی اسم جانشین وی است.

جریان پاکت محرمانه در کاخ پادشاهی عمان چیست؟

با همراهی تور عمان از نگین خاورمیانه مسقط و صلاله دیدن کنید و با زیبایی های خاورمیانه و فرهنگ شیخ نشین ها آشنا شوید .

به گزارش، دیوان پادشاهی عمان، بامداد امروز- شنبه- از درگذشت قابوس بن سعید پادشاه این کشور در سن 79 سالگی اطلاع داد.

در پی اعلام این خبر، تلویزیون عمان گزارش داد که شورای عالی دفاع خواهان تشکیل جلسه شورای پادشاهی برای انتخاب جانشین سلطان عمان شده ست.

به موجب ماده 6 قانون اساسی عمان برای معین جانشین پادشاه، بایستی شورای خاندان حاکم درباره جانشین سلطان تصمیم گیری نماید و اگر ظرف سه روز به نتیجه نرسید در آن صورت وصیت نامه محرمانه سلطان قابوس که در آن نام جانشین خود را ذکر نموده است در حضور شورای دفاع متشکل از افسران ارشد ارتش، رئیس دادگاه عالی و رئیس مجلس قرائت می گردد.

روزنامه آمریکایی Foreign Policy در گزارشی با عنوان پاکت جانشین عمان به تدابیر مربوط به انتخاب جانشین سلطان قابوس پرداخته است. سیمون هندسون روزنامه نگار آمریکایی در این گزارش نوشته است، نام پادشاه بعدی بر روی کاغذی، که در کاخ پادشاهی در مسقط، پایتخت مخفی شده، نوشته شده است و همچنین این نام در پاکت دیگری، که در کاخ پادشاهی در شهر صلاله در جنوب مخفی شده، درج شده است.

هندرسون اضافه کرد: پاکت دوم حاوی همان نام درج شده در پاکت اول است که در صورت عدم یافتن پاکت اول در زمان مرگ قابوس، سراغ پاکت دوم خواهند رفت. هر دو نام گزینه های اول و دوم سلطان قابوس برای جانشینی خود است.

این گزارش اعلام نمود، روایت دیگری نیز وجود دارد مبنی بر این که پاکت موجود در کاخ پادشاهی در مسقط حاوی یک نام و پاکت دوم نیز حاوی نامی دیگر است.

این گزارش اضافه کرد، با وجود حاکمیت خاندان آل بو سعید به عمان طی 14 نسل، هیچ ساز وکاری در خصوص معین جانشینی ایجاد نشده است؛ چرا که خود سلطان قابوس در سال 1970 با کودتا به قدرت رسید.

سلطان عمان 79 ساله است و هیچ فرزندی ندارد و جایگزینی را برای خود انتخاب ننموده است. بر اساس گزارش ها در حال حاضر سه یا چهار نفر به عنوان گزینه ای برای جانشینی سلطان قابوس مطرح شده اند: اسعد بن طارق پسرعموی سلطان قابوس، که معاون نخست وزیر در امور بین الملل است. هیثم و شهاب برادران ناتنی نخست وزیر. تیمور پسر اسعد بن طارق، که در این صورت پادشاه عمان همچون قطر جوان خواهد بود.

سلطان قابوس 79 ساله پس از پدرش فضای این کشور را باز و اصلاحات مالی را شروع کرد. 23 ژوئیه 1970 که مردم این کشور با عنوان یوم النهضه از آن یاد می نمایند، روز به قدرت رسیدن سلطان قابوس است.

منبع: تسنیم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 600

به "جریان پاکت محرمانه در کاخ پادشاهی عمان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریان پاکت محرمانه در کاخ پادشاهی عمان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید